midgard Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Jenta mi har vært en del dårlig i magen (spes nyttårshelgen), hun blir stiv som en stokk (seriøst) når hun skal bæsje samtidig som hun blir sprutrød i ansiktet og gråter (er såååå vondt å se på). Var på legevakten og hos legen min for dette før jul, og fikk beskjed om å gi henne loaktulose (apoteket anbefalte meg klyster også - et eller annet miniklyster). Legen min sa dette er viktig å ta tak i før hun får bæsjevegring - hallo! hun har bæsjevegring! Uansett, nyttårshelgen måtte jeg ty til dette klystergreiene - magen var så oppblåst.. "hysteriske" meg ringer legevakten og forteller at jeg tror kanskje det er melk hun reagerer på og får til svar at jeg ikke skal kuttte ut melk. Jeg blir så fortvilet, legen min er ikke bekymret - hun har ikke utslett og allmenntilstanden er bra (men stemmen inni meg sier at det er melka). Nå har jeg kuttet melka (igjen) og hun har vært bra i to dager. Noen med erfaring på området? HJELP!
midgard Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #2 Skrevet 3. januar 2011 he he... ringte ikke legevakten for å fortelle at jeg tror det er melka (som det ser ut, slik jeg formulerte meg...) men fordi magen var oppblåst, ungen var veldig utilpass, bæsjen var hard og at hun har en liten kul (klump) mellom tissen og anus... hemoride kanskje...
Pippippen Skrevet 3. januar 2011 #3 Skrevet 3. januar 2011 Har ikke hørt om forstoppelse vel melkeintoleranse. Jenta mi tålte ikke melk da hun va rmindre. Og hun sov ikke pga magesmerter, hadde kronisk diarè (lysegul sådan)
Ranveig R Skrevet 3. januar 2011 #4 Skrevet 3. januar 2011 Det kan gå "begge vegar" med melkeallergi/intoleranse. Det er vel mest vanleg med diaré, men forstoppelse er heller ikkje uvanleg. Om ho blir bra når du kuttar ut melk - forsett slik. Og be legen om å enten ta blodprøver eller henvise jenta di til sjukehuset for å få tatt allergiprøvar. På "vårt" legekontor tar dei ikkje blodprøver av barn under ca 3 år (med unntak av "stikk i fingeren"), så vi har vore ein del gongar på laboratoriet på barneklinikken. Sjølv om blodprøvene ikkje skulle gje noko utslag kan ho ha ein intoleranse, og viss du ser at ho blir bedre av melkefri diett så fortsetter du med det. Det er ikkje farleg for barn å leve melkefritt, ho kan drikke f.eks. havremelk (eller ris- eller soya) som er tilsett kalsium, og det fins mange melkefri alternativ rundt omkring, ein kan lage både bløtkake og riskrem utan melk )
Pærefrø Skrevet 3. januar 2011 #6 Skrevet 3. januar 2011 Min sønn reagerer på et protein i melka, de kan ikke finne ut hva det er for noe heller. Men, han kan spise yougurt, og behandlet melk(varmebehandla og sånn) for da er mest sannsynlig det proteinet brutt ned. Det kan være noe sånn også Håper dere finner ut av det
Anonym*Gullklump* Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 Har en datter med melkeproteinallergi som de kaller det.. Vi fant ut av dette pga MYE diare hun låg på opptil 13 bleier for dagen på det værste. Vi fikk beskjed til slutt om å holde henne unna all melk og prøve igjen ca 6mnd etter. Vi gjorde dette men hun fikk innimellom i seg små ting med melk (Storebror på 3år som så gjerne vil dele med en lillesøster som vil ha ALT) dette resulterte i diare innen dagen etter. Men da vi prøvde igjen 7mnd etter diagnosen fikk hun til å begynne med veldig hard mage, og vi tenkte bare jippii hun tåler melk så smålig innførte vi mengder med melk men hun klarte til slutt ikke å gå på do og hadde det akkurat slik du beskriver det. Vi kom til legen og jeg fortalte hendelsen men han mente hun burde reagert med diare men at vi skulle gå tilbake til melkefri diett og se. Vips ett par dager etter så var hun bedre. Vi har no prøvd små ting med melk og hun får diare med en gang. Det jeg vil råde deg til er å prøve 2 uker uten melk så prøve i små mengder etter det. Skjer det akkurat det samme igjen da ta kontakt med lege. Men ikke bruk rismelk og sånt som en erstatter for det er ikke næring i det. Sef til baking og slikt men ikke ellers. Ta kontakt med helsestasjon. Det er tøft med melkeallergi i hvertfall i dette huset. En veldig sta jente og veldig sjenerøs Storebror i trass. Men vi prøver å unngå melk i huset. Kan jeg spørre hvor lenge dette har pågått? og Hvor lenge siden kumelk ble innført? Håper det ordner seg for dere, vet at det er utrolig slitsomt og vondt. Det har vært en lang prosess for prinsessen min i hvertfall.
midgard Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2011 Takk for svar:) Hun har hatt litt problemer med magen hele tiden... men litt av og på. Hun fikk ikke vanlig melk før hun var over 1 år, og jeg startet veldig forsiktig. Saken er at hun er veldig glad i melk, og liker å drikke av glass - noe hun mestrer fint. Det er så vondt å se at hun sliter slik:( og hun uttrykker ubehag. Jeg får prøve meg frem litt til, og ta kontakt med legen om en uke eller to. Jeg blir så lei meg når hun sliter slik, og så er jeg alene med henne så jeg får ikke pratet med noen om det, og så føler jeg ikke at legen ikke tar dette helt på alvor - allmenntilstanden er bra og hun er en glad, blid fornøyd unge... Da tenker jeg at jeg kanskje er en litt "hysterisk" mor:(
rødt&blått Skrevet 4. januar 2011 #9 Skrevet 4. januar 2011 Hør på magefølelsen! Jenta mi ble dårlig i magen ved melkeinntak, også når det kom til babygrøten som er tilsatt melkepulver. Ble ikke hørt av lege eller helsesøster, byttet lege da hun var 1,5 år og krevde en test. Den viste både melkeproteinallergi og egg-allergi! Etter dette sov hun hele natta igjennom! Det sies at man skal være forsiktig med soyaprodukter til barn, for de kan visst utvikle allergi eller intoleranse for dette.. Men både ris- og havremelk kan fåes med kalsium! Sjekk også utenmelk.no -er endel nyttig å lese der!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå