Gå til innhold

Ser dere ned på dem som kjøper brukt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sikker på at veldig mange her selger klær billig på Finn, eller gir dem til Fretex.

Men hva ville du syntes om du visste din venninne kjøpte brukte klær?

Syns selv det er litt flaut å gå på Fretex, men jeg har virkelig funnet noen fine barneklær der som koster bare 30-40 kr. Når barnet er lite må klærne skiftes ofte ut naturligvis.

Jeg kommer ikke til å greie og slutte med dette, selv om mannen min sier det er litt på kanten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, gjør ikke det. Men klarer ikke å kjøpe brukte babyklær fra ukjente. Har arvet mange kasser klær fra familien, men kommer ikke til å ta imot/kjøpe fra fremmede.

Utstyr er greit derimot:) Og klær til meg selv:)

Brukt er bra både for miljø og pengeboken, så ser ikke poenget med å se ned på oss som kjøper brukt.

Skrevet

Synes det er å ta ansvar å kjøpe brukt. Så mange babyer blir født hvert år og tenk så mye klær og utstyr som man bruker i en svært begrenset periode... Er grusomt hvor mye bruk og kast det er. Heia deg!

Skrevet

Har absolutt ingenting imot de som kjøper brukt, eller Second- Hand som det så fint kalles :) I vår tids bruk-kast-kultur er det veldig bra at noen faktisk er fornuftige og sparer penger og miljø på å kjøpe second-hand!

Fortsett å kjøpe brukt med GOD samvittighet du! :)

Skrevet

ja jeg ser ned på dem. fordi de tenker på miljøet og på jordkloden som barna våre skal leve i etter oss. æsj, tenk å ta hensyn til det. seff må man se ned på dem som kjøper/får brukt!

Skrevet

ja, det er fryktelig ekkelt!

ikke er tøyet stivt og nytt heller.

er jo best om alle kjøper nytt da, så blir det mer å sende til Afrika lissom...

Skrevet

Skal fint innrømme at jeg syns det er ekkelt at folk handler på fretex og gjenbruk butikker.. Viss jeg ser folk handle i slike butikker så får jeg automatisk ordet ''fattiglus'' i hodet mitt... Mener ikke vondt med det, har heller ikke lyst å tenke slik, men tanker er vanskelige å kontrollere :)

Skrevet

skikkelig ille å tenke på miljø og gjenbruk. det er til å spy av. og værste er når pengeneman betaler går til organisasjoner som fretex.. tenk så unødvendig!

her i huset bruker barnet mitt klærne en dag. så kaster vi det i søpla og kjøper nytt.

Skrevet

lol....

mange som lekr med ironi her inne ser jeg.....

Kjøpte nettopp ei lite brukt barnevogn,

Quinny duo vogn for 3000 kroner.

Ble kvalm i magen å så se på prisene på gode nye vogner.

Alt over 7000.

Og den Quinnyen kostet sikkert 10000 som ny.

Men man kan få kopier da, med andre navn for litt over 1000 lappen.

Alt er jo bare fancy merker og en industri for å loppe nybakte foreldre.

Babyrangler for 300 kroner stykket lissom?

Er det folk som selger billig, og som gjerne gir bort, why not?

Folk gir jo ofte ikke bort filler da. Men mange har ting liggendes som

de ikke har fått brukt mye selv.

Økonomier er ikke lik hos oss alle.

Og ser ingen vits i å leke veletablert, når jeg absolutt ikke er det.

Man har det man trenger, Men ikke til å sløse rundt. Og å sløse er ikke

en gudegave, det er fort gjort.

Skrevet

LOL!!!!

ler meg skakk......

Klær med lus og sånt.

Uff....er gla jeg har utviklet en slags ydmykhet så jeg kan leve okey i trange tider, og ta imot fra de som gir.

Liker bruktklær og bruktbutikker.

Har vel egentlig alltid lurt på hvordan folk som er født så rike at de føler

seg kvalm av sånt egentlig har det.

Det er vel to forskjellige verdener.

Kanskje hjernene utvikles annerledes.

En person som har utviklet overlevelse modus, og en annen som har

en annen modus.

Det er vel sikkert deilig å være født med gullskje. Unner de som har det slik å ha det slik.

Men som buddah så forlot han jo alt han hadde.

Så han dro ut for å finne ut hva han manglet.

Jeg vet ikke jeg.......hva som er rett og ikke rett her.

Dømmer ingen egentlig. verken de som har overflod, eller de som ikke har.

Jeg tror iallefall at ingen med overflod drar på Fretex.

Skrevet

Jeg elsker å handle brukt :o)

Skrevet

Tvert i mot,det vitner om samvittighet og inteligens mener jeg.

Ser litt ned på en bekjent som kjøper ny reimadress til 1-åringen (som ikke går i barnehage) når dette barnet faktisk har en bror som er et år eldre med for liten reimadress som tydeligvis er i feil farge...

Skrevet

Er jo nettopp det og kontrollere tanker og slikt som skiller oss fra andre dyr. Men du hoppet kanskje over et ledd i evolusjonen? Det er lov å være litt kristisk til seg selv, og venne seg av med tanker som det der. Prøvd å si til deg selv: sånn kan jeg ikke tenke??

Skrevet

nå har jeg lest den overskriften på innlegget slik flere ganger; ser dere ned på dem som kjøper FRUKT?:):) Og nei, ser hverken ned på frukt eller bruktkjøpere...

Skrevet

For meg er det heller omvendt.

Jeg beundrer dem som klarer å handle det meste brukt, spessielt om det er både til voksne og barn. Jeg beundrer også dem som reparerer kær og utstyr, lapper bukser og stopper sokker.

På den andre siden ser jeg litt ned på dem som stadig har nytt utstyr og nye klær. Dem oppfatter jeg fort som litt overfladiske med litt usunne verdier.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke, for da måtte jeg sett ned på meg selv :P

Kjøper så mye jeg kan brukt jeg. Både for lommeboka, miljøet og barnas skyld (brukte klær er de reneste man kan få.)

Jeg har ikke for vane å se ned på noen, men jeg synest litt synd i folk som alltid må ha det nyeste og beste, tenker at de har litt dårlig selvfølelse.

Skrevet

Vi har veldig god råd, men handler brukt likevel. Det er mest møbler og utstyr vi handler brukt, da, for barneklær arver vi så mye av at vi ikke trenger å kjøpe noe særlig. Det som fortsatt er fint leverer vi til Fretex. Tenker aldri fattiglus hvis noen handler brukt, eller vintage som det vel heter nå, heller sosialt samvittighetsfulle og kanskje også individualister. Iallefall de som handle klær til seg selv viker å være ute etter en egen stil og ikke en moteslave som kjøper kjipe klær fra hm.

Skrevet

Ser absolutt ikke ned på de som kjøper brukt!

Ser faktisk OPP til dem! Det er noe vi alle burde gjøre, faktisk!! Spare miljøet. Ikke denne bruk-og-kast-mentaliteten!

Skrevet

Kjøper brukt så ofte jeg kan :) Både ting og klær til meg og barna :)

Love it :)

Skulle ønske det var mere second hand butikker i utkantstrøk.

Må dra langt for å handle brukt desverre,.....

Heldigvis at Finn.no finnes :)

Skrevet

Nei, jeg både kjøper og selger brukt selv. Om jeg absolutt må se ned på noen, så ser jeg ned på mennesker som ikke tar ansvaret for miljøet og som bare kjøper nytt og kaster det igjen like fort.

Skrevet

Signerer 11:21. Hvorfor i all verden synes mannen din at det er på kanten å handle brukte ting?

Skrevet

Nei, overhodet ikke. Jeg ser opp til folk som har et bevisst forhold til forbruk. De jeg ser ned på, er de som ikke kan ta på barnet sitt et rent og helt plagg som ser nesten nytt ut, fordi et annet barn har hatt det på seg. Selv kjøper jeg gjerne brukt til både meg selv og barna. Miljøvennlig og økonomisk, og ofte like fint som nytt.

Skrevet

Nei overhodet ikke. Jeg skulle sikkert vært mye bedre på å handle brukt selv.

Jeg digger bruktbutikker hvor jeg kan gjøre kupp på gamle ting til huset, men klær kjøper jeg alltid nytt eller arver fra folk vi kjenner.

Men det er ganske latterlig, jeg kjenner folk som synes Fretex er helt uaktuelt å handle på men som gjerne handler brukt på Lille Vintage på Sagene. Så lenge det kalles vintage er det hipt og kult og kan fint kjøpes til doble prisen av Fretex... komisk i grunn...

Skrevet

Overhodet ikke. Kjøper brukt selv. Kjenner flere med 1. mill i husstands inntekt som kjøper både barneklær, voksenklær og møbler brukt.

Fretex, loppemarked, finn, men ikke så mye finn. Finn er ofte for dyrt.

Skrevet

Hvorfor skulle det være galt å kjøpe brukt?

Vi arver heldigvis og det er jo brukte klær!

Har du ikke den muligheten, så er det jo helt flott med gjenbruk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...