Gå til innhold

Til dere som mener at det er grusomt med DS til 3-4 åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor?

Våres to minste gutter fikk DS når de var ca 3,5 år, da hadde begge storebror/brødre som hadde DS og ønsket seg sin egen. Vår minste gutt på 3,5 år fikk nå til jul. Han har siden det spilt på den tilsammen i kanskje...tja...4-5 timer? Det skulle vel utgjøre et snitt på ca 40 minutter pr dag, og da har han gjerne delt det opp i bolker på 10 min her og 10 min der. Når han spiller, så sitter han sammen med en voksen eller storebror (så det er altså sosialt), og han er blitt vesentlig mye flinkere med finmotorikken og koordinasjonen allerede etter så kort tid. Spillene han har gjør at han må bruke kunnskaper om farger, klare å telle, kjenne igjen noen bokstaver, tenke logisk, klare å planlegge trekk fremover og forstå sammenhengen mellom handling-konsekvens.

Jeg lurer litt på hva som er så grusomt med dette? Jeg sier ikke at det er en nødvendighet sånn ett, at dette ikke også kan oppnås på andre måter og at alle bør kjøpe DS til sine 3-4 åringer. For all del. Men jeg lurer litt på hva dere innbitte motstandere egentlig ser for dere med at 3-4 åringer får DS? At de blir sittende i ro hele dagen? Alene? I så fall er det ikke spillet det er noe galt med å få, men foreldrene som gir det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er noe de som mener at spill er passifiserende og fordummende, som mener. Vi som har eldre(snart voksne) barn, vet noe annet ;)

Skrevet

Jeg har inntrykk av at dem som er imot slike ting er ressurssvake mennesker. Ofte er de dårlige i dataverden selv og klarer vel stort sett bare bruke maskinen til å sitte her inne, og til nød skrive et brev i word.

Blir som i barnehagene. Har en del venner som jobber i bhg og de sier at de foreldre som er mest imot at barna er inne når det er veldig kaldt oftest er de som er minst flinke til å være ute med barna selv;)

Selv i bhg og i 1.klasse brukes data som hjelpemiddel. Dataspill for de minste er godt utviklet og "Sofie" spillene er faktisk fra 2,5 år. Her fikk også 4-åringen DS til jul. Den tror jeg er brukt kanskje 1,5 time tilsammen etter han fikk den.

Skrevet

Hadde du kjøpt det til dem om de ikke hadde hatt eldre søsken som hadde?

Storebror her er 4,5 og har ikke brydd seg noe om det og han har heller ingen søsken som spiller det.

Jeg synes det koster såpass mye penger at jeg ikke kjøper det før han spør etter det selv og ønsker seg det veldig. Men er ikke imot spill, alt med måte :)

Skrevet

For mye av det gode.... osv

Ikke noe problem når det blir 10 min nå og da.

Jeg synes imidlertid at det er underlig at ikke barnet på 3,5 år kan farger, former, tall og bokstaver og har motorikk nok til å betjene en slik spillmaskin i utgangspunktet når han er så stor....

Skrevet

Jeg syns det er dumt at så små barn kommer til å ville leke mere og mere med disse spillene enn de vil leke ute eller leke med andre ting inne. Nå er han bare 3,5 år, når han er 4 kommer han til å leke mye mere enn 40 minutter per dag med dette spillet. I tillegg så ser han sikkert barne tv og andre barneprogrammer på tv.Snart vil han ha data maskin og ps3, wii, xbox osv osv,, Jeg er i mot dette fordi ungene kommer til å foretrekke å sitte med disse spillene framfor å leke seg ute. Å si at storebror sitter ved siden av han er sosialt får meg nesten til å le.

Når ungene som har fått disse spillene inn med morsmelka blir 8-10 år, så kan jeg nesten garantere at aktivitetsnivået er heller labert. Derfor kommer jeg ikke til å kjøpe slike spill til mitt barn før han er kanskje 6 år og begynner på skolen, og da kommer han til å få en maks tid per dag.

Men herregud, folk må få ha de meningene de har.

Skrevet

jeg har ikke noe imot det, har en datter på 3år og 4mnd, hun har ikke eldre søsken da sa hun vet ikke hva det er, men hun har sett en annen spillmaskin i lekebutikken så hun så gjerne øsnker seg, det er slik man har på tv. Det er lærerike spill så mulig hun får det til 4års dagen om hun fortsatt da ønsker seg det.

anonym over her: du mener vel ikke at en 3,5åring skal kunne alt det, min datter kan farger,former, kan telle til 20(men kjenner ikke igjen de fleste tallene) å hun kan langt i fra kjenner igjen bokstaver. Trodde ikke det var noe unormalt men kanskje det er det da.

Skrevet

Han her kunne både farger og former før han fylte 2 år (de jobbet masse med det i bhg), men det skader jo aldri å repetere. For å pirke litt så er det ikke forventet at de skal kunne farger før de er 4 år heller ;-) Tall og bokstaver har han derimot vist liten interesse for i motsetning til storebrødrene. Han kunne noen, men få, og har allerede lært seg flere. Dette var visst god motivasjon.

Men akkurat tall og bokstaver stresser jeg ikke med. Eldstemann kunne skrive navnet sitt i en alder av 3 år, og mange ord før han begynte på skolen, men ligger nå helt på snittet i lesing og skriving på skolen (8 år). Når de lærer bokstaver og tall tror jeg ikke nødvendigvis har så mye å si for hvor flink de er til å anvende kunnskapen når de blir eldre. Har flere eksempler på at dette er tilfeldig og kan slå begge veier. Altså barn som var "genier" og kunne lese som 4 åringer som nå ligger bak på skolen, og de som ikke knakk lesekoden før ut i 2.klasse og nå ligger langt foran snittet. Samme med matte og tall.

Å koordinere bruk av begge sidene av en spillkonsoll er faktisk ganske avansert, jeg tviler sterkt på at så mange 3 åringer ville klart dette på første forsøk. Det må øves opp, og de lærer utrolig fort :-)

Og til du over som lurte. Nei, eldstemann hadde ikke DS som 3 åring. Eller 4 åring. Han fikk til 5 års dagen. Jeg mener som nevnt ikke at alle må kjøpe DS til sine 3-4 åringer, men at det heller ikke nødvendigvis er noe galt i at 3-4 åringer får det dersom de blir brukt med vett :-)

Skrevet

hehehe..mi på snart 10(hatt DS i 5 år), er nå ute og aker på 4.timen... og det er normalen. Data og alt annet er tilgjengelig, men hun foretrekker utekativiteter.

Det er helt feil å si at "alle barn liker TV og data best når de får lov til det", for med mine barn stemmer det ikke. Jeg må jage dem INN, ikke UT ;)

Skrevet

Å Alva, du synker stadig i mine øyne.

Alle vêr vel at litt dataspill ikke skader. Men problemet er at i svært mange familier blir det ikke bare spilt litt men mye.

Nye tall viser at små barn spiller mye mer enn hva foreldre forteller utad.

Foreldre er ofte slitne og favner enhver barnevakt de kan få for å få en pause i ro og mak. Og her kommer den skadelige biten inn.

Spill går på bekostning av mye annet, mye mer verdifulle ting.

Så det er ikke spillet som nødvendgvis er verst, men tap av tid til andre ting.

Og dette er spesielt et problem blant de som er litt for små til å ha slike spill. Barn som er i en mer slitsom alder for voksne enn større søsken. Barn som er for små til å leke aleine ute med andre barn og som er for små til å være aleine på fritidsaktiviteter.

Min sønn på 6 har DS. De er 11 gutter i klassen og omtrent samtlige får spille omtrent så mye de vil, om ikke langt i fra.

Og de låner spill av større søsken som de ikke er gammel nok til.

Dette er en bra skole med godt voksne, generelt over gjennomsnittet utdannede foreldre.

Så vær så snill å ikke stikk hodet i sanden og tro det er bare fordeler.

http://www.forskning.no/artikler/2002/desember/1041209695.58

Skrevet

Jeg har barn på 8 år og 6 år også, og du tar feil. De vil ikke bruke dem mer og mer når de blir eldre. Våres eldste spiller ganske lite på sine DS'er, men når de først spiller, er det i lenger bolker. De spiller gjerne i 30-60 min i strekk når de først spiller, men så spiller de kanskje bare 2-4 dager i måneden, så totalt blir det ikke så mye.

Vi har også PS3, og joda, 8 åringen maser litt om å få spille på den, men han får ikke spille så mye eller ofte. De spør også om å få gå på data for å se musikkvideoer ol på youtube, eller spille litt på 123spill.no, noe de får innimellom. Totalt ser barna mine ganske lite på tv og spiller lite spill, men jeg er jo ikke så naiv at jeg ikke tror etterspørselen vil øke ;-) Derimot tviler jeg på at alderen de blir introdusert for dette ar noe som helst å si. Det er opp til foreldrene å sette grener og lære måtehold, og ellers være aktive med barna sine, og lære dem til at også andre ting (f.eks brettspill og kortspill) kan være veldig gøy :-)

Skrevet

Vel det fins unntak, men det er bare å se på statistikken det hvor mye latere barna er nå en før.

Skrevet

Min sønn på 4,5 år fikk seg Ds til jul.Han elsker å spille,da spiller han super mario, labbe langøre ,og læreingsspill,De lærer masse osv,:Men selvf alt med måte-.Han elsker å være ute,ake,lage snømann,bare det å være ute.Som regel vil han være ut fra han står opp til han legger seg,men jeg kan ikke la han være alene ute ,så derfor får han gjerne spille litt..

Skrevet

Jeg har da ALDRI påstått at det bare er fordeler, og jeg presiserte til og med at om det er overforbruk det er snakk om, så er det foreldrene det er noe galt med ikke spillet. Før du kritiserer bør du kanskje lese alt jeg skriver?

Poenget er vel mer at jeg blir litt oppgitt over at når noen nevner at de har tenkt å gi sin 3-4 åring DS, så blir de regelrett halshugget her inne og får også svar som at "bare late foreldre gir sånt til en 3 åring!". Klart man blir litt provosert og irritert da når en vet med seg selv at dette ikke er tilfelle.

Jeg har ikke samme erfaring som deg. Nå kjenner jeg ikke alle barna i klassene til skolebarna mine godt nok til å vite hva de får og ikke får, men jeg kjenner veldig mange som har barn på mye samme alder som våres, og de har det som oss. Begrenset spilletid og er mye sammen med barna sine.

Skrevet

Herregud for et innlegg. Du skjønte ikke overskriften kanskje?

Skrevet

Men nå er jo ikke alle helt lik deg Alva. Kan jo være at det derfor er en del innbitte motstandere. Forstår?

Du er så påtatt korrekt.

Skrevet

Jeg er dataingeniør, og er vel det man kan kalle en "ekspert." Men jeg ser virkelig ikke meningen med at så små barn skal spille dataspill. Jeg klarer utmerket godt å lære dem farger, tall, bokstaver o.l. selv, og syns ikke et dataspill skal "overta" min rolle som mor.

Har et barn i småskolen som bruker mye data der, og jeg mener det er nok foreløpig.

Dette var forøvrig skrevet som et motinnlegg til hun som mente at de som var imot DS til små barn, var ressurssvak, og til nøds kunne klare å skrive noe i Word.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...