Ranveig R Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Eg begynner kanskje litt tidleg her, men det får berre våge seg. Vi har bikka 2011, og eg innser at i år får vi og skulegut. Dermed er eg inne på ein arena eg ikkje har vore innom på gudane veit kor mange år (eller, eg veit det, eg må berre telle.... hmm... begynte i 1. klasse i '89, altså... 22 år sidan til hausten). Eg veit *ingen ting* om barneskule, og guttungen er nysgjerrig. Dermed har eg nokre (ein liten haug) spørsmål til dåke erfarne damer med store barn, viss dåke har ein time eller to * Innskriving - når er det? Farierar det frå kommune til kommune? Kva skjer på innskrivinga? * Når får ein vite kva for ein læra klassen får, kor mange klassar det blir, kor mange barn det blir i kvar klasse, kven som skal gå i same klasse etc.? * Korleis ER egentlig skuledagen for desse småtassane på 6 år? * Korleis fungerar SFO? Dersom ein berre treng f.eks. halv plass, er det mulig å variere kva dagar det er frå veke til veke? Eller må ein då ha full plass og berre bruke den forskjellige dagar? * Er det mykje lekser? Kva slags lekser? * Kva er det vanelg at ein 5-6-åring kan før han begynner på skulen? Lese/skrive/telle/rekne/sitte stille osv osv * Skulesekk - kva er bra? Blir det mykje å bære? * Gym? Gymtøy? Sko? Dusjing? Svømming (det er basseng på skulen)? * Kva anna utstyr treng dei? * Er det lettare for at det blir plaging/mobbing i skulen enn i barnehagen? Kva/kor mykje gjer dåke eventuelt for at ungane ikkje skal skille seg ut? ..og sikkert tusen andre ting som eg kan komme med utover året )
Jojo x3 Skrevet 4. januar 2011 #2 Skrevet 4. januar 2011 Får ikke lest de andre svarene, kommer ikke fram, irriterende. Jeg har også skolebarn til høsten og er i tillegg lærer selv (på litt høyere trinn men). Er spent selv jeg * Innskriving - når er det? Her er det registrering i nov,papirer, og førskoledag i mai. Har du ikke fått brev fra kommunen om dette? * Når får ein vite kva for ein læra klassen får, kor mange klassar det blir, kor mange barn det blir i kvar klasse, kven som skal gå i same klasse etc.? Det får vi vite i mai, men hvis du ringer skolen får du nok svar på det allerede nå vil jeg tro. * Korleis ER egentlig skuledagen for desse småtassane på 6 år? Læring og lek Friminutt og timer. * Er det mykje lekser? Kva slags lekser? Kommer an på skolen og lærer. Her vet jeg at de får bokstavlekse og litt matte hver uke. Høytlesing/samlesing av og til. * Kva er det vanelg at ein 5-6-åring kan før han begynner på skulen? Lese/skrive/telle/rekne/sitte stille osv osv. Noen kan både lese og regne, eller en av delene, mens noen ikke kan noe av dette. Å sitte stille+rekke opp hånden er noen ting en trener på i begynnelsen slik at en får rutine på dette. Men kan nok være greit å ha snakket litt om dette hjemme i forkant. * Skulesekk - kva er bra? Blir det mykje å bære? Ikke mye når de går i første klasse, men godt med en god sekk som også kan brukes på ev. turdager. * Gym? Gymtøy? Sko? Dusjing? Svømming (det er basseng på skulen)? Tror ikke det er vanlig å dusje etter gym når de er så små, iallefall ikke her. Innegym sko eller antiskli sokker er lurt, spør lærer hva de anbefaler når han begynner. Noen ønsker at alle har det samme. Her har de svømming og da dusjer de. Noen har aldri dusjet og vasket seg+kledd på seg alene så da vil jeg anbefale å trene på dette i forkant. * Kva anna utstyr treng dei? Pennal med blyant, blyantspisser, viskelær og linjal. Drikkeflaske. Refleksvest, refleks til å ha på sekken. * Er det lettare for at det blir plaging/mobbing i skulen enn i barnehagen? Kva/kor mykje gjer dåke eventuelt for at ungane ikkje skal skille seg ut? De har blitt ett år eldre så det kan hende, men jeg har kun erfaring fra skole og kan derfor ikke uttale meg om det er lettere for det. Det jeg kan si er at mobbing skjer, og at hvis dette skjer er det viktig med et godt samarbeid, skole/hjem, for å få til en god skolehverdag. Skolen skal ha en "mobbeplan". Jeg gjør ikke noe for at mitt barn ikke skal skille seg ut, men har sagt at det er viktig å ikke holde noen utenfor, vente på sin tur, si ifra til lærer hvis noe skjer.
blond Skrevet 4. januar 2011 #3 Skrevet 4. januar 2011 Mange spørsmål, men ikke mange svar fra meg ;-) Det viktigste barnet bør kunne før skolestart er å kle av og på seg selv uten å bruke mye tid, må kunne klare seg selv på do, høre på og utføre beskjeder. Det kan også være lurt å øve på å rekke opp hånda og vente på tur før han snakker. Selvstendighetstrening er altså det viktigste å øve på før skolestart. Og det kan være lurt å øve opp utholdenhet og tålmodighet. For noen barn er det vanskelig å sitte stille lenge. Det kan være praktisk om han kan skrive navnet sitt, iallfall kjenne det igjen. På mine barn sin skole starter ikke dusjing etter gym i første klasse, men dette varierer nok fra skole til skole. Innskrivingen er også forskjellig fra skole til skole. Noen steder er det en formell seanse mens andre steder blir innskrivingsskjemaet sendt i posten og det er alt. Antakelig blir påmelding til sfo sendt ut i løpet av våren. Noen steder får skolebarna sekk, andre steder ikke. Skoledagen er mange steder fra 830-12, men også dette varierer. I noen kommuner har ungene lengre dager og fri en dag i uken.
Lene~mor til tre Skrevet 4. januar 2011 #4 Skrevet 4. januar 2011 Det er nok forskjellig fra skole til skole og sted til sted, men mine var til innskrivning i april. De fikk da den orange skolesekken mange får, måtte skrive navnet sitt på tavla/i en liten skrivebok de fikk =) Største hadde skoledager fra 08.30 - 12.15 mens da minsten begynte på skolen var det også to dager til 13.00. Sånn er det nå også minste som går i 3 klasse slutter 13.15 hver dag, mens største ikke hadde full plan hele uka men det er vist flere timer som er kommet i skoleplanen som disse politikerne har bestemt at barna skal ha Mine barn trengte ikke gymtøy før i 3 klasse, de begynte først å dursje da. Sfo har jeg ingen erfaring med da mine ikke har brukt sfo. Lite lekser i førsteklasse synes jeg, ble veldig voldsom overgang når de skulle begynne i 2 klasse for da var det nemlig masse lekser hver dag. Første ukene på skolen bruker de jo mest på å bli kjent og leke, lære seg regler osv på skolen + litt læring å selfølgelig.
Verbena Skrevet 4. januar 2011 #5 Skrevet 4. januar 2011 Skal prøve å gjøre dette så systematisk som mulig! Har en som går i 1.klasse nå og en som begynner til høsten. * Innskriving - når er det? Farierar det frå kommune til kommune? Kva skjer på innskrivinga? Her (trondheim) får man brev i januar/februar, avhengig av hvilken skole man hører til. Så er det innskriving i februar/mars. Her var det noen endringer i skolegrensene så vi hadde ikke innskriving før i mai i fjor. * Når får ein vite kva for ein læra klassen får, kor mange klassar det blir, kor mange barn det blir i kvar klasse, kven som skal gå i same klasse etc.? Stortsett får man vite dette på førskoledagen. Den blir stortsett lagt til mai/juni, i vår gikk mange glip av den pga streiken. Her taklet ungene det veldig fint og det var null problem å få vite det første skoledag. De får også vite hvem som blir fadderene deres på førskoledagen. * Korleis ER egentlig skuledagen for desse småtassane på 6 år? I begynnelsen er det mye lek. De første ukene blir brukt til å bli kjent med hverandre og med skolen og skolehverdagen. Så vidt jeg vet skal alle ha en dag med uteskole i uka. Dette er den mest populære dagen av alle her, da er de ute alle timene de har skole. Går på tur og har det kjekt sammen. Samtidig som lærerne syr inn mye læring i turene også. F.eks har de laget syltetøy av selv plukkede bær. Ellers er dagene ca som de var når vi gikk på skole. De har fag og de gjør oppgaver. Typen og nivået varierer fra elev til elev, klasse til klasse og skole til skole. * Korleis fungerar SFO? Dersom ein berre treng f.eks. halv plass, er det mulig å variere kva dagar det er frå veke til veke? Eller må ein då ha full plass og berre bruke den forskjellige dagar? Om man har en SFO leder som er fleksibel så er det ikke noe problem å ha forskjellige dager med halvplass. Bestekompisen til gutten min har turnus på SFO, foreldrene har satt opp en 6ukers plan for når han skal på sfo som følger mamman`s jobbturnus. Null problem og siden de kommer under halvplasstimeantallet i gjennomsnitt timer i uka så betaler de bare for halv plass. SFO er et sosialt tilbud til ungene, ikke et pedagogisk. Det er dit de kommer etter skolen å får være sosiale med hverandre og leke masse. De har diverse opplegg som varierer fra plass til plass. Her er de mye ute å spiller fotball siden de har en tidligere Rosenborg spiller som assistent på sfo. * Er det mykje lekser? Kva slags lekser? I begynnelsen var det ikke mye lekser. Mye fortell hva du har gjort i dag, syng ukas sang osv. Men ettervært har det blitt mere. Nå skal de lese eller leses for 10-15min mandag-torsdag. De har et par sider med norsk oppgaver i uka og ca 4sider matte som ukelekse (den velger de når de vil gjøre, bare den er ferdig til fredag) * Kva er det vanelg at ein 5-6-åring kan før han begynner på skulen? Lese/skrive/telle/rekne/sitte stille osv osv Det viktigste er at de er selvstendige. Kan kle på seg selv. Gå på do og tørke seg selv. Også er det greit å øve på å sitte stille. Ellers så varierer det veldig. Noen kan lese, skrive og regne når de kommer første skoledag, andre har enda ikke lært det nå. Målet for lesing f.eks er at de skal lese uten støtte når de er ferdig med 2.klasse, så de har tid. * Skulesekk - kva er bra? Blir det mykje å bære? Her får de den oransje førsteklasse sekken. Veldig greit egentlig for da vet man hvem som er 1.klassinger og alle tar hensyn til at de bare er 6år gamle. Spesielt på store skoler sånn som her er det veldig greit for da har mange av de eldste (10.klassingene) et ekstra øye på de minste på vei til skolen osv. Noen dager er det mye å bære, da er det greit å ha en mamma/pappa som kan bære sekken. Men min erfaring er at de helst vil klare selv uansett hvor tungt det er. * Gym? Gymtøy? Sko? Dusjing? Svømming (det er basseng på skulen)? Gymsko eller antiskisokker! Dusjing etter gym ikke før 3.klasse, værtfall ikke her. * Kva anna utstyr treng dei? Til turdager trengs termos, sitteunderlag, annen sekk enn den oransje(den går i oppløsning vistnok). De MÅ ha ekstra tøy på skolen. Her har alle sine egne hyller der vi kan legge det i. For de kommer til å bli våte endel ganger. * Er det lettare for at det blir plaging/mobbing i skulen enn i barnehagen? Kva/kor mykje gjer dåke eventuelt for at ungane ikkje skal skille seg ut? De er jo et år eldre så de er mer beviste på forskjeller og det kan slå begge veier. Men jeg har ikke oppfattet at det er noe tema her enda og her er de 45unger i et rom. Om barnet ditt ikke er den frempå typen, men den mer rolige og tilbaketrukne så ville jeg vært oppmerksom og la gutten ha med seg en venn eller to hjem tidlig etter skolestart.Og heldigvis blir de fort kjent og ofte går de jo i barnehagen sammen med noen som skal starte på skolen sammen med de! Og jeg lover deg det blir ikke mindre skummelt og spennende med nr 2... Jeg er like spent nå som jeg var i fjor. Men nå vet jeg litt mer hva jeg går til.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Hei skal svare deg så godt som jeg kan, har to barn i småskolen og begynner å få god erfaring, selv om det varierer mye fra skole til skole, også innen samme kommune kan skoler variere. * Innskriving - når er det? Farierar det frå kommune til kommune? Kva skjer på innskrivinga? Her var innskriving i november året før de skulle begynne på skole, og siden du ikke har vært enda så varierer nok dette også Her fikk vi brev i posten, og der skulle vi skrive inn barnet, og så var det noen spørsmål vi skulle svare på om barnet. Og en liten lekse til barnet (tegning). * Når får ein vite kva for ein læra klassen får, kor mange klassar det blir, kor mange barn det blir i kvar klasse, kven som skal gå i same klasse etc.? Hvor mange klasser det blir kommer ann på hvor mange barn som skal begynne med den skolen din skal på, og hvor stor skole og plass de har. Her er det to klasser i alle trinn, skulle egentlig vært tre, men pga plassmangel er det ikke det. Ca 27 i hver klasse. Har da to klasselærere pluss assistenter. Ved den eldste vår fikk vi vite det tidlig på våren hvem han skulle i klasse med, fikk også da valg vi kunne skrive på hvem vi ønsket han skulle gå i klassen med. Men ved neste fikk vi svar mye senere pga de hadde det ikke klart ang. hvem lærer de skulle ha. Og vi fikk heller ingen valg hvem de kunne gå med. * Korleis ER egentlig skuledagen for desse småtassane på 6 år? En skoledag for de små ja.. De lærer jo bokstaver og tall og slikt alt fra gansge tidlig. Jeg føler det er mye sang. Det er også leker i klasserommet. De har fri minutt alene i de to første friminuttene slik at de får god tilgang til lekeapparater ute. Men siste friminutt sammen med resten av skolen. De har en utedag i løpet av uka. Da er det uteskole uansett vær, kortere de dagene det er skikkelig dårlig, men har aldri hørt min klage på dette. De øver på å sitte stille, rekke opp handa når de skal snakke. * Korleis fungerar SFO? Dersom ein berre treng f.eks. halv plass, er det mulig å variere kva dagar det er frå veke til veke? Eller må ein då ha full plass og berre bruke den forskjellige dagar? SFO stortrives mine i begge to. Vil ikke hjem, og vil sjelden ha fri. Her betaler vi inntil 15 timer pr uke. Eller over 15 timer pr uke. Eller helårsåpen SFO (da har en tilgang også i ferier som høstferie og sommerferie). De får ett måltid mat der. En kosedag i uka der de får en varmrett og får lov og se film. * Er det mykje lekser? Kva slags lekser? Her har de lekser til to dager i uka. En lese lekse som de helst skal lese på hver dag. Den handler om den bokstavlyden de har lært den uka. Er også med lesestykker som de kan lese når de har lært det, før det blir det jo til at vi voksne leser for dem. Øve på å skrive bokstaven de har lært. Sette pil på de ord som begynner på den bokstaven osv. Så matte lekse, forholdsvis enkel. litt engelsk innimellom. Bare muntlig. * Kva er det vanelg at ein 5-6-åring kan før han begynner på skulen? Lese/skrive/telle/rekne/sitte stille osv osv. Tror ikke du skal stresse med å lære han mer enn han ønsker selv. Eldste min kunne så vidt noen få bokstaver, likte ingenting, men har klart seg kjempegodt. Yngste kunne masse, og syntes det var kjedelig å lære det hun kunne fra før, og fant ingen motivasjon. Det en kan øve på er å sitte stille, rekke opp handen. Lære seg skoleveien, slik at de går fint til skolen uten og komme for seint. * Skulesekk - kva er bra? Blir det mykje å bære? Bergans er bra. Beckmann er ikke så bra, mange som klager på ryggen av denne. * Gym? Gymtøy? Sko? Dusjing? Svømming (det er basseng på skulen)? Kun gymsko til innegym, utegym bruker de det de har på seg. De dagene de har gym er det lurt å ikke ha på trange klær eller dongry men gode ledige klær. Dusjer ikke etter gym før i slutten av tredje eller fra og med 4 klasse. Svømming må de jo dusje før og etter. Her har de svømming en gang i uka, og kjempeglad er jeg for det!! * Kva anna utstyr treng dei? Gode leke klær, refleksvest. Skift til å henge på skolen. Merke alle klærne godt med navn. Kan være veldig lurt og tenke over at sko ikke har knytting, da lærerne ikke har tid til å knytte 60 par med sko og alikevel rekke 10 min friminutt;) Sitteunderlag. Drikkeflaske, kan være lurt med en som ikke søler i væska. * Er det lettare for at det blir plaging/mobbing i skulen enn i barnehagen? Kva/kor mykje gjer dåke eventuelt for at ungane ikkje skal skille seg ut? Nja både ja og nei.. det er nok lettere ved at det blir mye større forhold. Jeg gjør ikke annet enn å fortelle mine unger hva de ikke må gjøre med andre. Være bevisst mot dem hva mobbing er og hva det gjør med andre. Skolen her har null tolleranse mot mobbing, og tar dette veldig alvorlig. Har anitmobbekampanjer og lærer barna om mobbing alt fra første klasse. Ber med oss venner hjem her så de blir kjent med skolekamerater på fritiden også. ..og sikkert tusen andre ting som eg kan komme med utover året ) Kom gjerne med flere spørsmål: ) Hyggelig om svarene er til noe hjelp:) Det jeg kan si er at det er en stor overgang fra b.hage til skole. B.hagen snakker du med personalet hver dag, to ganger til dagen til og med. På skolen sender du dem alene ut av døra om morgenen, så skal de komme seg til skolen alene, inn på skolen, riktig klasserom, være der en hel dag, så sfo så gå hjem alene igen etter skolen. Og slik som mine barn er når jeg spør dem hvordan alt har gått og om de har hatt det fin så svarer de "vet ikke", Hvem har du lekt med. "vet ikke". Har du lært noe "vet ikke... så det er ingenting å hente der kan du si...hehe..Så i fra full kontroll gikk jeg rett i bakken med null kontroll. Dette stresset meg med første barn. Særlig siden de når de er 6 år ikke er store når de går alene til skolen, og bruker sin tid, da banker ett mamma hjertet ganske fort når en sitter hjemme og venter. Og barna har blitt veldig slitne det første halve året på skolen. Det var en lettelse når jula kom. Det er også viktig og ha en god plass til å gjøre lekser slik at lekser blir lystbetont. Det har vi slitt her i hset med, en som hater lekser, en som elsker de.. hehe.. skal ikke være enkelt.. Lykke til. dere har en spennende tid i møte:)
Ranveig R Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 5. januar 2011 Tusen takk for svar alle saman! No blei eg litt klokare (eller litt meir opplyst) i alle fall ) Her er guten allerede ganske sjølvstendig, har ingen problem med å kle på seg sjølv (litt trøbbel med bukseknappen berre, det får vi øve på), klarar seg sjølv på do osv. I førskulegruppa i bhg har dei innført sitte-stille-tid og rekke-opp-en-stille-hånd, og dette praktiserer han på oss her heime og, så då satsar eg på at han har det mest grunnleggande på plass. Er det forresten nokon av dåke som har barn som reiser med buss til skulen? Vi bur drøyt 4 km unna (samt smal veg m/fartsgrense 60 og ingen gangveg) så eg meiner dei skal få det dekka gjennom heile skulen. Er dette noko som går automatisk? Eller må vi søke om det på noko vis? Guttungen gler seg visst mest til å begynne på SFO. Ikkje at han veit så mykje om kva det er, men søstera mi er assistent der (og jobbar litt i elevkantina), så det er eit pluss. Trur eg. Eg leser på skulen sine nettsider at det pr i dag to klassar på kvart trinn, (ein nynorsk- og ein bokmålsklasse går eg ut ifrå), og i 1. klasse i år er det 21 elevar i den eine og 25 i den andre. Det er dei største klassane på skulen i år, i 6. klasse er det hhv 11 og 12 elevar (dei har pleid å dele i bokmål/nynorsk dersom det er meir enn 10 som vil noko anna enn resten). Og som tilflytningskommune er det vel neppe håp om at det blir færre elevar neste år. Kor mange er det lov å ha i ein klasse? Mykje mas her, men det får våge seg. Føler meg veldig fersk her )
Gjest Filifjonka Skrevet 6. januar 2011 #8 Skrevet 6. januar 2011 Mine barn kjører buss og har gjort det i alle år. For førsteklassinger er grensen to km, har de lenger vei får de skoleskyss. For 2. klassinger og eldre er grensa fire km. Kommunen kan vedta at elevene får skyss selv om veien er kortere, hvis det er farlig vei. (Det har de gjort her, og på den veien er grensa en km.) Vi måtte søke om skoleskyss. Skjema fikk vi på innskrivinga (den var i mai i vår kommune), men det var en formalitet. Det er ikke lenger delingstall i skolen. Før var det en grense på hvor mange elever det kunne være i en klasse, nå heter det bare at gruppene ikke må være større enn det som er "pedagogisk forsvarlig". Dette vil da avhenge av kommuneøkonomien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå