Gå til innhold

Lurer litt på dette med delt foreldreansvar.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg ikke er i den situasjon så må jeg spørre.

Har lurt litt på dette med "skilte" foreldre og delt ansvar for barna. Hørte ei som snakket om at det var hennes frihelg. Faren skulle ha barna, men han hadde ringt og spurt om hun kunne ha de den helgen fordi det hadde dukket opp noe.

Svaret han fikk var at det kunne hun ikke fordi det var hennes frihelg og hun skulle bare slappe av.

Jeg har hørt flere si at de har frihelg..men har man egentlig fri fra barna?

Tror ikke jeg kunne sagt at jeg ikke skal ha barna fordi det ikke er "min" helg.

Har også opplevd at en annen mor har spurt far om han kan ha barna en dag i påska fordi hun skulle på fest, men far har svart at det kan han ikke for han skal også på fest. Og det har barna hørt på. Tenker på hva barna føler når de hører at foreldrene "ikke kan ha " barna fordi de har andre planer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er alene med en liten datter. Nå er ikke hun så stor at hun forstår slikt ennå, men jeg hadde ikke hatt problemer med å spørre om noen kunne hatt henne fordi jeg har andre planer. Gifte/samboende par spør også om barnevakt fordi de skal på fest, tror ikke barna tar skade av det.

Jeg skulle gjerne hatt en frihelg, men pappan stiller ikke opp så det har jeg ikke. Men om en er alene så er man med barna hele tiden og kan bli gansk utslitt og oppspist. Jeg vet at jeg ikke ville vært en så god mor, om jeg ikke hadde fått noen timer fri i uken.

Selv om en er mor, er en også kvinne og en egen person.

Skrevet

Huff, helt forferdelig og se at voksene mennesker kan sette sine konflikter foran sine barn. Har selv vokst opp med skilte foreldre, men jeg var kjempeheldig i forhold til mange andre. Jeg hørte aldri mine foreldre krangle, de bodde i hver sin etage i samme hus og var altid gode venner. (som jeg fikk med meg iallefall) Kunne ønske det ble satt litt mere fokus på dette faktisk. Stakkars små, ingenting av det er jo deres feil, men tenk hvor sårt det må være for dem når foreldrene får dem til å føle seg uønsket..

Skrevet

Å spørre den andre om den kan ha barne fordi man har planer er neppe verre enn å ringe etter barnevakt mens barna hører på.

Jeg har 100% ansvar for en baby på snart 9 måneder. Jeg har henne døgnet rundt, 7 dager i uka og i april blir det 365 dager i året. Spiller ingen rolle om jeg skal til tannlege, har influensa, skal på jobb-intervju osv. Der jeg er der er hun med. Og jeg ville ikke hatt det annerledes (vel, bortsett fra at jeg skulle ønske at hun hadde en pappa som stilte litt opp).

Men jeg skal ærlig inrømme at det hadde vært fint med en, bare EN, lørdag der jeg kunne sove så lenge jeg ville, ha en fredag der jeg kunne dra på fest OG sove lenge på lørdag, når jeg kunne dra til frisør uten å "drasse" henne med meg og... ja, du skjønner sikkert.

Alle som er samboere eller gifte har mulighet til å gjøre ting noen ganger uten barna da den andre part kan være hjemme med ungene. Aleneforsørgere har ikke den muligheten og jeg skulle av og til ønske at jeg hadde en eller to dager der jeg kunne hentet meg inn litt. Og jeg skjønner godt

Nei, man har aldri fri fra barna. "Frihelg" er vel mer et utrykk for en helg der man ikke har ansvaret og der barna er hos den andre foreldren. Skulle jeg tro?

Uff, ble kanskje litt rotete dette er. Er bare litt lei akkurat i dag... Har hatt influensa og feber nå i 3 dager, ingen avlastning og er rett og slett litt sliten.

Blir sikkert bedre i morgen;)

Skrevet

Og jeg menes jo selvfølgelig ikke det er et problem om barna hører om man spør om noen kan passe dem, men det og krangle åpentlyst om hvem som skal ha de for ingen har tid eller lyst er jo selvfølgelig uakseptabelt.

Skrevet

Tror du blander litt begreper her altså.

Delt foreldreansvar er noe du og din mann/samboer også har i likhet med mange foreldre som ikke bor sammen. Det betyr ikke allverden når man bor sammen virker det som i og med at da tar man de fleste avgjørelser om barnet i fellesskap, mens når foreldre ikke bor sammen kan det bli en utfordring for mange å ta avgjørelser vedrørende barnet sammen med en person man ikke har allverdens kommunikasjon med.

F.eks du og din mann/samboer tar felles avgjørelser om hvor dere vil bo, hvor barnet skal gå i barnehage/gå på skole, om barnet skal skal ha svineinfluensavaksinen eller ikke osv. Mens jeg som ikke bor med mine barns far, men har delt foreldreansvar kan risikere at faren nekter at barnet skal gå i den barnehagen, på den skolen eller er totalt uenig med meg i forhold til vaksiner o.l.

Det du skriver om er samvær og delt omsorg, noe som blir noe totalt annet. Når barna ikke bor med begge foreldre har de stortsett et sted de bor mer enn det andre, hos hovedomsorgsgiver, og et sted de er jevnlig, hos samværsforelderen. Evnt så bor de like mye begge steder.

Selvfølgelig er det synd at barna får med seg situasjoner der foreldrene ikke "vil" ha dem og det er foreldrenes ansvar å sørge for at barna ikke får det synet på saken som det du har fått etter å ha hørt litt.

Når man er i den situasjonen at man ikke bor med barna sine 100% av tiden så har man ofte ikke muligheten til å gjøre ting i hverdagen som andre tar for gitt. Det er ikke noen andre der som tar barna noen timer så man kan gå på besøk til en venn/venninne, så man kan ta seg en tur på kafè å bare være seg selv og ikke forelder. Da blir den tiden man har uten barna til å gjøre små ting som å få lov til å slappe av. Det å være aleneforelder er nemlig ganske så hektisk til tider. Og det kan for enkelte kreve litt å få til disse samværsplanene og da er det veldig frustrerende om avtalene hele tiden skal endres.

Håper du nå fikk litt svar på det du lurte på. Dette tok litt tid å skrive så godt mulig du har fått kortere svar før meg. Men men...

Skrevet

Mente jo selvfølgelig delt omsorg.

Takk for mange svar.

Skjønner at brutte avtaler gir frustrasjon og at man innimellom trenger en "pause" fra barna .

Reagerer bare på at man nærmest "krangler" om hvem som skal "slippe" å ha barna.

Men som sagt,jeg vet ikke noe om å være i denne situasjon, så derfor jeg spør :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...