2 søte små:-) Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Har ei jente på snart 17 mnd som veier knappe 9 kilo. Hun er ikke så storspist, men nå har jeg begynt å "tvinge" henne til å spise litt mer. Noen som har noen tips om hva jeg kan gi henne og hvor ofte? Tror jeg skal høre med barnehagen om de kan følge opp litt ekstra også. Hun er i full vigør og strålende humør, så det er ikke noe illevarslende, men har hatt en noe tøff start på livet med mye sykdom. (heldigvis frisk nå)
2010 Mammaen Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 Sjokomelk til måltider gir ekstra karbohydrater og fett og er trolig en hit smaksmessig. Får du i henne en 1/2 liter litago (3 små glass) per dag er det en god porsjon kalorier. Ellers er det jo lurt å bruke pålegg som er fett (kaviar, leverpostei, peanøttsmør, salami osv), spise grovt brød, gi henne f.eks rosiner mellom måltider (hvis hun ikke blir mett av det da). Ikke bruk lettprodukter som lettmajones, lettmelk osv. Du kan jo ha et par ekstra t-skjeer smør over hennes middag, en eller to ekstra t-skje olje i grøten (hvis hun spiser det) osv.
temine Skrevet 3. januar 2011 #3 Skrevet 3. januar 2011 Hei! Kjenner til problemet gitt. Har en liten hjertegutt som har strevd med vektoppgang hele livet. Han er nå 2 år og snart 3 mnd, men veier kun 10,5 kg. Var oppe i 11,1 kg i starten på desember, men etter hele desember syk har det bare gått nedover gitt. Vi har kaloriberiket hele tiden, enda veier han ikke mer enn hva han gjør. Har alltid brukt ordentlig smør på brødskiva, et tykt lag. H-melk, juice, biola eller annet istedenfor vann (vann bruker vi på natta da). Hjemmelaga brød bakt ed h-melk istedenfor vann, en ts olje i all mosa middagsmat og stort smørøye på grøten i tillegg til innrørt smør, smelta smør eller fløtesaus på middag som ikke er most. En ts olje gir ca 50 kalorier. Prøv å ha faste måltider, her var det bedre med små og hyppige enn få og store, de ble aldri store uansett;) Prøver å gi mer banan enn eple, mer avocado enn tomat osv osv. også får han ofte og gjerne dessert som f.eks smoothie eller is. Fått resept på næringsdrikker på apoteket, de har både juicebaserte og melkebaserte. Min syns de juicebaserte er litt sterke, men den melkebaserte med sjokkosmak går ned. Lykke til:)
temine Skrevet 3. januar 2011 #4 Skrevet 3. januar 2011 Hei! Kjenner til problemet gitt. Har en liten hjertegutt som har strevd med vektoppgang hele livet. Han er nå 2 år og snart 3 mnd, men veier kun 10,5 kg. Var oppe i 11,1 kg i starten på desember, men etter hele desember syk har det bare gått nedover gitt. Vi har kaloriberiket hele tiden, enda veier han ikke mer enn hva han gjør. Har alltid brukt ordentlig smør på brødskiva, et tykt lag. H-melk, juice, biola eller annet istedenfor vann (vann bruker vi på natta da). Hjemmelaga brød bakt ed h-melk istedenfor vann, en ts olje i all mosa middagsmat og stort smørøye på grøten i tillegg til innrørt smør, smelta smør eller fløtesaus på middag som ikke er most. En ts olje gir ca 50 kalorier. Prøv å ha faste måltider, her var det bedre med små og hyppige enn få og store, de ble aldri store uansett;) Prøver å gi mer banan enn eple, mer avocado enn tomat osv osv. også får han ofte og gjerne dessert som f.eks smoothie eller is. Fått resept på næringsdrikker på apoteket, de har både juicebaserte og melkebaserte. Min syns de juicebaserte er litt sterke, men den melkebaserte med sjokkosmak går ned. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå