Gå til innhold

besøk hos en som tar cellegift - farlig ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

noen som vet ? har en nær slektning som får cellegift hver mandag, lurer på om det er farlig for gravide å være i nærheten av en som har ondartet hjernesvulst og får cellegift ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ikke for å være frekk el no, men jeg bare må spørre..

 

hvorfor skal det være farlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

 

Ikke dumt spørsmål det. Det du må spørre om er hva slags type cellegift det er personen tar og hvordan det skilles ut. Det kan sikker vedkommende selv svare på. Det KAN være skadelig. Jeg jobber selv på en avdeling på sykehuset hvor jeg har pasienter som får cellegift og disse må jeg nå holde meg unna mens de får cellegift og en viss tid (dager) i etterkant, alt avhenig av hvilken type cellegift det er.

 

Jeg ville bare hørt med han som får cellegift og han /hun kan evt spørre doktor hva de sier! Sikkert helt i orden at du drar på besøk og bare evt tar noen forhåndsregler:)

 

Håper du finner ut av det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal være forsiktig med det. Det kommer helt ann på hva slags cellegift det er og hvordan det skilles ut osv. spør vedkommende selv du, han / hun vet det helt sikkert og kan om ikke annet spørre legen sin om det. Jobber selv med kreftpasienter og holder meg langt unna cellegift og pasienter som har fått det de nærmeste dagen. det er prosedyre på sykehuset, nettop fordi cellegift er en gift som bryter ned cellene.

 

håper du finner ut av det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er gravid skal man være forsiktige rundt personer som får cellegift. Dette fordi at de utskiller avfallsstoffer (Cellegift) gjennom Urin, svette, blod, spytt osv i 48 timer etter kur. Det sies at retningslinjene skal gjøres om nå til å gjelde 72 timer etter kur.

 

Dette vet jeg da jeg selv er gravid og tar videreutdanning i kreftsykepleie. Da jeg hadde praksis på sykehuset, fikk jeg ikke være med inn på rommene eller behandle pasienter som fikk cellegift før det var gått 48 timer etter siste kur.

 

Derfor har jeg villet være forsiktig hvis jeg var deg og ventet til det var gått minst 3 dager siden slektningen din fikk sin kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooj.. Et nært familiemedlem av meg har hatt cellegiftbehandlinger nå, og jeg har uvitende ikke tatt noen forholdsregler i forhold til dette... Dersom det kan skade barnet, vil de da kunne se det på ultralyden i uke 18?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her MÅ jeg bare svare - og tillater meg til å være anonym for øyeblikket.

 

Min kjære samboer fikk påvist kreft for knappe 2 måneder siden. Han har jevnlig gått til cellegiftbehandling, og jeg som gravid har vært med hver gang. Vi sitter på samme rom hele tida, og sykepleierene sier at det ikke er skadelig, verken for mor eller barn i magen.

 

De sier at vi må være forsiktige de 2 neste døgnene, for da er det mye væske som skal ut av kroppen, og kan inneholde farlige stoffer. I de 2 dagene ligger vi fra hverandre i senga, og min kjære er flink til å sitte når han er på toalettet, vasker toalettringen etterpå, og har god hygiene ellers. Etter de 2 dagene har vi småkyssa litt, og bruker sex med kondon (dette med sex har blitt en sjeldenhet etter kreftdiagnosen - men dog med kondom)

 

Du kan jo spørre sykepleierene på avdelingen som slektningen din er på, om det er trygt. Jeg ser ingen grunn til at dette skal gå kjempefint :) Og han setter nok stor pris på at du er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...