Nea og juniors mamma Skrevet 2. januar 2011 #1 Skrevet 2. januar 2011 Jeg har et par vanlige orkideer av typen Phalaenopsis. Nå har den ene fått en lang stilk med nye blomster på og jeg er henrykt over at det har skjedd. Selvfølgelig livredd den skal gå dunken før jeg har fått glede av alle blomstene utsprunget. Problemet er at to av knoppene har blitt gule (som når blomsten blir overvannet) og visner, hvorfor det? Gir jeg for mye vann eller for lite.... Jeg må jo si at jeg ikke gjør noe anderledes med den nå enn tidligere, men julen har jo vært og mer lys og varme i huset kan jo endre klimaet noe. Tilbakemeldinger taes i mot med takk
Trultetryne Skrevet 2. januar 2011 #2 Skrevet 2. januar 2011 Når du vanner den bør du holde potten under rennende vann og la det renne godt igjennom. Vent med å sette den tilbake i pyntepotten til alt vannet har rent av. Dette ør du gjøre 1-2 ganger i uka Hilsen blomsterdekoratør
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 2. januar 2011 #3 Skrevet 2. januar 2011 1-2 ganger i uka?!! hehhe.. orkideene mine blomstrer og blomstrer, men de får vann max to ganger i måneden tenker jeg. Da gjør jeg som du sier. Tar de under rennende vann og setter de tilbake i potta. Husk å sette de slik de sto men bladene samme vei som da du tok de u av potta. Når de ikke blomstrer så kan det gå mye mer enn 2 uker mellom hver gang de får vann for da setter jeg de opp i andre etg og mer eller mindre glemmer de til de pluselig får nye skudd. Noen av de får nye stilker og skudd omtrent rett etter at de har mistet, mens andre bruker et par måneder på komme igjen. Jeg vet ikke hva du har gjort siden de har blitt gule, men om de har tørket inn så er det nok sikkert for varmt der de står.
cilinik Skrevet 2. januar 2011 #4 Skrevet 2. januar 2011 Jeg har mange orkideer. de står i vindu m morgensol. får litt vann ca hver 14 dag. Alle står i gjennomsiktige potter da røttene skal ha lys. Mine blomstrer hele tiden. Ikke før de er ferdig m å blomstre, er de i gang igjen:-D
ellen-propellen Skrevet 2. januar 2011 #5 Skrevet 2. januar 2011 Mange ulike tips om orkide ser jeg. Mine får vann en gang pr uke,da fyller jeg halveis opp i potta og lar det stå. Har blomster på orkideene nesten hele tiden, eller 11 mnd i året.De tar seg en liten pause en gang pr år. Har ikke gjennomsiktige potter,men de står i vindu med morgensol.
Libido- Skrevet 2. januar 2011 #6 Skrevet 2. januar 2011 Ellen: Fyller du halvt opp med vann uten å tømme det av igjen?
Little Dreamer Skrevet 3. januar 2011 #7 Skrevet 3. januar 2011 Blomsterfinn sa engang: vann de i rennende vann i vasken,la de stå å dryppe av. dette når du føler at de trenger det..he he.. er nokogså noe i det at røttene trenger lys som en sa over her.
Nea og juniors mamma Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 3. januar 2011 Takk for mange svar. Jeg har også plantene i gjennomsiktige potter og fyller hele potten m vann før jeg heller av. Dette gjør jeg.....ikke for ofte, kanskje en gang i uken til hver annen uke. Tenker selv de gule knoppene kommer av tørt og varmt inneklima. Men får ikke gjort noe med inneklimaet og vinduet de står i på kjøkkenet er det eneste egnede. Har næring til orkideer som gis en gang i mnd. i tillegg. Nei, håper bare ingen flere knopper eller blomster "vandrer henn"
ellen-propellen Skrevet 3. januar 2011 #9 Skrevet 3. januar 2011 Libido: Jada,jeg tømmer ikke ut noe som helst jeg. De står i vann. Fyller opp enten hver uke eller annenhver.Jeg er en idiot til å huske sånne ting,så her overlever kun det sterkeste haha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå