Gå til innhold

noen som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei:) jeg har blitt gravid og er 12 uker på vei. dette var ikke planlagt og jeg og barnefaren er ikke kjærester. han ønsker et forhold med meg, men jeg føler det blir feil å måtte være sammen for babyen sin del. det viktigste er at vi er venner for barnet sin del tenker jeg... men nok om det! da fikk dere vite litt om hvordan jeg har det om dagen. Jeg valgte å beholde barnet, selv om ikke dette er drømmesituasjonen!

Jeg er 27 år og er ferdig med utdanningen min i slutten av mai, babyen kommer 26 juli:)

så..jeg har vært student i 3 år, ikke jobbet på 3 år, jeg vil bo alene(altså,ikke med barnefaren), men vi skal dele på omsorgsretten. jeg ringte til nav og fikk lite hjelp, de ba meg søke på nettsiden deres å lete der. synes det står mye, og uklart. jeg lurer på hvor mye støtte jeg får i min situasjon??

håper på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Det er mye du lurer på tenker jeg. Først gratulerer som kommende mor, alene eller ei.

Du skriver at dere skal dere omsorgsretten. Vil det si at dere skal ha 50/50 deling av omsorg? Eller mener du delt foreldrerett?

Om dere skal ha 50/50 er det ikke mye du har krav på desverre. Dette fordi barnet da har to bosteder. Graden av penger du får, er beregnet ut fra mengden far har samvær. Om det gjelder delt foreldrerett så har det ingenting å si for økonomien, men endel å si for andre ting.

Du har hvertfall krav på overgangsstønad, litt over 12 000. Du vil nok kvalifiseres for engangsstønad. Videre vil du få utvidet barnetrygd og muligens småbarnstillegg. Søk om dette på nav sine sider, enslig forsørger.

Men jeg anbefaler deg å ta kontakt med familievernkontoret og snakke litt med de. Generelt så frarådes det å gi delt foreldrerett umiddelbart etter fødsel, dersom foreldrene ikke har vært i et lanvarig forhold. De anbefaler at en ser det litt an og forsøker å samarbeide når barnet kommer først.

Skrevet

ahh..takk for svar:) er ganske ny på dette, og har ikke tatt noe valg enda ang hva jeg og b.faren skal.jeg må spørre og undersøke;) Jeg vil jo selvfølgelig være den som har mest ansvar for barnet! men jeg vil ikke være urettferdig og nekte han å være sammen med barnet.. personlig vil jeg ikke se han engang. ikke at det er noe galt med han, men det er fryktelig irriterende å ha en sutremann rundt deg hele tiden som vil noe mer enn det jeg vil.overgansstønad..er det i mnd eller engangssum?jeg skal absolutt ta kontakt med familievernkontoret å prate med de:)

Skrevet

Uff, ja dette er vanskelig ja. Og du vet ikke hvordan han kommer til å reagere når han innser han er blitt pappa og samtidig mistet deg. Involver ham i det du selv ønsker, men ikke lov ham noe eller signer på noe før du føler deg helt trygg på at du kan stole på ham og samarbeide med ham. Noen fedre endrer seg totalt når barnet kommer og da er det greit å avvente litt......

Husk at han også skal betale bidrag, men dette bør dere ta via nav, så slipper dere noe tull fra noens side.

Overgangstønaden får du hver måned og det trekkes skatt av dette. Engangsstønaden er jeg usikker på hva ligger på, men over 30 000.

Om du føler du får lite råd fra familievernkontoret, så kan du også søke råd fra helsestasjonen og Amathea.

Håper alt går fint fremover

Skrevet

nei det er ikke lett nei. jeg klarte å si til han at jeg syntes dette var tungt og at jeg aldri ønsket å bli gravid.. da klarte han å lire ut av seg at jeg trengte ikke å ha noe med barnet å gjøre, at han kunne beholde det!som kvinne skjønner du meg da at fy...!!!!!det fikk frem noe i meg at f... heller.. dette er mitt, jeg bærer på det! off..og jeg ønsker det jo selvfølgelig nå etter at jeg bestemte meg for å beholde det:)

tusen takk for gode råd:)

Skrevet

Du vil ha krav på:

Dobbel barnetrygd: ca 2000

Småbarnstillegg: ca 600(?)

Engangstønad: ca 33000

er en stund siden jeg fikk dette selv så kan hende noen har økt noe. I tillegg vil du ha krav på bidrag fra faren og du kan søke bostøtte.

Du vil også få skatteklasse 2.

Skrevet

Du må sjekke ut lånekassen også glemte jeg. Jeg var igang med master når jeg ble gravid og fikk da fødselsstipend fra lånekassen i 10 mnd. Utgjør ca det samme som det en mottar i lån i mnd så er absolutt verdt få med seg. Derfor ville jeg søkt på videreutdanning for å få dette, for deretter søke permisjon fra studiene. Du trenger ikke ta opp studiene etterpå heller om du ikke ønsker det.

Anonym over;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...