Anonym bruker Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Kunne selvfølgelig spurt skolen direkte om dette, men velger å ta den kjappe løsningen og spørre dere kloke her inne; Lurer på hvilke erfaringer dere har med hvordan (barne)skolen organiseres nå? Har et barn i 1. klasse og har hørt fra andre at skolene i dag evaluerer alle elevene etter/ i løpet av 1. klasse for så å sette sammen nye klasser/ grupper til 2. klasse ift hvilket nivå de forskjellige ligger på. Noen som vet om dette stemmer og om det også gjøres i årene etterpå? Eller er det slik som da jeg var ung (hehe) at man fulgte den samme klassen og læreren til man begynte på ungdomsskolen/ videregående? Et tilleggsspørsmål; hvordan tok barna deres dette hvis det er slik? Ser at det kan være positivt, men tenker at for en del elever kan det skape utrygghet og mindre tilhørighet dersom de "hele tiden" må forholde seg til ulike klassesammensetninger, og også ift å evt bytte lærer flere ganger?
Traveltobarnsmor! Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 hei er lærer,men har ikke jobbet så mye i småskolen... vet ikke om det praktiseres forskjellig, men tror det ofte er tilfeldig hvordan klassene blir satt sammen.litt ut fra adresse osv.. dersom det skulle være en del barn med individuelle behov kan det vel hende de fordeles slik at ikke alle kommer hos en lærer, men har også sett eksempel på at de kommer i samme klasse... tviler på at de lager en klasse med bare flinke elever hvis det er det du mener? det er vanlig at det skiftes lærer...på mellomtrinnet og så på ungdomskolen!Synes det er stor fordel for barn at de skifter lærere innimellom...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 dette tror jeg nok er forskjellig fra skole til skole. der sønnen min gikk i første var de fire klasser i første. da de begynte i andre ble den ene klasse delt og plassert i de andre klassene - tror de valgte ut fra hvilken klasse som fungerte dårligst. slik er det ikke der han går i dag. der er det vanlig at de bytter lærer når de kommer opp til mellomtrinnet.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Her snakket de først om å dele de, men så ble det ikke noe av. Så nå går de e samme klasse hele tiden. ingen bytter, og glad er jeg for det. Men kanskje om barna mine hadde måttet bytte så hadde det gått helt fint, og jeg hadde sagt noe annet da. Men slik det er nå, så har de begge mange venner i klassene sine, og det hadde vært dumt og blitt skilt fra dem, og begynt på nytt liksom..
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Hei Hvordan man lager og setter sammen klasser varierer. Men skolen har ikke lov til å sette sammen klasser ut fra elevenes nivå slik at det blir nivådelte klasser på permanent basis. Vet at de ved noen skoler velger å bruke en del ressurser på 1.klasse og lager grupper med få elever, som de så slår sammen / omorganiserer til større grupper i 2.klasse.Det hender også at klassene gjøres om fordi noen av gruppene viser seg å ha mange elever med spesielle behov, eller hvis mange flytter slik at gruppa blir mindre eller veldig skjev i fht kjønn. Ved de skolene jeg har jobbet har 1.klassene blitt sammensatt med utgangspunkt i adresselistene og kjønn - alle elevene skal ha noen fra sitt boområde i klassen og det skal være noenlunde likt antall gutter og jenter (så langt mulig). Og det som er mest vanlig er vel at disse klassene består. Tror det blir mer og mer vanlig at elevene bytter kontaktlærer i løpet av barneskolen, oftest etter 4. vil jeg tro. Og det er vel en fordel for nesten alle barn. Der jeg jobber nå er skolemodellen slik at elevene bytter kontaktlærer annenhvert år, med noen unntak. Det fungerer bra for de aller fleste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå