Gå til innhold

Jenta mi er IKKE en "ute-unge"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i ett boligfelt med en del andre barn. Men det er litt over og litt under i alder, og de som er i hennes alder de er gutter, og vi kjenner dem ikke.

Hun er enebarn, og har fra hun var ferdig med 3 mnd kolikken vert rolig, og bedagelig annlagt.

Hun kan i timesvis leke med figurer og duker, og rollekek. Både sammen med meg, faren og alene.

Hun går 100% i bhg, og har gjort det siden hunvar 1 år. Hun er nå 5.

Men hun liker ikke være ute. Når andre kommer å ringer på og lurer på om kristin vil ut er svaret altid tvert NEI.

Dersom jeg må ut og måke og er heldig og får henne med meg ut, vil hun inn igjen etter 5 minutt.....og står bare å gråter.

Vi kan godt komme hjem fra bhg fredag ettermiddag og ikke være ute før mandag morgen.

Hunv il ikke.

Jeg har prøvd å tvinge henne, lokke, belønne, true, ja alt, Men nei, og jeg kan jo ikke fysisk tvangskle på 5 åringen.

Men jeg ser naboene er ute, og ungene leker, aker og sklir men inne sitter vi.

Kristin har det vel fint, hun leker, ser filn, vi leser bøker osv.

Men ut nei takk. Det vil hun ikke.

I bhg er hun også slik, så hun blir sist ut og først inn.

MEn jeg har inntrykk av at hun har det kjekt der når hun først er ute.

Altså, vi kommer hjem fra bhg kl 16:40, og da er hun supersliten, og jeg forstår hun ikke vil ut da, selv om jeg ser andre unger er ute.

Nei hun er så rolig, og liker ikke være ute, hun er litt sånn på sommeren også, da er det for mye vind, eller sol, eller det er kaldt....om det er strålende fint og varmt vil hun heller sitte inne og leke med figurene sine, helst sammen med meg.

Kommer barn hit og vil ha henne med ut, så vil hun heller at de kkommer inn.

Jeg er redd hun blir en asosial person som ikke får venner....

Naboene har jo 2-3-4 unger, og jeg kan forstå at støynivå og styr hjemme blir høyt og de vil ha ungene ut..... MEn her hjemme er det bare jeg og henne, og det er rooolig og fint.

Er dette noe jeg ikke trenger å bekymre meg for?

Hun blir vel en bra person når hun vokser til om hun liker å være ute eller ei?

Eller bør jeg tvinge henne ut?

Hun blir vel ikke mer glad i uteliv av at hun blir tvunget....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spesielt! Ikke mange barn som er slik.

Betyr ikke at noe er gærnt med jenta, men det er jo lurt å være obs på det.

Hva med å ta henne med til stranden med engangsgrill, ta med bestevenninnen? Godteri og brus i sekken. (Det hun elsker mest)

Gjør utelivet superpositivt de første gangene du prøver.

Kanskje hun ble plaget ute i bhg som liten og det henger igjen. Og at hun ikke forstår hvorfor i dag, men bare gjør det hun er vant med og føler seg trygg på?

Skrevet

Dette bør du ta styringa over. Selvsagt kan du bestemme at dere skal ut uten at det oppleves som tvang, du er jo voksen. Dere må selvsagt ha noe å finne på ute som hun finner interessant - og lurt å reise litt vekk fra huset, sånn at det ikke blir for lett å rømme inn igjen.

I tillegg kan du ta bort goder som gjør det interessant å være inne, sånn som film osv. Om sommeren må du iallefall ikke være inne sammen med henne, da har hun jo fullstendig kontroll.

Hun er inne i en uheldig rutine sånn som du beskriver situasjonen, men rutiner kan snus over tid. Klart - hvis du selv også foretrekker innelivet, er det lettvint å fortsette som du gjør.

Skrevet

Høres ut som du har gjort henne til sjef.

Hva når hun ikke vil pusse tenner, skal hun slippe det også?

Eller bare spise poteter, men ikke kjøtt og grønnsaker?

Vi er foreldre fordi vi skal veilede barna våre til de er gamle nok til å ta de riktige avgjørelsene selv. Barn blir for mye hørt i dagens samfunn, synes jeg.

Skrevet

Men er det så nøye at hun er ute å aker i snøen da?

Hun koser seg jo inne...

Skrevet

Alle barn har godt av frisk luft, mosjon / være i aktivitet og det er kjedelig for henne når hun blir Vera Venneløs fordi hun alltid sier nei når de andre ungene vil ha henne med ut å leke.

Dere har to valg:

1. La henne styre det og risikrere å bli venneløs

2. Ta kontroll og gi beskjed om hun fint kan være ute litt

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe galt med jenta, men jeg tror at dette er noe som kan bli et problem for henne på sikt. Det er mange uteaktiviteter som er viktige for det sossiale og for å holde seg i god form når hun blir eldre. Hvordan er det med deg selv? Liker du å være ute?

Jeg tror jenta vil ha godt av å lære seg å trives ute. Det er vanlig at barn stritter imot endringer. Når de er inne vil de ikke bryte opp og gå ut ol. Da er det lov å si at "Du må.".

La det bli en vane at dere går ut og gjør noe morsomt, aker, går på ski eller skøyter, mygger snøborg eller noe annet hver eneste dag det ikke er barnehage. La det være noe dere gjør sammen. Vis at du synes deter gøy. Inviter gjerne med noen andre barn også, men ikke gå inn selv! Sansynlig vis er det du som er den viktigste rollemodellen foreløpig. Derfor må du gå forran, ikke forvente at hun gjør det alene.

Skrevet

Jo jeg skjønnr godt at jeg skal si "du må", men når jeg gjør det blir det ofte ett "helvete" her, hun gkriker, og gjeiper og kaller meg slem og dum, og hun er surere enn en sitron, og hun slutter ikker akkurat.

Men når din 5 åring har vert 8 - 9 timer i bhg, og dere kommer hjem, tvinger dere da barna ut??? JEg er sliten hun er sliten......

På lørdag så er det godt å bare snøgle i sofaen, vi har jo aldrig tid til det ellers......

Vi er ikke mye ute vi er ikke det, men jeg ser jeg må bli flinkere å tvinge henne.

Men de gangene vi har gjort det så er vi ute en times tid, og da griner hun stort sett og sitter pal, hun vil ikke gå på ski, hun vil ikke ake rompeakebrett og ikke kjelke. Jo kjelke hvis vi går å drar henne.....

Ikke missforstå, vi er ute noen få ganger altså, men.........

Marerittet er jo vera venneløs......

Herregud.........ikke lett dette.....

Skrevet

Lag deg en plan og hold deg til den (f.eks: lørdag kl 13 går vi ut for å leke, søndag kl 11 går vi tur). Etterhvert vil jenta di innse at å gjøre ting ute isteden for inne er en del av livet. Mest sannsynlig vil protestene avta ganske fort. Inntil det må du overhøre skrik osv og bare gjennomføre. Blås i om det er flaut at hun lager oppstyr!

Jeg skjønner ikke egentlig at hun misliker uteliv så veldig....særlig ettersom hun takler det i bhg. Du tror ikke hun har skjønt at hun på dette området faktisk har endel makt? Og at hun bruker den for det det er verdt? Når normalen er at hun får skrike seg til å være eller gå inn, vil hun vel alltid prøve det? Akkurat som med unger i butikken som skriker seg til godteri...

Du må ha masse lykke til, skjønner at det er veldig vanskelig.

14:52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...