Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #1 Skrevet 4. januar 2011 Min samboer har vært sykemeldt over et år nå med ryggsmerter. Han kan maks være sykemeldt til 25 januar, og pappapermen hans begynner rett etterpå. Mitt spørsmål er som følger, kan han søke om AAP allerede nå og få dem når permisjonen er over? For det er jo ikke ønskelig å få AAP i stedet for foreldrepenger (ettersom det kun er 66 % i stedet for 100% foreldrepenger). Hva må egentlig til for å få disse pengene? Han sliter jo enda med ryggen og tviler på han kommer tilbake til jobben i barnehage (med mye løft og lignende) etter permisjonen. Kan han si opp jobben sin nå 1. februar og få arb.avklaringspenger fra 1. mai? Vet man kan få i inntil 3 mnd mens man leter etter ny jobb. (Må vite det fortest mulig i forhold til oppsigelse. Dessuten orker jeg ikke å sende småen i barnehage hvis faren likevel skal være hjemme.) Setter stor pris på det hvis noen kan hjelpe meg
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #2 Skrevet 4. januar 2011 Ja, han kan søke nå og få AAP etter at permisjonen er over. For å få AAP må han være i aktiv behandling med utsikt til bedring eller han må ha behov for tiltak gjennom NAV Nei, han kan ikke få AAP i 3 mnd i påvente av ny jobb. dette gjelder kun for de som er ferdig med et attføringstiltak gjennom NAV. Når man regnes som ferdig attført kan man på AAP i ventetid i inntil 3 mnd mens man søker jobb. Han kan fint si opp jobben mens han har permisjon. Etter permisjonen er ferdig kan han søke dagpenger i påvente av ny jobb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå