Gå til innhold

Trenger råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en litt delikat situasjon. Jeg er snart ferdig i permisjon og har søkt om å jobbe redusert i ett år. Det var litt usikkert sa arbeidsgiver. Nå har jeg søkt jobb i min by(jeg jobber nå i nabobyen). Er det dumt og illojalt av meg å be om en attest å vise hvis jeg blir innkalt til intervju? Det er et nytt apotek som åpner og de har nok mange stilinher som må fylles men jeg vil så veldig gjerne ha en av de jobbene!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man ber ikke om attest for intervju, man ber om en referanse.

Attester er noe man får når man HAR sluttet, siden det er skriftlig og endelig på en måte. Tenk om du rundstjeler sjappa eller går på en skikkelig blunder ETTER du har fått attesten feks?

Referanse til intervju, attester fra TIDLIGERE arbeidsgivere også, men ikke fra nåværende arbeidsgiver.

Skrevet

Så det er greit å be om referanse fra nåværende arbeidsgiver? Dette er min første seriøse jobb.

Skrevet

Ja, det er greit å be arbeidsgiver stille som referanse. Dette kan de jo selv velge om de ønsker eller avslår.

Referanser tregner forøvrig ikke bare være på arbeidsinnsats men også personlig referanse, feks en foreleser eller lærer du har hatt kan også fortelle mye om deg som person og hvordan du i teorien kan håndtere jobben.

Men det er veldig viktig å spørre vedkommende du ønsker å oppgi som referanse FØR du gjør det, slik at de er klar over det og ikke blir overrasket. Det er aldri positivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...