Gå til innhold

Hvor mye kan din 4-åring? (født 2006)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår, født sept, ha begynt å skrive bokstaver og navn. Ho kan skrive søsteren sitt navn, og nesten sitt eget. Ho sliter m S og R i navnet sitt..

Ho kan også enkel hoderekning, eks 2+3, 1+3, 2+2..

Men ho bruke enda bleie om natta, og kan fortsatt tisse seg ut om dagen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jente har også begynt å skrive bokstaver og navn. Hun kan skrive sitt egen navn (har dobbelt-navn), og kan bokstavene A, D, E, H, I, L, M, N, O, R, S, T.

Hun kan telle til 100, og kan summere tall. Det som blir opp til 10 greier hun å regne i hodet, hvis svaret er større enn 10 bruker hun kuleramme (eller låner noen fingrer av oss).

Hun har også såvidt begynt å få forståelse for minus. Hvis jeg spør: "Hvis du har 7 epler, og jeg får 2 av deg, hvor mange har du igjen da?",så klarer hun å regne det ut.

Kan sikkert mye mer også, men jeg er for trøtt til å tenke akkurat nå...

Skrevet

Så flink jente du har :-). E ho født tidlig på året?

Vi ha nett begynt m rekning og bokstavar, så syns ho e flink ette kor mye vi ha jobba m det..

I dag så spurte eg ho om kor mange bursdager til lillesøstera måtte ha før ho blir fire (ho e ett no) og da svarte ho kjapt tre år.. Der ble eg imponert :-)

Skrevet

Min gutt kan legge sammen/trekke fra opptil 10 og ned til 0 i hodet. Han skriver navnene våre, sitt eget, besteforeldrene sitt, broren sitt, vennene sine sitt. Han har begynt å stave seg frem til ord, for litt siden da vi var på verksted med bilen leste han mekonomen, begynner da med at han lager lydene ti bokstavene også finner han ut hvilket ord det er.. Ikke akkurat det letteste ordet heller det da.. Det er lesing og tall han er mest opptatt av nå om dagen.. Han har veldig brett ordforråd, var på 4 årskontroll for 2 mnd siden, og da sa hs at hun var ikke bekymret for at han holdt seg innen for det han skulle kunne denne dagen, hun var bevist på at vi og barnehagen må klarer å gi han utfordring nok..

Skrevet

Min gutt er født i november og er sein med språkproduksjonen. Han er nå på stadiet der han setter to ord sammen, kanskje tre. Han har nettopp begynt å si navnet sitt om seg selv. Han er tospråklig og skjønner begge språkene godt, men snakkingen er ikke så enkel.

Han kan skrive navnet sitt og har en sånn barne-pc som han spiller spill der han skal finne bokstaver og tall osv, det får han ganske godt til. Han kan tallene opp til 10, men kan ikke regne i det hele tatt.

Han har vært bleiefri i over ett år. Han har bare uhell hvis han må tisse når han sover tungt og ikke rekker fram til do i tide.

Skrevet

min er foedt i juni 06 og er bleiefri baade natt og dag og har vaert det ganske lenge.

Han kan alle bokstavlydene og leser alle ord paa 3 lyder, noen paa 4 og 5 lyder ogsaa. Han regner greit minus og pluss med tall fra ti og under i holdet, teller paa fingrene paa tall over.

Han kan skrive sitt navn, venner og en del enkle ord som cat,dog og enkle setninger som look at the dog osv. Han kan ikke skrive eller lese paa norsk da vi holder oss til et spraak naa i startfasen

Han er forresten 2 spraaklig han ogsaa og snakker fint begge spraak.

Han kan svoemme, men toerr ikke gi slipp paa stoettehjulene paa sykkelen.

Skrevet

Min 4-åring kan skrive navne sitt, iblant bakvendt og iblant opp-ned, men alle bokstaver blir med. Hun kan navnet på de fleste bokstaver og tall. Hun kan regne enkle regnestykker som 2+2, 1+1 (storeror har drille henne). Hun bruker ikke bleie, kler på seg selv.

Da eldste var fire år kunne han ingenting av dette og brukte bleie. Nå ligger han ganske gjennomsnittlig til på skolen.

Skrevet

Datteren min er født i februar,så hun er jo snart 5 år.

Men hun kan skrive navnet sitt,og skriver andre navn når vi sier bokstavene for henne:)

Hun kan tall,og enkel hoderegning.

Hun sluttet med bleie for lenge siden,i 3-års alderen.

Hun kan kle seg selv når hun "gidder"..

Hu smører på skiver selv når hun "gidder"..

Hun er et veldig godt språk.

Hm,hva mer da?

Skrevet

Så mange flinke barn :). Jenta mi sover VELDIG tungt på natta, og e nok derfor ho ikkje klare å våkne når ho må tisse. Ho er også en "travel" jente, som må ha med seg alt, og dermed skjer det at ho tisse seg ut om dagen også. Men ho har vært veldig flink i det siste, og vi tar ho på do med jevne mellomrom då ho har en tendens til å utsette det til siste liten.

Ho får masse skryt i bhg, og det gleder jo alltid en mor og far. Ho er flink til mye, og ligger nok der ho skal i utvikling rekne eg med.

Prøvde enkel rekning på en venninna av jenta mi (des.06) og da eg spurte ho om 2 fingre + 3 fingre (viste med hendene) om hva det ble, fikk eg i svar 32.. hihi. Men på en annen side er ho veldig flink med bokstaver igjen da.

Jenta mi kan ikkje bokstavene ved navn, ho sier bare f.eks. S=slangebokstav, A=4-tallbokstav. Vi prøver å si ho ka de heter, og ho prøver. Ho fikk også Hello Kitty Pc t jul, men vi har ikkje fått satt oss så mye ned med ho enda.

Jenta vår er eldst, og har en lillesøster på 1 år. Tror kanskje at de som har eldre søsken lærer fortere enn de som ikkje har det..

Skrevet

Har ei jente som ble fire i sommer og som er storesøster. Hun er veldig opptatt av bokstaver og tall. Hjemme sitter hun og skriver bokstaver hele tida - (men veldig mange speilvendt). Hun spør hele tida f.eks: Hva kommer etter A i Anne? Hva kommer etter K i Knut? etc. Og så skriver hun den bokstaven vi svarer. Men selv om hun kan de aller fleste bokstavene, klarer hun ikke å lese.

Annet:

* Bleiefri siden hun var tre år.

* Kan gå noen kilometer på ski. Gå fiskebein, ploge og bremse i nedoverbakke.

* Kan ikke sykle uten støttehjul - det får vi prøve på til våren.

* Stortrives i svømmebasseng. Hopper uti fra slike krakker som er omtrent en meter over vannflaten - men svømmer ikke ordentlig, bruker armringer.

* Tegner tegninger av prinsesser, hus etc.

Moro å se hva andre kan. Uten at dette skal være noen konkurranse. Det varierer jo veldig hva man er interresert i og hvor modne barna.

Skrevet

Kom på flere ting jenta mi kan:

* Telle til ti på engelsk (vi er ikke noen flerspråklig familie)

* Telle til hundre (på norsk)

* Veldig opptatt av tallene på fartsgrenseskiltene i trafikken. Der står det 100, der står det 30 etc.

Skrevet

Hun er født i juni.

Det er nå den siste tiden hun har begynt å interessere seg for tall og bokstaver, kom helt plutselig :-)

Skrevet

Poden er og født i september ;o)

Han kan:

- Enkel hoderegning

- Alfabetet på rams

- Telle til 100

- Telle til 10 på engelsk

- Skriver fornavnet sitt

- Tullestaver navnet sitt høyt, dvs at han feilplasserer alle bokstavene med vilje uten at han utelater noen eller legger til noen ekstra

- Bleiefri siden sommeren før han fylte 3; sluttet både dag og natt samtidig

- Lærte å sykle uten støttehjul i mai

- Går greit på ski

- Får til svømmebevegelsene med armer og føtter med armringer, og hopper fra kanten uten at noen tar i mot

- Kler både av og på seg ( når han gidder) og smører skiva selv ( når han gidder)

- Elsker brettspill og skjønner spillereglene i forhold til terningkast, hvem sin tur, hva som skjer i de forskjellige rubrikkene osv. Spiller mye Elias spillet, Ugler i Mosen, disse enkle mattespillene som ble utgitt av Nysgjerrigper, Svarteper, Stigespill osv.

- Pusler mye 45 brikkers spill

- Har fått tilbakemelding fra barnehagen om at han behersker det som forventes av 6 åringer på skolen i forhold til former osv.

Sliter med uttalen av R der blir det L....

Har en storebror på snart 10 så det er nok mye der motivasjonen kommer fra for vi har ikke pushet noe på dette med læring. Mer han som kommer og spør om hjelp til å lære så det er jo positivt.

Skrevet

min er født i juli. Regning tror jeg ikke hun kan, men har ikke spurt henne om det heller. Hun er veldig interessert i bokstaver, og skriver de fleste, men navnet sitt er det eneste hun kan. Hun har vært bleiefri i halvannet år, på dag og natt, men tørker seg ikke selv om hun har bæsjet. Hun kan kle seg selv, kneppe glidelåser, men trenger hjelp til å se hvilken fot skoen skal på. Hun kan smøre maten sin selv, men ikke så bra. Hun kan spise med kniv og gaffel, men bruker stort sett bare gaffel.

Hun kan ta av sengetøyet på senga si, og er flink til å rydde.

Hun snakker veldig bra, helt rent, og hele tiden.

Skrevet

Åh, en skrytetråd hvor janteloven ikke råder! Gøy gøy!

Være endeløst stolte av barna deres, de er kjempeflinke!!! :D

Min 4-åring er født i september.

Hun sykler uten støttehjul og svømmer ganske bra, spesielt godt under vann. Hun er dyktig motorisk og får skryt i barnehagen for sine evner til å føte seg i naturen og vanskelig terreng.

Hun har alltid hatt veldig stor interesse for bokstaver og var tidlig med å skrive navnet sitt. Tror i grunn hun skrev det før 3 årsdagen. Nå kan hun de aller fleste bokstaver, både på utseende og lyd. Hun skriver mange ord som hun vet hvordan hun skal skive. Hun staver seg fram til hvordan enkle ord skal skrives, hører på lydene og kjenner igjen bokstavene. På samme måte kan hun også lese enkle ord. Tror nok ikke det er lenge før hun knekker lesekoden fullstendig.

Interessen for tall kom litt senere. Hun teller langt, uten at jeg vet nøyaktig hvor langt. Hun teller også baklengs fra ti og nedover. Vi er helt i startgropen når det gjelder å legge sammen tall, så der tar hun kun de letteste regnestykkene.

Hun er veldig interessert i engelsk og spør stadig om alle mulige ord på engelsk. Hun snakker ikke språket altså, på langt nær, men hun kan endel ord og har en veldig interesse.

Hun kan sitte rolig og konsentrert med finmotorisk arbeid over lengre tid. Klipper etter linjer og nesten beinere enn meg, haha. Perling, pusling, fargelegging og tegning kan hun holde på med lenge.

Hun har et godt ordforråd og prater helt rent. Kler seg selv og er veldig selvstendig og moden.

Kort fortalt, vi er veldig stolt av henne :D

Skrevet

Jenta mi blir straks 5, så hun er tidlig 06-barn.

Hun kan:

-lese og skrive. Skjønner ikke det med mellomrom mellom ordene når hun skriver, og skriver "fonetisk" og ikke korrekt, men allikevel :)

- sykle uten støttehjul, lærte det i fjor sommer

- neeeesten å svømme

- snakker rent, og har et helt villt bra ordforråd (sa myrsnipemammaen)

- er veldig empatisk og snill, utrolig mye omsorg.

- hjelper til hjemme, tar av bordet, hjelper lillebroren sin å kle av seg, og kler alltid av og på seg selv.

Mamma si pie :))

Skrevet

..glemte å si at hun var tørr på dagtid da hun var 2, tørr på natta da hun var 2 1/2. Og at hun kan å regne, både pluss og minus opp til ganske høye tall :) Hun har veeeldig lyst til å begynne på skolen snart, men det er jo enda et år igjen å vente.

Skrevet

Jenta vår er født i mars og jeg syns hun er en meget oppegående jente. Hun skriver navnet sitt og til oss foreldre og storebroren. Hun kan telle langt på engelsk og kan flere engelske ord allerede. Tror hun snapper opp mye når broren gjør lekser. Hun sluttet med bleier i 3-års alderen. Hun finner frem noe klær selv (jeg hjelper henne med litt av utvalget) og hun kler på seg selv (dette gjelder også uteklær). Hun lærte å sykle uten støttehjul sist påske. Hun tar på seg pysjen på kvelden, men jeg følger med henne på tannpussen. Hun rydder rommet sitt og hjelper ofte til med å dekke bord/rydde av bord og andre lette "husoppgaver".

