Gå til innhold

Liker deres barn "voksen" mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det virker som om mange her mener at pølser, gryterett, pizza etc. er det eneste man kan lage hvis det er unger tilstede ved middagsbordet. Å lage mer "voksne" retter virker uaktuelt, fordi "da vil ikke barna spise". Men blir ikke disse barna introdusert for annen mat da? (Og da mener jeg mer enn én gang - for det er vel en kjentssak at det tar (barne)ganen endel ganger med tilvenning før den blir kjent med og klarer å like en ny smak?)

Jeg er ganske overbevist om at det ikke er tilfeldig at barn i ulike land spiser ulik mat. Det man får servert (gang på gang) er det man etterhvert vil lære å like. Noe som er "typisk barnemat" i Norge kan være uappetittelig for mange barn i andre land og vice versa... Men er det ikke vanlig at mennesker i Norge lar barna sine spise det de selv spiser til middag? Og jeg nekter å tro at landets barnefamilier her til land spiser pølser, pizza, taco og gryterett hver dag..!??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er "voksen" mat da?

Dette spiser vi:

Man: Kyllig

Tirs: Fisk

Ons: Svin

Tors: Kjøttdeig

Fre: Pølser/kjøttdeig

Søn: Storfe

Vi lager forskjellige retter hver uke. Alle rettene har grønnsaker med.

Ser ikke problemet med å gi barna taco (kjøttdeig). Er det bedre å gi kjøttboller (kjøttdeig det også)?

Skrevet

Jeg synes det er påfallende hvor mange barnefamilier som spiser kjedelig mat som fiskeboller i hvit saus, fiskepinner, pølser og potetmos og Joikakaker i løpet av en vanlig uke, så jeg har ikke vanskelig for å tro det. Derimot har jeg vanskelig for å forstå hvorfor. LIKER virkelig så mange voksne slik mat eller tvinger de det i seg fordi de innbiller seg at barna ikke vil spise noe annet?

Jeg mener at barn også kan sette pris på god smak og at det er opp til foreldrene å legge til rette for det.

Her er det helt uaktuelt å leve på kjedelig og smakløs mat bare fordi vi har barn og ser ingen grunn til at han ikke skulle like det samme som vi gjør. Og jeg lager heller ikke to middager. Det som blir servert er dagens mat, rett og slett. Man må ikke spise alt, men det finnes alltid _noe_ som kan spises. Selv da vi begynte å lage mat til gutten vår da han var 5-6 mnd gammel brukte vi løk, hvitløk, urter osv. Han elsker mat med mye smak, gjerne sterkt krydret, og ingredienser med rare smaker som oliven, diverse oster osv. Middagsglass er jo direkte smakløst. Jeg tror helt klart at hva slags maten han har fått hele livet har vært medvirkende til det, og tror ikke norske barn har mer ømfindtlig gane enn barn fra andre land. Det handler nok i stor grad om hva foreldrene lager rett og slett.

Skrevet

Hva i all verden er smakløst med fiskeboller og fiskekaker? Barna mine elsker det!

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Min lille på snart 16 mnd spiser akkurat det samme som oss til middag. Hun liker vel egentlig alt av mat, bortsett fra tomat av en eller annen grunn.

Middagsmenyen vår varierer endel, men lager aldri noe utenom til henne. Selvsagt har vi pølser, hjemmelagd pizza og slike ting innimellom, men hun spiser like mye om hun får servert fårikål eller pinnekjøtt. Hun synes også grønnsaker er fryktelig spennende, sannsynligvis pga fargen og konsistensen. Så plukker alltid ut erter, mais, paprika og lignende først, før hun spiser resten av middagen.

Skrevet

Ungen vår spiser akkurat det samme som vi spiser. Om det så er biff, eller suppe. Hun spiser alt mellom himmel og jord med unntak av risgrøt.

Skrevet

Ja, barnet mitt liker det aller meste. Hun har alltid fått smake på alt, men vi har aldri presset henne til å smake eller spise noe hun ikke vil ha.

Vi har heller aldri laget "barneretter" til henne. Hun har vært på mange utenlandsreiser og da har vi bestilt en liten porsjon av "voksenmat" istedenfor de vanlige barnemenyene. Hun koser seg med ting som fetaost, oliven, thaimat og elsker brokkoli! Det eneste hun ikke liker er faktisk hamburger og pommes frites, men det er vi jo ikke så lei oss for! . Men jeg tar ikke all æren for at hun er så enkel i matveien altså, jeg forstår at vi har hatt flaks her!

Skrevet

Her har vi tre helt forskjellige barn. En spiser alt (4 år) , en spiser kun pasta og ris, frukt og kokte gulrøtter (3 år) og en på 8 som spiser det meste (om enn med litt protest ;-) Vi lager mye grønnsaker, wok, ovnsbakte grønnsaker, lite standardmat som pølser og kjøttkaker, men det hender da det også. Iblandt en ferdigpizza, ofte hjemmelaget.

Skrevet

Ungen min på 14 mnd spiser det aller meste:)

Selv ting jeg personlig ikke liker. (Fårikål og blandaball)

Eneste hun spytter ut er salatblader, men hiver innpå med både tomater og agurk og alt annet vi spiser:)

Skrevet

I dag spiste datteren min på 2 år stekt laks med potet og agurksalat, akkurat det samme som oss voksne. Hun spiste opp poteten først og måtte overbevises litt ang fisken, men ned gikk det :)

Jeg er helt enig med deg i at mange tilpasser menyen til ungene, noe som ikke er lurt i det lange løp. Det aller verste er dem som har 3 forskjellige retter hver dag for å tekkes alle ungene. Jeg kan selv ikke fordra fiskeboller og pannekaker, så det lager mannen min når jeg er borte ;-)

Hvis datteren min ikke vil spise det vi har til middag, må hun gå sulten til neste måltid. Jeg har ikke en eneste gang smurt skiver eller lagd noe annet til henne, det kommer ikke på tale.

Skrevet

Her spiser vel vår lille gutt mer eller mindre alt vi lager, men han har bare knapt fått 4 tenner stakkar, så han får det i veldig små biter. Han er 15 mnd.

Vi spiser ikke fiskeboller eller joikiaboller for den sags skyld til middag.

Men vi spiser litt av hvert. Mye salat/grønnsaker har vi alltid til maten. Går veldig mye i kylling filleter her i gården, og det går det an å lage mye av!:)

Skrevet

vi har vært veldig obs på at sara skal få smake alt, og det gikk veldig bra inntil et år siden.. hun har sine preferanser, og middag kan være vanskelig, for hun vil helst ha "kjedelig" mat ;)

men ellers elsker hun sorte oliven, spiser gjerne et glass i slengen, og spiser like mye sushi som jeg til middag! så jeg vet at hun liker smaker, hun glemmer det gjerne selv til middag!

vi håper at denne kresenheten i middagsveien vil gå over (hun er tre..) og vi lager ikke egen mat til henne, nei!

Skrevet

Her spiser både sønnen på 5 år og frøkna på 1.5 år samme mat som oss voksne. Stort sett - ikke alt dem liker, men det er helt greit. Ikke alt av mat jeg heller liker. Vi krydrer ikke maten til vesla like mye som til oss. Slik som idag hadde vi kyllingfile marinert i olje sammen med hvitløk, ingefør og chilli. Droppet chillien til hun.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...