Gå til innhold

Hjelp! Skal flytte, trenger gode råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte til sommeren, antakelig i overgangen juni/juli, med to barn på 11 og fem år. Jeg har aldri flyttet med barn før, og er veldig redd for å glemme noe vesentlig. Hva er det viktig å huske på?

Søke barnehageplass og melde overgang til ny skole, greit nok. Bytte fastlege. Kontakte helsestasjon og skoletannlege? Melde flytting til folkeregisteret. Jeg mottar bostøtte og stønad til barnetilsyn. Når må jeg søke den nye kommunen/NAV om dette?

Kom gjerne med generelle flyttetips! Hva bør man huske? Hva gjør det enklere? Hva bør man unngå? Jeg flyttet fra leid leilighet til en annen leid. Er selv student.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

må søke om bostøtte og barnetilsyn når man flytter til ny kommune

Skrevet

Så man kan først søke etter at flyttingen er registrert i folkeregisteret?

HI

Skrevet

Begynn tidlig å pakke og kast/gi bort/selg mest mulig før dere flytter. Tenk på det allerede nå når jula er over, pakk ned julepynten så det kan flyttes uten problemer når sommeren kommer. Når vinteren kommer, kvitter du deg med klær som blir for små til neste vinter og pakker resten i esker du merker med "vinterklær". Rydd i kjøkkenskapene allerede nå og kvitt deg med alt du ikke har bruk for der også, resten lager du et ordentlig system på (hvis du ikke allerede har det) og beholder det frem til du skal flytte.

Boder, skap, loft og kjeller er det også greit å rydde mest mulig i allerede nå. Pass på å sette esker du kan pakke ferdig allerede nå, samlet et sted så du slipper å gå gjennom alt senere på nytt.

Når du pakker siste rest, så merk alle eskene med hvilket rom de skal i og i tillegg hvilke esker som bør pakkes opp først. Feks er det greit å vite hvilken kjøkkeneske det er tallerkner og bestikk i, sånn at du slipper å åpne 15 esker med kjøkkenmaskiner, bakeutstyr osv før du finner riktig eske, for alt blir ikke pakket ut første dagen. Klær dere trenger de første dagene er også lurt å ha sånn at det er lett å finne dem.

Jeg har aldri flyttet med barn, men jeg ville passet på å ha barnevakt for dem på selve flyttedagen, ikke nødvendigvis et annet sted enn der du er, men sånn at du slipper å passe på hvor de er hele tiden. Dvs 11åringen klarer seg vel mye selv, men regner med 5åringen bør passes litt på.

Skrevet

Her var det mange gode råd, tusen takk :)

Tar gjerne imot flere, dersom noen flere har erfaringer å dele.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...