Gå til innhold

Huff, drlig samvittighet for at vi ikke er vinterelskere

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30
Skrevet

Vi har ei jente på to år, som bærer preg av å ha foreldre som er av den komfortable typen på vinterstid. Hun holder seg omtrent fast i dørkarmene på barnehagen, og nekter å gå ut. Hun liker ikke kulden, ikke snøen og ikke kjeledrressen. Og jeg skjønner henne godt! Men jeg vil forsøke å base meg gjennom resten av vinteren, med rød topplue og pølser på termos, for det er viktig for meg at hun får en glede til utendørslivet i vintersesongen - noe ikke jeg fikk fra mine foreldre.

Vi er veldig aktive ute gjennom de andre årstidene, hun elsker å gå tur, bade og leke ute når det er bart på bakken og varmt i været. Vi er også aktive på kulturskole, og leser, tegner, driver rollespill osv. Hun er langt fremme språklig, og har stor fantasi. Men det er da altså denne vinterproblematikken. I dag hintet også pedagogen litt om at "det er jo gøy bare hun kommer ut - hun må nok bare lære seg at snø er gøy" Jeg må innrømme at jeg ble litt rød i kinnene, og følte meg som en rimelig middels mor :)

Flere som oss? Og kan jeg tilgi meg selv litt, eller må jeg ta meg i nakken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merker barnet at dere ikke liker vinteren? - gjetter på det....

Prøv å ha en positiv holdning til det å være ute og se om kanskje du kan bli glad i det også?

Kle deg skikkelig, ta med akebrett eller gå rett og slett ut i snøen for å base, lage engler, snølykter osv.

Det er faktisk gøy!

Og du sier jo selv at du ikke vil videreføre stuegris-mentaliteten på vinteren til din datter, så det er bare å sette i gang!

Lykke til!

Skrevet

Du kan tilgi deg selv for deretter å ta deg selv i nakken. Mannen din kan du tuppe i ræva. Så er dere klar!

Skrevet

Akebrettur er tingen. Da ser barnet at snø kan være morsomt:)

Når det er sagt er jeg ingen tilhenger av snø og kulde selv. Jeg er oppvokst på Jæren og overhodet ikke vandt med snø. Heldigvis liker unga seg ute i snøen, det er ikke takke være meg:/

Skrevet

Ettersom vi bor i et vinterland ville jeg nok tatt meg i nakken her.

Finnes jo en mellomting av bare være inne, og det å gå ute flere timer i minusgrader.

Jeg bor i Rogaland og under min oppvekst så vi nesten ikke snø her. De to siste årene har vi hatt mye snø. Og jeg må innrømme at jeg nesten ikke vet hva jeg skal finne på med barna. Men man kommer fort inni tralten. Aking er kjempegøy, men mest av alt så gjør vi det samme ute nå som om sommeren.

Vi er på lekeplassen, går tur i skogen eller leker med lekene ute.

Jeg har gutter og de elsker å snekre.

Mitt tips er å ta med en termos med kako eller en kjekspakke ut.

Smaker mye bedre ute etter litt lek.

Skrevet

Jeg har dårlig samvittighet akkurat som deg:) Men, gudsjelov så er de kjempeflinke i bgh i forhold til å være ute i snøen. De aker, står på ski griller pinnebrød og går på tur hver dag, eller ikke tur og pinnebrød hver dag, men de andre tingene:)

Jeg satt inne og så på tv da jeg var liten da det var vinter, eller jeg leste bøker eller tegnet. Mine foreldre var ikke akkurat typen som pakket sekken med appelsiner og kvikklunsj (vi spiste det i sofaen i stedet).

Men på sommeren gikk vi lange turer, var på hytta, badet osv. Det ligger ikke helt for meg det med ski og snø.

I tillegg er mannen min fra et land hvor de muligens ser snø et par ganger i løpet av vinteren-hvis de er heldige, så han har heller ikke peiling.

Neste år skal jeg skjerpe meg skikkelig..

Gjest Tale30
Skrevet

Hahaha, anonym. God ide å tilgi seg selv og tuppe mannen i ræva ;)

Det er nok litt vanskelig å skjule at vi ikke liker vinterstid, men vi skal forsøke litt hardere. Jeg får helt noia av å fryse, men får vel heller bare skaffe en varmedress.

Til helgen skal Lars Monsen bøye seg i støvet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...