Gå til innhold

Ingen gode venner i barnehagen(sammen som BAM)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på fire år som jeg har begynt å bekymre meg for. Hun er ei aktiv og gløgg jente med god motorikk som har vært tidlig ute med det meste. Hun leser allerede og er blid og sosial. Problemet, slik jeg ser det, er at hun ikke har knyttet seg til noen spesielle i barnehagen. De er få på hennes alder i barnehagen. Til nylig har det ikke vært noe problem for henne, for hun har lekt med de som er "ledige", eller at de har lekt flere sammen, men nå ønsker ofte de fleste å leke sammen bare to, og hun blir ofte utestengt. Selv sier hun at hun da bare leker alene, og det gjør hun nok, men jeg synes det er trist at det skal være slik. Jeg har vurdert å ta det opp med bh, men er litt usikker på hva de kan gjøre med det, da det ikke er flere unger å "ta av", alle har en spesiell venn. Er det noen som har noen tanker om hva som kan gjøres i en slik situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobbe mange år i bhg og kjenner meg ikke igjen i ditt innlegg.

Barn på 4år bytter venner hele tiden. Mulig de finner noen de gjerne går bedre sammen med enn andre, men så små barn vet ikke hvordan man skal mobbe/utestenge. Man kan si nei til en person - for deretter å leke sammen 1 time senere. Mulig ditt barn trivs å være litt alene - og de gjør vel ingenting.

Skrevet

Jeg har også jobbet i bhg i flere år og jeg HAR sett barn mobbe go skvise andre ut! Det var en jente som var litt vel veslevoksen og sjefete, og hun ble skvisa ut av de andre to jentene på hennes alder, De var da 4-5 år gamle! Vi måtte følge nøye med, og prate med dem om dette. Det var helt sykt å se slik oppførsel mellom så små mennesker :( Det var skikkelig trist, go vi tok dette alvorlig. Så ja, barn kan faktisk ekskludere andre. Det er alltid noen som er kjempegodt likt av alle, og så har vi dem som ikke er få godt likt av andre.

Jeg lekte selv ikke med så mange i bhg, men jeg var veldig stille og sjenert; "det stille barnet" som de sier. Noen barn leker veldig bra alene, noen er supersosiale og MÅ ha noen andre å være med. Tror også at jenter er litt tifligere ute i utviklingen når det gjelder "klikker". Dette så vi tydelig i den episoden med disse tre jentene.

Hadde jenta di fgått i en større bhg så hadde hun sikkert funnet en venninne som var på samme nivå som henne. Mulig hun synes de andre er for ville eller noe?

Og du må ikke nøle med å ta dette opp med de i bhg :) Vi er der for dere foreldre, og det som er viktigst av alt er selvfølgelig trivselen til barna.

Bare fortell hva jenta deres sier, og si hva du er bekymret for. de kommer nok til å ta dette på alvor, og følge litt ekstra med for å se om det er noen problemer, evt. hjelpe barnet til å bli litt mer med i leken :)

Lykke til!

Skrevet

Da har du ikke vært i dattera mi sin barnehage 21.24. Jenta mi på snart 5 år har hatt bestevenn siden hun var 3. Hun har et 2. valg og et 3. valg. De kan være veldig ekskluderende.

Banrehagen til jenta mi har latt de største passe seg selv og ikke styrt noe. Så de ordner klikker og kan også plage/mobbe.

Trist med jenta de HI, ikke noe gøy når de ikke får venner. Håper det dukker opp noen snart da...

Skrevet

Å ja det er superviktig at de voksne får beskjed og hjelper barna på vei. Slik at de ikke skaper små monsterjenter som de har vært i ferd med i vår barnehage.... Trist.

Skrevet

Dette er helt klart noe du må ta opp med bhg! De kan styre leken litt mer og tilrettelegge slik at det ikke blir klikker! Tenk på erfaringen jenta di får før skolestart, hun MÅ lære seg vennskap og det å forholde seg til andre før skolestart, hvis ikke er det vel fare for at mønsteret gjentar seg der...

Skrevet

Men hvis det er så få på hennes alder, hvorfor ikke flytte henne til en barnehage som er større? Det er jo trist å være alene, og å bli kjent med andre "skolestartere" er vel bare et pluss.

Hvis hun leser allerede er hun kanskje en liten gløgg og veslevoksen en som ikke fungerer så godt i lek? Noen er slik.. Kanskje lurt å finne noen arenaer der hun kan være "normal", treffe andre gløgge og veslevoksne barn og leke/samspille på en annen måte. Har du en birralee i nærheten av der du bor? Der begynner de på skole året før vanlig norsk skole. Det nærmeste vi her i landet kommer en skole for litt gløggere barn..

Tvi tvi uansett!

Skrevet

Tusen takk for svar!

Veslevoksen og sjefete er nok en beskrivelse som godt kan passe på min datter også, og noe som vi må jobbe med for at hun skal bli en populær lekekamerat. Men hun er veldig sosial og ønsker å leke med barn, og er det noen som er borte, så blir hun 2. valg. Å bytte barnehage er ikke en muliget, men jeg tror jeg vil prate med barnehagen for å finne en strategi framover.

HI

Skrevet

Gutten min er fire år og har to bestekompiser. Desse guttene har vært sammenvokst ved hofta siden de var to år gamle, så at det ikke går an å ha bestevenner når de er så små er ikke helt riktig. Ser også at det er mange andre "par" i bhg.

Enig i at du bør ta det opp med barnehagen! De kan ikke tvinge noen til å være bestevenner med datteren din, men de kan sørge for at hun har noen å leke med. Og så er det ikke umulig å være tre bestevenner heller :)

Skrevet

I barnehagen vår settter barnehagen inn tiltak mot klikker. Klikker kan nemlig være problematisk ved at de ekskluderer eller ved at barna i en klikk blir veldig fastbundet til bestevennen/bestevennene sine og dermed uselvstendig i forhold til de andre barna. Er de andre i klikken borte kan det ene barnet bli veldig engstelig og usikker.

Det barnehagen vår har gjort er å organisere aktiviteter der barna som har dannet en klikk blir plassert på forskjellige grupper. Etter en stund har båndene i klikkene blitt litt løsere og barna leker ofter og enklere med andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...