Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Jeg har tenkt på sterilisering nå når jeg skal ha ks den 14.januar. Men har liksom ikke somlet meg til å søkt heller. Treig som søren. Så nå vet jeg ikke om det er for seint. Får det sikkert ikke heller siden jeg bare er 22 år og skal ha nr 2. Men hvor mye koster det å sterilisere seg hvis jeg ikke gjør det nå? Evnt hvor mye koster det for mannen å gjøre det?
meg & to små vampyrer Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 For deg vet jeg ikke, får du lov når du er så ung? Men for menn koster det ca 1500 i egenandel. Mannen betalte noe slikt. Gjort på 30 minutter:D
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2011 Regelen er vel at man må være 25 år eller ha 3 barn men jeg vil søke pga de ekstreme plagene jeg har når jeg er gravid. Hypermesis og bekkenløsning med nr 1 og nå med nr 2 har jeg så kraftig bekkenløsning at jeg ikke klarer noe anna enn å gå på do.(er derfor jeg skal ha ks) Men hvis det er for sent å søke så får mannen sterilisere seg.
meg & to små vampyrer Skrevet 3. januar 2011 #4 Skrevet 3. januar 2011 De kan vel gjøre det når de er der inne? kanskje du bør ringe de nå og høre?
Gjest Skrevet 3. januar 2011 #5 Skrevet 3. januar 2011 Nå ble jeg helt satt ut her, er du "bare" 22 år??? Trodde du var mye eldre enn det jeg altså. Skjønner godt du vil ha sterilisering med din BL. Men tror det er en spesiell vurdering dersom man er under 25 år. Tror egenandel er 1500 for menn og 7000 for kvinner.
Gjest amandine Skrevet 3. januar 2011 #6 Skrevet 3. januar 2011 Koster drøyt 6000. 6386, for å være helt nøyaktig;-)
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 3. januar 2011 Hehe, hvorfor trodde du det jeg var eldre enn det? Jah, er nok det. Er livredd for å bli gravid igjen så enten skal jeg gjøre det eller mannen. Han er helt enig også da så. Men skulle helst ha vært meg som gjorde det. Tenker på alle situasjoner og hvis jeg og mannen skilles noen gang så kan han fortsatt få flere barn mens jeg kan ikke. Jeg vil ikke ødelegge meg selv så jeg syns det er nok med to barn jeg kan kose meg med:) Er ikke så ille pris for menn da. Tror dere at det er for seint å søke om sterilisering nå? For meg altså, under keisersnittet. Da er det visst gratis så vidt jeg har skjønt.
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 3. januar 2011 #8 Skrevet 3. januar 2011 Tror du bare kan si ifra før de tar keisersnittet. Tror det er gratis å sterilisere seg i forbindelse med keisersnitt:) Siden du har to barn og ekstrem bekkenløsning tror jeg nok ikke det vil være noe problem å få utført sterilisering. Men kan du ikke ringe å høre? Lykke til
2 Sommerbarn Skrevet 3. januar 2011 #9 Skrevet 3. januar 2011 Litt over 6000 for kvinner ja, men hvis det er helsemessige årsaker til det så kan du søke om det gjennom legen din og få det dekket delvis eller helt. Når det gjelder under keisersnittet så er det ikke noe siste frist, ta kontakt med legen din i morgen.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 3. januar 2011 Okei, da hører jeg med legen en dag denne uka. Skal til jordmor i morgen. Kanskje hun vet noe om det også
Gjest Skrevet 3. januar 2011 #11 Skrevet 3. januar 2011 Pga av svarene du gir her inne. Du fremstår iallefall som veldig moden for alderen. Jeg steriliserte meg under keisersnitt for 7 mnd siden, og samtalen med legen tok 2 minutt. Måtte bare signere ett papir så var alt i orden. Det de sa var at de ikke tok i mot "bestilling" av sterilisering samme dag eller under inngrepet fordi det ofte var i affekt. Men jeg sa fra bare noen uker før. Men så er jeg godt over 25 også for å si det sånn
appelsinen Skrevet 3. januar 2011 #12 Skrevet 3. januar 2011 Ikke for å vær frekk mot de over.. men hvorfor krever så mange damer at mannen steriliserer seg, når det er de som ikke vil ha flere barn?? Greit, enklere inngrep for menn. Menn ikke 100% sikkert. Og om det er dama som ikke vil ha flere barn, hvorfor frata mannen denne muligheten om ting mot formodning skulle ta slutt, han finner en ny og vil ha flere barn?? Vet hvertfall at den dagen jeg føler eg ferdig med barn, steriliserer jeg meg, krever ikke at mannen skal gjøre det. Såklart, ønsker han det kan han gjøre det også..
2 Sommerbarn Skrevet 3. januar 2011 #13 Skrevet 3. januar 2011 Er egentlig ganske enig med deg, men det spørs vel på forholdet, og om begge er enige. Hvis begge er ferdige med barn er det billigere at han steriliseres, derfor velger de fleste det. Til info så er ikke kvinners sterilisering 100% sikker den heller ;-)
Gjest amandine Skrevet 3. januar 2011 #14 Skrevet 3. januar 2011 Du skal ikke se bort fra at inngrepet er enklere for menn, da. Det synes jeg er drøyt. For kvinner dreier det seg faktisk om full narkose, og i den forbindelse en risiko som alltid vil være til stede ved operative inngrep med narkose. Det er ingen bagatell. Der en mann er på bena etter ti minutter er en kvinne på oppvåkning full av morfin og har godt med smerter i dager. Det er ikke snakk om vips jeg steriliserer meg i en fei, altså, for kvinner.- Og ansvaret er faktisk felles! Og en ting til, i de fleste parforhold er det kvinnen som alt har båret ansvar for prevensjon siden dag 1 omtrent? Jeg er selv sterilisert, har gjort det fordi vi og jeg ikke vil ha flere barn, og jeg gjorde det for å "være grei" med min kjære som av ymse årsaker blir blå i fjeset av skrekk bare han tenker tanken.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #15 Skrevet 3. januar 2011 Er det så mange som har skrevet her inne som har KREVD at mannen steriliserer seg da? Eller at han ikke vil? Har ikke jeg fått med meg. Her var det mannen selv som fant ut av det. Men jeg syns det er mer riktig at jeg gjør det. For jeg kan ikke få flere barn uansett. Får ikke jeg gjort det så vil mannen det av fri vilje. Noe jeg støtter og syns er helt greit. Det det handler om er å finne ut hva som er riktig for dere. Jeg syns en så viktig avgjørelse skal tas sammen. Bakoversveis: Har hørt det et par ganger før. hehe Har nok alltid vært realistisk og ansvarlig.
surremus Skrevet 3. januar 2011 #16 Skrevet 3. januar 2011 Jeg husker jeg snakket med en av jordmødrene om sterilisering mens jeg lå på SiV etter mitt ks for ca 2 år side, og jeg mener å huske at hun sa det kostet rundt 9000 kr...
Fire småtroll Skrevet 3. januar 2011 #17 Skrevet 3. januar 2011 Det koster ingenting å sterilisere seg om du gjør det samtidig som keisersnittet. Det forlenger oprasjonen med ca 10 min fordi de gjør det når de først er inne der.. Du kan ikke bestemme deg for keisersnitt samtidig som du skal ta snittet, man blir ikke sett på som helt tilregnelig i den situasjonen Jeg tok det bare opp med legen min, han informerte meg om prosedyren og vi måtte begge skrive under på et skjema som skulle ligge sammen med helsekortet. Da jeg kom inn på sykehuset fant selvfølgelig kirurgen dette arket og ville ha meg til å bekrefte at det var dette jeg ville og han gjorde det samtidig som han hentet ut veslejenta vår.. Er ikke sikker på hvordan det er når du er så ung, mulig det må søkes spesielt om, men det vet legen din.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #18 Skrevet 3. januar 2011 Ja, er derfor jeg vil få gjort det samtidig:) Skal ta det opp med legen min jeg også så håper jeg at de sier ja på sykehuset!
meg & to små vampyrer Skrevet 3. januar 2011 #19 Skrevet 3. januar 2011 Hei, jeg krevde ingenting av mannen min. Men jeg tåler ikke hormoner eller kobberspiral (pga blødninger som er kraftige), vi var begge enige om antall barn, det var billigere for ham og ingen var lystne på kondomer. Ikke noe problem for ham å gjøre det da. Og han var like enig som meg i at sterilisering var det rette.
rødt&blått Skrevet 3. januar 2011 #20 Skrevet 3. januar 2011 Er sikkert ulike prosedyrer rundt omkring, for jeg fikk spørsmål under legesamtalen dagen før ks om jeg hadde tenkt på sterilisering! Legen som spurte sa at da var det greit å "ta det" under ks hvis jge uansett hadde tenkt til å gjøre det engang.. Jeg skulle være våken under ks altså, så tror ikke narkose er nødvendig v. sterilisering. Bare for å nevne 1 ting til ift sterilisering av menn vs kvinner, for menn er det reversibelt -så om man mot formodning skulle gå fra hverandre og mannen ønsker seg flere barn -så er det lettere for mannen å gjøre noe med det enn for kvinnen!
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #21 Skrevet 3. januar 2011 Er derfor jeg vil gjøre det. Hvis vi går fra hverandre noengang så vil jeg det at mannen fortsatt skal kunne få barn.(han vil ikke ha flere men) Mens jeg ødelegger meg selv mer og mer for hver gang så jeg vil heller bare ha to barn å kose meg med enn flere og jeg ikke klarer å ta meg av de. Nå har vi ikke tenkte å gå fra hverandre da men prøver å være litt realistisk også.
Gjest amandine Skrevet 4. januar 2011 #22 Skrevet 4. januar 2011 Skjønner deg veldig gopdt, og spesielt om du kan få det gjort mens det er arbeid der inne fra før;) Lurveleven: Hvis du skal gjøre det som eget inngrep er det i full narkose. Du får bukhulen fylt med luft så de skal kunne se skikkelig, og må regne med luftplager og hevelse i magen ca 14 dager etterpå. Det blir utført som dagkirurgi, dvs du blir lagt inn tidlig på morgenen og kan bli hentet 4-6 timer etter operasjon om alt er hunky dory. Så må du ha noen hos deg de første 12 timene, iallefall. Been there done that.
Gjest Skrevet 4. januar 2011 #23 Skrevet 4. januar 2011 Ja det skjønner jeg godt Synes du virker veldig moden for alderen ja, men skjønner jo nå at du sikkert bare er fornuftig og smart he he Hvordan gikk det til legen??? Er litt spent nå. Synes jo at med din BL så burde du få innvilget det altså.
Fjerteberte Skrevet 4. januar 2011 #24 Skrevet 4. januar 2011 Amandine.... Er det lenge siden du gjorde dette? Jeg steriliserte meg i november, og det var ikke denne prosedyren jeg gjennomgikk! Jeg fikk valget mellom å være i narkose eller være våken- kun få lokalbedøvelse. Jeg valgte å være våken ( nysgjerrig som jeg er!) og fikk med meg alt de holdt på med inni der via tv-skjerm. Ble ikke blåst full av luft, fikk forklart at det de gjør nå er å sette inn 2 titanfjærer ( ser ut som sånne fjærer som er inne i kulepenner) i egglederne. Kroppen vil prøve å støte dem ut, men siden de sitter bom fast vil de heller bli kapslet inn og lage propper. Hadde minimale smerter etterpå- og siden jeg ikke hadde narkose kunne jeg dra så fort jeg følte for det. Hele moroa kostet 6079 kr =/ Blir det gjort mens de holder på med KS er det gratis, og da blir lederne kappet istedenfor tettet ( arbeidskollega som akkurat har gjort det.).
Gjest amandine Skrevet 4. januar 2011 #25 Skrevet 4. januar 2011 I desember, snart 3 uker siden, faktisk. På Haukeland. Lederne er kappet og svidd. Kom på 6386 kroner;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå