Gå til innhold

Kostnader ved sykehusinnleggelse....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten diskusjon på gang i vennegjengen. Dreier seg om blant annet skattenivået, og hva vi får igjen for det.

Derfor lurer jeg litt på hva det koster samfunnet å ha et barn (med en forelder) innlagt pr døgn. Noen som har peiling? Og hva kostner en operasjon, f.eks operere mandlene? Hva med en MR-undersøkelse?

Ene venninnen min har et barn som har vert en god del på sykehus, og hun mener alt er galt. Ikke er de garantert enerom (har skjedd noen få ganger at de måtte dele rom), ikke er det bad på rommet, maten er ikke god nok og så videre.....

Hun mener at de betaler så mye i skatt, at det burde vert høyere standard på sykehusene.

Selv mener jeg at det er selve behandlingen de syke barna får, som er avgjørende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venninna di er bortskjemt og stiller for store krav. Norge har et av de beste velferdssystemene i verden, og det vi betaler i skatt dekker på ingen måte alt vi får igjen i løpet av et langt liv.. Veier, lege, sykehusopphold, skolegang, strømnett etc etc etc.. Noen sykehus ble bygget for mange år siden da standarden var annerledes og da kan man ikke forvente enerom eller bad på rommet. Selv på nyere sykehus er det rift om disse rommene og det er medisinske vurderinger som ligger bak hvem som får enerom, altså de som trenger det mest får de... Om hun ikke liker maten står hun fritt til å kjøpe noe i kiosk/kantine... Kvalmende at folk ikke innser hvor utrolig heldige vi er i Norge.... Et liggedøgn på sykehus begynner vel på 4-5000 kr så må man plusse på undersøkelser som gjøres, ledsager, behandling etc. Operasjoner koster fort maaange tusen, en fødsel koster f.eks rundt 40-50 000 (vaginal fødsel) om man må betale selv, og et keisersnitt fort det dobbelte....

Skrevet

Noen bruker ikke velferdssystemet like mye som andre...Men feks. ett pr på videregående skole koster samfunnet 110 000 kr ca... Og som lærling subsidierer staten 80 000 kr per år til arbeidsgiveren for at de skal ha deg der per år samt lønnen din.. Ett sykehusdøgn koster 4000 kr.. En kreftpasient koster samfunnet ca 500 000 kr... Broren min hadde en alvorlig utposning i hjernen og måtte til USA og operere... Kostet samfunnet nærmere 2 000 000 kr!! (Spesialister, reise, opphold, oppfølging etc..) Om man skal tenke sånn, så blir nok ikke skatten så veldig urettferdig allikevel.. og tenk alle skattepengene som går til småbarnsmødre, trygdede, sykepenger, NAV +++... Lånekassen er det også staten som dekker! Så det er mange og store kostnader... Men alle bruker ikke like mye :)

Jeg betaler rundt 180 000 - 200 000 i skatt per år...

Var ferdigutdannet som 22 åring, og har da ca 45 yrkesaktive år igjen...

Det blir 9 millioner kroner på ett liv, og det er sykt mye penger! Tror aldri i verden jeg får igjen de i "velferd" :)

Skrevet

Amen!

Vi bor i et fantastisk flott velferdssamfunn hvor vi har sikkerhetsnett for alle områder, gratis skolegang til både lave og høye utdanninger, redusert pris på barnehageplasser og så mye mer fantastisk som gjør livene vår mindre bekymringsfulle.

Skrevet

Min operasjon kom på 730.000 kroner, hadde ikke hatt mulighet og dekket dette selv, da måtte de nok bare ha avlivd meg:(

Skrevet

Noen får aldri nok!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...