Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #1 Skrevet 4. januar 2011 Og hvordan er dette? Er det gjennom mannens side? Eller kvinnens side? Vi har Veldig mange tvilligpar på min side. Min tippoldemor fikk 4 tvillingpar, min morfars søster fikk to tvillingpar, og i følge min farmor så kryr det av andre eksempler. Det er også noen tvillingpar på min manns side.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #2 Skrevet 4. januar 2011 Noen typer tvillingsvangerskap er arvelige. Det hopper som oftest over ett ledd. Altså hvis faren din har en tvillingbror har du økt sjanse for å få tvillinger.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #3 Skrevet 4. januar 2011 Ok, så det skal være gaske nærme altså? Da har jeg sikkert ikke noen forhøyet sjanse HI
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 4. januar 2011 #4 Skrevet 4. januar 2011 Feil. Tvillinger er arvelig kun på morssiden, og det er toeggede tvillinger som er arvelig, altså mors evne til å slippe flere egg. Hvordan kan det være arvelig på mannens side, når de slipper millioner av sædceller hver gang?
Gjest Persille☠Kadalma Skrevet 4. januar 2011 #5 Skrevet 4. januar 2011 Kun toeggede som er arvelig og det er fra mors side. Men det kan plutselig dukke opp hvis man liker å slippe flere egg, som meg.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #6 Skrevet 4. januar 2011 I en del slekter er det påfallende mange par med toeggede tvillinger, og det kan slås fast at det eksisterer en arvelig tendens til å få toeggede tvillinger. Noen tilsvarende tendens synes ikke å foreligge når det gjelder eneggede tvillinger. Kvinner som selv er toeggede tvillinger, og deres søstre får tvillinger noe hyppigere enn tilfellet er i befolkningen generelt. Dersom en kvinne har fått toeggede tvillinger én gang, har hun i neste svangerskap en sannsynlighet for at hun på ny skal få toeggede tvillinger som er dobbelt så høy som sannsynligheten i befolkningen generelt. Man kjenner ikke nøyaktig mekanismen som ligger til grunn for at noen kvinner har en predisposisjon for å få tvillinger. Det er holdepunkter for at dette henger sammen med hormonelle forhold som øker sannsynligheten for at to egg i stedet for ett løsner på eggløsningstidspunktet. Ved siden av den arvelige predisposisjonen for å få tvillinger er en rekke andre faktorer av betydning. Sannsynligheten for tvillingfødsel stiger bl.a. betydelig med økende alder hos kvinnen og er høyest i aldersgruppen 35–39 år.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 Jeg har mange tanter på farsiden som har blitt gravide med tvillinger. Er det sjanse for at jeg får da?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #8 Skrevet 4. januar 2011 Takk for gode svar Det er min farmor som er helt overbevist om at jeg skal få tvillinger en gang HI
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #9 Skrevet 4. januar 2011 Toeggede tvillinger er arvelig. De som driver med tvillingstudier har problmer med å forklare at menn kan gi tvillinggenet videre, men når man ser på forekomsten av tvillinger innen visse familier så er det opplagt at menn også bidrar. At vi ikke kan forklare det er kanskje ikke det samme som at det ikke er en sammenheng. Jeg er har en tvillingbror, og min far er tvilling. Broren min har tvillinger på to år. Tre generasjoner tvillinger på rappen:)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #10 Skrevet 4. januar 2011 Det er ikke feil det jeg skriver over, det er kun morsiden til tvillingene ja...altså hvis min far var tvilling er han "bærer" av ekstratvillingsjanse og det er jeg som er morsiden (altså mor til tvillingene) som får tvillinger. Så det er riktig det du skriver at det er på morsiden det er arvelig, men det betyr ikke at menn kan være "bærere". Jeg fikk tvillinger og min far er tvilling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå