Gå til innhold

influensa/svineinfluensa- vaksine eller ikke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan finne en del innleggg på dette lenger ned eller på 2 trimester.. og meningene er veldig forskjellige... Selv skal jeg ikke ta den og legen sa at hun heller ikke ville tatt den. Man vet ikke nok om bivirkningene på fosteret, noe som spesielt er en grunn til at den ikke anbefales til de i første trimester.. men hvorfor er den så mye sikrere å ta senere da tenker jeg.. Nei, skal jeg ta noe skal det være dokumentert at det ikke vil skade frøkna våres.. Tar ingen sjans.. og vi har da overlevd influensa tidligere:)

 

Det eneste er jo hvis du har noen sykdommer som gjør deg ekstra utsatt.. men ellers har du ingen grunn til det..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg syntes også det var vanskelig å bestemme meg om dette, men legen min anbefalte meg å ta den i tillegg til at Folkehelseinstituttet har gått ut med anbefalinger om dette. Så jeg torde ikke la være å ta den, da vi som gravide kan bli rammet av alvorligere komplikasjoner som følge av sykdommen enn andre. Så jeg har tatt den og er fornøyd med det.

 

Link til info fra folkehelseinstituttet: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1223:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:86286::1:5569:3:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetene anbefaler alle gravide å ta vaksinen, og da stoler jeg på det. Det kan være uheldig å få en kraftig influensa som gravid.

 

Legen min sa også at årets vaksine er den vanlige influensavaksinen, men beskytter også mot svineinfluensa, men det er ikke den samme som i fjor som var lite utprøvd. Denne er det forska mer på og den er helt trygg for fosteret, så lenge man ikke tar den i 1. trimester. Jeg har tatt den og er ikke bekymret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt å ta den, men så sa min gyn, som er veldig erfaren og jobber mye med fosterskader, at han absolutt anbefalte den. Så da ble jeg i tvil, for har veldig tillit til ham! HAn fortsalte om innholdet i vaksinen, og så fortalte han at når en er langt på vei i graviditeten så er det så press på lungene, så derfor kan en influensa føre til problemer for gravide.

 

Så jeg er veldig i tenkeboksen, men må jo bestemme seg snart hvis en skal ta den.

 

Lykket il med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min samoer som er lege var veldig bestemt på at jeg skulle ta den, så jeg har selvfølgelig gjort det. Som far til barnet og som kjæreste har han nok ikke vært så bastant på at jeg skulle ta den, om det kunne vært fare for fosteret. Han sier også at om man ser på ander land, så har vaksinen blitt tatt i mange år, uten at noen forskning har vist til skader. Men ser man på Norge igjen, så har man ikke brukt å vaksinere gravide tidligere.

Det blir jo selvfølgelig opp til hver enkelt, men jeg personlig er glad jeg har fulgt rådene fra Folkehelseinstituttet og min kjære:)

Ps, jeg er ellers helt frisk, så det var ingen spes grunn til at akkurat jeg burde ta den.

Lykke til med valget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at den også beskytter barnet etter fødsel, mot blant annet svineinfluensa, som for på små barn kan bli livstruende. Legen min sa at vaksinen varer for meg og barnet i ett år fra da jeg tar den.

 

Jeg tok den da jeg var 15 uker på vei, og angrer ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tatt den jeg. Som sagt over kan det bli veldig alvorlig dersom den nyfødte blir smittet, og det er ikke bra å få det i svangerskapet heller. Det er en grunn til at gravide blir anbefalt å vaksinere seg, og da er fordeler og ulemper nøye overveid av eksperter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...