Skrevet

Jeg trodde snuppa vår var så flink, men etter å ha lest denne tråden her, så kan hun visst ingenting... (født aug o6)

Hun har siden hun startet i barnehagen (1,5år) ligget langt foran på alle punktene i utviklingssirkelen. (dvs med få unntak har hun vært der hun skal være)

Hun er frisk og oppegående, har godt humør.

Har godt språk , er høflig og snill.

Var tørr både natt og dag før hun var 3.

Hun teller uten feil til 20, og til 10 på engelsk.

Hun har også flere engelske ord, som hun bruker riktig (ingen som snakker engelsk her hjemme, hun har plukket opp fra tv)

Hun kler på seg selv, spiser med kniv og gaffel, smører maten sin selv..

Ja hun kan sikkert mye mer, men ikke noe konkret som jeg kommer på nå..

Vi er no stolte av snuppa vår, hun er der hun skal være akkurat nå:-)

Skrevet

Enten er det bare superbarn her inne, eller så svarer bare de som har barn med særlig gode evner innefor visse felt:o)

Min jente kunne bokstaven til mamma, pappa, til seg selv, kattepus-bokstaven osv til sammen kanskje 10 bokstaver, snakket nesten uforsåtelse og tall var helt uaktuelt.:Telte til 20, men kjente ikke igjen alle tallene fra 5 og oppover....Hun hadde god humor og forstod og brukte enkel ironi.Hun skjønte også forhold mellom meg ogm in mor og søster og min manns foreldre og søsken, med søskenbarn og tanter osv..Og kunne derfor stenke seg fra til at mamman til lene er søstra til mamman til maya....Men da er maya og lene søskenbarn og hun mødrene er tantene til den andre....Nå går hun i 2.klasse og har scoret topp på alle tester de har hatt og ligger i øvre sjikt i klassen sin.

Minsten snakker bra, han er bare tre og et halvt. Han kan ikke en eneste bokstav, eller tall, og viser NULL interesse for og lære. Hater og sette seg ned for å lese bl.a. Men han kan skille type traktorer og skurtreskere fra hverandre...Kan de aller fleste merker. Han bruker og skjønner enkel ironi og har utrolig bra humor, og "skjønner seg til", mange hendelser før det skjer...Tegnefilmer hvor en bøtte vann står plassert på ei dør f.eks,- som "felle" til den som kommer inn..Da ler han FØR det skjer.....Og senest i morges sa han han hadde snakket med lastebilen sin..Hva svarte han da,- spurte jeg..Ingenting, han har jo ikke munn:o) Og har flere slike "svar på tiltale" fra ham når vi har spurt..

Alle barn er vel flinke på sitt vis. Og er de glødende interessert i noe, kan de nesten lære ubegrenset..Ser bl.a at trakorinteressen til misnten har m inket de siste månedene, så han har blitt dårliger påog skille merker fra hverandre enn han var som 3, enn nå som 3,5...Føler mien barn ikke er spesielt bedre enn andre barn på noen områder, men at det er heller er JEG som imponeres lett og tror barna er mindre enn de er..Dette med humor og ironibruk osv som JEG ompinerer meg over i forhold tilbarna mine :o)

Skrevet

Jenta mi blir 5 i slutten av mai, og er ei superherlig jente :)

Hun prøver å skrive navnet sitt for tiden, og klarer det nesten.. har bare byttet om to bokstaver ;) Og navnet er litt langt...

Hun kan teller til 30 og til 12 på engelsker.. Sier enkelte spanske ord, som hun har snappet opp i spania når vi har vært der på ferie.

Hun bruker bleie på natta, men siste uka har hun vært tørr hver morgen, så håper det er slutten på bleiebruken nå :)

Snakker helt rent, og har godt ordforråd.

Elsker den lille jenta mi, for meg er hun helt perfekt :)

Skrevet

Åh, så godt å lese ditt svar - 2søtesmåh.

Følte jo nesten at guttungen min ikke kunne noe jo!

Han bruker fortsatt bleie på natten, begynte å tisse seg ut da lillebror kom. (8mnd siden..)

Han har god humor og ler og tøyser. F.eks her en dag fikk vi vite at hun tullet med naboen.

Magne spør: "Ja, hvordan går det med katten din da?

Han er død, svarer Daniel.

Nei, det tror jeg ikke på - sier Magne.

Daniel svarte ikke på det.

Det går en halvtime også sier Daniel: Haha, jeg tullet. Dennis er ikke død. Bare tulla med deg! ;) "

Han har imponerende god hukommelse! Husker hva en gatevei heter, selv om det er over 6mnd siden vi var der. Han husker veier, og hvor vi har kjørt.

Han husker hvor jeg eller pappaen har glemt/gjemt ting. Spør vi Daniel løper han rett og finner det med engang.

Han er en mester til å skru. Elsker å bygge kjøkkenbenker, bad ++ (Ja, barneting er jo kjedelig!! ;) )

Han snakker ikke bra, men hørsel er muligens med i bildet. Uansett har språket bedret seg, men mye gjenstår. Det er det siste halve året han har begynt å kommet seg til å snakke med flere ord og setninger også.

Han har ironi og latter mye i språket sitt.

Han er en herlig godgutt, som også nå den siste tiden har begynt å kommet ut litt med følelsene sine. Han kan si: Jeg er lei meg, jeg er glad,++

Før NEKTET han å si hvordan han hadde det. Jeg kunne spørre, men han ville ikke si noe. Dette tror jeg hadde noe med den forrige barnehagen å gjøre. De "lo" av han og de kjeftet på han når han tisset seg ut og de køddet om at jeg måtte være i bhg for å hjelpe de til å forstå hva han sa. :( (Da snakker jeg om de VOIKSNE...)

Etter vi byttet bhg og flyttet på ett annet sted har han endret seg fullstendig.

Bokstaver og tall interesserer han seg ikke for, men han liker å tegne. Øysteins blyant er en slager her i huset hvor vi alle 3 sitter og hermer etter Øystein. Morro!

Vi fokuserer på at Daniel skal bli en tryggere gutt, å snakke åpent om følelsene sine og vise han at han KAN. Istedenfor å fokusere på tall og bokstaver akkurat nå.

En stor del av problemet med den forrige bhg var at de hele tiden sa: Det der kan ikke du, Daniel??

Joda, det kan jeg - så gjorde Daniel det.

Bhg var ikke slem, men tankeløse! Ingen pedagoger i det hele tatt ++

Glad han ikke går der mer, jeg fikk aldri medhold i de ang språket til Daniel - men når vi flyttet og han fikk ny bhg-plass tok det meg en dag å spørre de om hva de syns om språket hans.

Og uken etter var han plassert i språkgruppe og etter det har jeg selv koblet inn PPT og helsestasjon + ahus ifb med hørsel.

Tall og bokstaver er vel og bra det og - men jeg tror nok jeg må være glad for at han har kommet så langt i utviklingen sin på det året han har gått i bhg - når man ser forskjellen fra denne bhg og forrige bhg.

Det er en stor forandring :)

Også liker jeg jo at ungen min har bygd både bad og kjøkken nesten alene - bare hjulpet til med å sette planker riktig vei ;) hehe

Skrevet

Jenta vår har bestandig vært utrolig sulten på kunnskap.

Hun kan både lese og skrive, store og små bokstaver og regner en del.

Hun begynte med bokstaver da hun var 1,5 år og kan nå både lese og skrive setninger.

Lært seg en del dobbelkonsonanter og at mye av det vi uttaler som Å skrives med O, vet at jei og dei skrives JEG og DEG osv.

Hun sitter å koser seg med 2.kl bøker.

Hun kan godt finne på å forklare oss om verdensrommet og solens og månens rolle. Hun kan utrolig mye. Det virker som hun husker alt som blir fortalt til evig og alltid ;-)

Nattbleier sluttet hun med da hun fylte 3 tror jeg.

Hun egentlig alltid vært litt veslevoksen, tankefull og bekymrer seg en del om ting hun ikke bør tenke på. Ellers er hun blid og fornøyd, og får munndiare hver gang hun treffer folk (om så fremmede)

Nå ble det mye skryting her men sånn er det altså ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...