Gå til innhold

"Barn som kjeder seg blir kreative" Hæ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor har man påstanden fra egentlig? Er det vitenskapelig bevist? Eller er det bare nok et utsagn voksne pådytter barna så de ikke skal klage over lite å gjøre?

Da jeg var liten bodde vi langt fra både folk og fe og jeg kjedet meg myyye. Finnes overhodet ikke kreativ. Har en akademisk utdannelse og yrke. Forstår meg ikke på en eneste kreativ hobby som strikking, fotografering osv.

Derimot har jeg blitt kjempegod på å kjede meg! Ingen er så god til å vente i kø som meg. Eller foreta lange, trøstesløse reiser. Sitte og stirre ut av vinduet i timesvis funker fint. Det kommer ikke noe kreativt ut av stirringa...

Er det ikke andre ting vi heller bør gjøre for å få kreative barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He, he - jeg er helt enig med deg!

Tror de kreative evnene er medfødt, dvs arvelige, og at de kommer fram gjennom mye eller lite stimuli alt ettersom. Så - for de ungene som har det i seg, kan kjedsomhet kanskje føre til kunst?

Skrevet

Sikkert litt med anlegg å gjøre også. Jeg vokste også opp langt fra folk og fe, gikk ikke i barnehage engang. Men du verden så mye jeg fant på alene!

Skrevet

Tror folk legger veldig ulikt i det å kjede seg.

Noen er sånn at med en gang ungene setter seg ned og gjør ingenting, så får de nesten panikk og må stimulere ungene. Det man da oppnår er at ungene ikke klarer å tenke selv, ikke klarer å finne på ting selv, men er vant til at voksne tilrettelegger alt for dem.

Unger har godt av at det å måtta finne på ting selv, og da medfører det at de kanskje må "kjede seg" før tankegangen kommer igang. Og ja, da fører det mye krativt med seg for de ungene som har det i seg.

Klarte du ikke finne på noen ting selv når du var lita du da?

Skrevet

Kreativ behøver da ikke bety at du begynner med akvarell og veving og foto!

Du kan jo lære deg metoder på å takle "kjedsomheten", om det så er gjennom å stirre ut av vinduer, tenke, synge, lage historier, eller rett og slett begynne en lek, altså - "finne på NOE". Og ofte forsvinner da kjedsomheten.

Har du aldri tenkt over at barn som blir stimulert absolutt hele tiden kanskje ikke takler så godt å sitte to sekunder alene uten underholdning? Syns du det er en tjeneste for barna, å la dem tro at de alltid må ha hjelp til å få det gøy, at de ikke kan klare dette alene?

Så, du har nok misforstått en smule....

Skrevet

14.31: Du har nok også misforstått en smule.

Jeg mener da slettes ikke at barna skal hjelpes til å ha det gøy hele tiden. Jeg tror fint barn kan kjede seg, og jeg iler ikke til for å hjelpe dem. Jeg tror bare ikke de nødvendigvis blir kreative av det.

Det er så ofte innlegg her inne om at barn har godt av å kjede seg for da blir de kreative, og det synes jeg er en floskel.

Jeg synes forresten ikke det er så kreativt å stirre ut av vinduet i timesvis. Mulig det er et triks for å takle kjedsomhet ja, men kreativt er det ikke... Jeg vil ikke si at det å finne på NOE, må være det samme som kreativitet. Hvis man kjeder seg og går for å spille data, synes jeg ikke man er veldig kreativ.

HI

Skrevet

"Hvis man kjeder seg og går for å spille data, synes jeg ikke man er veldig kreativ."

-helt enig med den.

Det jeg mente, var å si at jeg tror ordet kreativ blir brukt litt feil/evnt misforstått litt, jeg tror det som menes er at barna da må ta saken i egne hender, og finne på, ja, NOE.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Jeg har troa på at barna skal få utforske og finne ut selv. Vi voksne kan jo utfordre deres nysgjerrighet og oppfinnsomhet gjennom spørsmål o.l.

Og hva er å være kreativ? Det handler ikke bare om at du kan male, tegne, spille instrumenter, skrive, forme ting, synge osv..

I din jobb trenger man også kreative sjeler. Kreativitet handler også om å tenke nytt og å se muligheter.

Jeg tror barn har godt av å lære at det ikke alltid skal skje noe. Kanskje de blir mer tålmodige? Takknemlige når det er noe å gjøre? Og muligheten for tanker og refleksjoner i stille stunder.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/juul/article1225969.ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...