Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #1 Skrevet 2. januar 2011 Hvordan var formen deres i tiden etter inngrepet? Hvor lenge var formen "redusert"? Var det slik at dere trengte mye hjelp når dere kom fra sykehuset, og eventuellt hvor lenge?
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #2 Skrevet 2. januar 2011 Hei Skal øyeblikk ha mitt andre keisersnitt og mitt tredje barn (har ikke noe valg grunnet fødselsskader jeg pådro meg ved såkalt "normal" fødsel ved førstemanns ankomst). Jeg hadde det nok relativt tøft i etterkant av snittet. Selve operasjonen var planlagt, og fortonte seg som en positiv opplevelse for meg og pappaen. Blodtap, ekstremt og uvanlig sterke/hyppige etterrier (2 hele døgn), hematom og og for sen og dårlig smertelindring førte til at jeg ikke greide å stå på bena før den 4 dagen. Måtte ha hjelp til det meste, og reiste omsider hjem den 6 dagen. Hadde behov for smertelindring (mer enn paracet...!) helt til hjemreisen, og fortsatte med selvmedisinering i form av paracet/ibux ca til nesten tre uker var gått. Var medtatt pga blodtap, og følte meg ikke ordentlig på bena før barnet var 2 mnd. Mannen min utsatte sine 2 uker pappaperm til jeg hadde kommet hjem fra sykehuset, slik at han skulle kunne hjelpe meg lengst mulig før jeg måtte klare meg selv - og det trengtes. Spesielt i forhold til å komme meg ut av seng/stol. Men; Venninner jeg har som har tatt KS har dratt hjem så tidlig som 3. dag, og har vært så godt som smertefrie etter 2-4 døgn. De har også vært i så god form at de trengte lite hjelp etter at de var kommet hjem. Så det er slett ikke sikkert at du får det så tøft etterpå - sannsynligvis ikke, skal jeg tro på legene mine denne gangen Jeg var nok ekstra uheldig. Ønsker deg lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #3 Skrevet 2. januar 2011 Takk for svar Er bare veldig spent på hvordan formen min blir... Har ikke no annen hjelp for øyeblikket enn mannnen min...
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #4 Skrevet 2. januar 2011 Pga HELLP svangerskapforgiftning måtte jeg ta keisersnitt. Første dagen/døgnet måtte jeg ligge pga fare for hodepine pga bedøvelsen.. Det var ganske så ille å snu på seg, men lå med kateter og fikk smertestillende med jevne mellomrom... 2.dag måtte jeg opp å gå, og det å kome seg opp av sengen og opp i gående (gikk som en gammel, men dog oppegående ku!) tok sin tid, men var ikke så veldig ille... Var viktig å komme seg opp å begynne å bevege seg... Jeg syns det gikk VELDIG fort bedre, utifra det jeg tenkte første dag... Vondt å reise seg/sette seg... Tok ikke smertestilende etter dag 3-4 mener jeg...selv om jeg hadde tilbudet om det, hadde vanlig smertestillende som jeg kunne ta... Nå kom poden 6 uker for tidlig, og jeg ble værende på neo-avd i ca 2 uker... Så jeg hadde liksom ikke ansvaret for han... Men etter 14 dager hadde jeg daglig ansvar uten problem iallefall!! (Husker ikke helt alt, det er snart 6 år siden!)
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #5 Skrevet 2. januar 2011 Jeg var ganske pjusk.. Mistet masse blod under inngrepet og ble skikkelig dårlig på intensiven mens bedøvelsen gikk ut. Var svimmel, uvel, svettet, hadde hjertebank og følge meg generelt veldig dårlig. Orket ikke ha hverken barnet eller pappaen hos meg, ville bare være i fred og var i en døs egentlig. 6-8 timer etter snittet var bedøvelsen endelig ute av kroppen og jeg fikk to poser blod i en blodoverføring, etter det var formen stigende. 12 timer etter snittet var jeg på beina og dusjet, tok selv vare på barnet og ammet, skiftet bleier osv selv. Ungen skrek mye første natta og jeg vandret selv rundt i gangene med ungen på armen... Hadde voldsomme luftsmerter i kroppen, de var mye værre enn smertene i snittet. Luften "vandret" opp i skulder/nakke og var skikkelig vondt med de luftsamlingene inne i kroppen, sprengte og verket. Tredje dagen lettet det og alt ble mye bedre. Reiste hjem fire dager etter snittet, og dagen etter det var mannen på jobb som vanlig (litt spesielle omstendigheter gjorde at han ble nødt, han var egentlig permitert og gikk på dagpenger da det ble sykdom på arbeidsplassen hans så han fikk tilbud om å jobbe litt. Vi kunne ikke si nei til 100% lønn i to uker når han egentlig bare fikk dagpenger som er ca 60%). Jeg klarte meg helt fint, såret ble ømt og vondt om jeg anstrengte meg første uka. Merket det godt om jeg f.eks ryddet ut av oppvaskmaskinen e.l. men jeg tok bare paracet etter at jeg kom hjem.
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 2. januar 2011 #6 Skrevet 2. januar 2011 Jeg hadde planlagt ks, og må si at formen egentlig var ganske bra etterpå. Hadde litt problemer fordi livmoren ikke ville trekke seg sammen, men ble satt på drypp med en gang. I tillegg litt svimmel pga at jeg mistet endel blod. Bortsett fra dette, så var det bare selve "såret" som gjorde vondt. Jeg tok ks kl 1430, og ble kommandert opp for å røre på meg allerede samme kveld. Gjorde ganske vondt å reise seg opp og sette seg ned, men det gikk det også. Var på sykehuset fra fredag til mandag morgen, og når jeg kom hjem trengte jeg ikke noe spesielt med hjelp. Tror ikke jeg tok noe særlig smertestillende heller etter at jeg kom hjem, kanskje en paracet i ny og ne. Eneste jeg følte jeg trengte hjelp med de første ukene, var handling av mat (spes tunge varer ettersom man ikke skal løfte så mye) og støvsuging (det gjorde vondt når man bøyde seg).
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #7 Skrevet 2. januar 2011 Jeg var i svært god form etterpå. Jeg hadde litt problemer med å gå turer på 3 km i ca to mnd. Mest fordi det sved i såret. Jeg trenge ikke noe særlig hjelp. Var i like god form, om ikke bedre, etter ks som etter vaginal fødsel. Etter den vaginale så hadde jeg en del problemer med de vaginale riftene, og litt problemer med å holde på fiser (fødselen gikk ganske fort) Jeg hadde ks i narkose pga navlesnor i klem.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #8 Skrevet 2. januar 2011 har hatt tre ks, ett akutt og to planlagt. Var i lousy form etter det aktutte og klarte ikke å gå på to døgn etter. Med de planlagte var jeg oppe samme dag og følte meg i bra form. Tok noen paracet etc og det gikk fint hjemme også. Ikke noe godt å støvesuge eller trile vogn i oppoverbakke, og heller ikke løfte, men syns det gikk veldig fort fremover. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #9 Skrevet 2. januar 2011 Det spørs hva man sammenligner med. Om jeg sammenligner formin min etter ks'et med min vanlige, ikke-gravide form, må jeg nok si at jeg var i nokså dårlig form. Sammenlinger jeg derimot med formen etter min første fødsel (vaginal) var jeg i toppform. Etter første fødsel var jeg og barnet innlagt på sykehus en ekstra uke, jeg var "blodfattig" og hadde store smerter i flere uker etter fødsel. Etter ks'et var jeg hjemme tredje dag, og et par dager deretter var jeg på bytur med vogna.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #10 Skrevet 2. januar 2011 Jeg var ganske dårlig etter mitt ks,men det er nok pga av at det var katastrofe-snitt.Hadde vært i fødsel lenge,ting gikk galt og det ble litt krise..Fikk også infeksjon.Kunne ikke stelle babyen selv før etter 3 dager,trengte hjelp til å gå på do(hadde innlagt kateter de første dagene),fikk ikke i meg mat,var innlagt i 10 dager,kunne ikke være alene den første uken (ca) hjemme da jeg ikke kunne reise meg alene og ikke klarte å løfte baby.. Men så var min opplevelse litt mer dramatisk enn mange andre.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #11 Skrevet 2. januar 2011 Planlagt snitt. Formen var fin etterpå. Var oppe og gikk 6-7 timer etter snittet. Kateteret var ubehagelig og det måtte jeg ha til neste morgen, var godt å bli kvitt det. Magen var litt øm, men det var ikke vondt på noe tidspunkt. Tok veldig få av de smertestillende jeg fikk, hadde virkelig ikke behov for dem. Trengte ikke hjelp hjemme, men gutten lå i bagen i sengen vår på natten, for det var ubehagelig å løfte han ut og inn av sprinkelsengen hele natten (barnet sov svært lite). Arret var litt ømt, så det var best å gå med bukser som var myke over magen. Kunne heller ikke dra på storhandling av tunge ting den første tiden. Følte meg i mye bedre form enn etter den vaginale fødselen, også på lang sikt.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #12 Skrevet 2. januar 2011 Trenger ikke være bare pga "katastrofesnitt", det er mange som har det uten at det går utover formen. Men komplikasjonsfaren er større, som infeksjoner, blødninger etc. Men selve formen kan være bra, om en ikke har komplikasjoner. Jeg hadde selv et "katastrofesnitt" og var i særdeles god form.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #13 Skrevet 2. januar 2011 Hatt to akutte KS uten problemer. På bena samme dag som inngrepet en kort stund, men dagen etter som vanlig. M første var jeg på sykehus 4 dager men mye pga gulsot hos baby. Klarte meg helt selv alene hjemme m baby. Lite smerter etter inngrep, litt småsmerter pga groing av snitt. Denne gang kunne jeg reise hjem dagen etter om jeg ville, men ble 2 dager. Litt mer smerter denne gang, men mye pga at jeg fikk et dypt kutt i cervix under inngrepet, så måtte sy litt mer. Men så lenge jeg ikke går for langt eller står for lenge går det helt fint. Er nå 10 dager siden siste ks og blir bedre og bedre for hver dag. Er nesten 6 år mellom inngrepene. Men løfter ikke tunge ting og passer på å hvile når jeg kjenner på kroppen at de er nok. Lykke til. Går sikkert kjempe fint:-D
Raych Skrevet 2. januar 2011 #14 Skrevet 2. januar 2011 Formen rett etter inngrepet var jo selvfølgelig litt redusert, men hadde jentene inne hos meg/oss fra første stund og hele tiden. Klarte fint å stelle dem selv. Nå fikk jo mannen min være sammen med oss hele oppholdet også da:) Formen var kanskje redusert en liten uke. Etter begge ks jeg har hatt har jeg trillet lange turer etter ca en uke. Hatt litt smerter i såret etter det, men kun litt stikninger ved hoste, vridning etc. Det forsvant etter en 3-4 uker. La bare merke til det kanskje et par ganger om dagen. Trengte ikke noen spesiell hjelp verken på sykehuset eller hjemme. Samme dag som jeg tok ks gjorde mannen det meste, men da jeg var oppe av senga og hadde fått dusjet dagen etter gikk det greit å løfte, stelle, amme osv. Dette gikk veldig fint hjemme også. Fikk øvelser fra fødselslegen min som jeg skulle starte med dagen etter ks, for å styrke magen etter inngrepet. Etter 5 uker var jeg tilbake i full trening med både kondisjon og styrke:) Skal ha mitt 3. ks nå til våren, og er spent på om det kommer til å gå like greit som de andre:)
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #15 Skrevet 2. januar 2011 Tusen takk for svar, Jenter Hadde liksom sett for meg vaginal fødsel, og ett kort sykehusopphold.. Men pga seteleie og ryggproblemer blir det ks nå på onsdag. Får bare ta ting som de kommer tenker jeg. Mannen skal være hjemme ett par uker så det går helt sikkert greit. HI
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #16 Skrevet 2. januar 2011 Hatt to. Etter det ene var formen fantastisk, etter det andre var formen elendig og jeg trengte hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå