Globox Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Kunne selvfølgelig spurt skolen direkte om dette, men velger å ta den kjappe løsningen og spørre dere kloke her inne; Lurer på hvilke erfaringer dere har med hvordan (barne)skolen organiseres nå? Har et barn i 1. klasse og har hørt fra andre at skolene i dag evaluerer alle elevene etter/ i løpet av 1. klasse for så å sette sammen nye klasser/ grupper til 2. klasse ift hvilket nivå de forskjellige ligger på. Noen som vet om dette stemmer og om det også gjøres i årene etterpå? Eller er det slik som da jeg var ung (hehe) at man fulgte den samme klassen og læreren til man begynte på ungdomsskolen/ videregående? Et tilleggsspørsmål; hvordan tok barna deres dette hvis det er slik? Ser at det kan være positivt ift læringsutbytte mm, men tenker at for en del elever kan det skape utrygghet og mindre tilhørighet dersom de "hele tiden" må forholde seg til ulike klassesammensetninger, og også ift å evt bytte lærer flere ganger?
jente02 / gutt07 + gutt11 Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 Hei Nivådeling av klasser er ikke en løsning jeg har hørt om før(og usikker på om dette er lov). Ang klasse og lærer så pleier man ha samme lærer på småskolen ( 1-4 klasse) og mellomtrinnet (5-7klasse). På ungdomsskolen har man også kontaktlærer som i utg.pkt skal følge klassen alle tre årene, med mindre noe "skjer". Dersom du er usikker, ta det opp med rektor....viktig å få svar på ting man lurer på
♥(¯`°•.¸Skal jeg? Ja¸.•°´¯)♥ Skrevet 3. januar 2011 #3 Skrevet 3. januar 2011 Nivådeling i faste grupper er ikke lov. Og jeg har faktisk ikke hørt om en slik type deling i den norsk enhetskolen. Om det blir gjort er det nok en annen begrunnelse enn nivå som ligger til grunne.
Lillemy36 Skrevet 4. januar 2011 #4 Skrevet 4. januar 2011 Heisann, nå bor jeg sånn ca midt i landet, og her praktiseres det slik at 1. klassene er inndelt før de begynner på skolen, men så gjør de en vurdering gjennom skoleåret hvorvidt ungene passer sammen. så vår minste opplevde å bli flyttet over i den andre klassen sammen med 7 andre i 2.klassen. jeg protesterte på dette da de nærmeste vennene gikk i klassen han måtte forlate, men det hadde ikke noe for seg!! Det har nok ikke noe med evnenivå, men mer etter hvordan ungene går overens. dette kan nok vistnok skje når de skal over i mellomklassetrinnet også ettersom de sa på vår skole.....Har til nå ikke opplevd noe negativt med det da...:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå