Feit no more Skrevet 2. januar 2011 #1 Skrevet 2. januar 2011 Junior er "flaskebarn" og startet med grøt til kvelds litt før han var 4 mnd gammel. Når er det på tide med grøt til lunsj? Og hva med middager og frukt? Når er han egentlig ferdig med flaske som selvstendig måltid?
Lemonia Skrevet 2. januar 2011 #3 Skrevet 2. januar 2011 Vi begynte med grøt til kveldsmat da gutten vår var fire mnd (også flaskebarn). Vi økte til grønnsaksmos til lunsj (med litt fruktmos til dessert) da han var 5 mnd (introduserte kjøtt o.l. ved 6 mnd) og så brødskive + litt frisk frukt til frokost ved 7 mnd. Ved 9 mnd byttet vi litt om. Da fikk han grøt til frokost, brødskive + frisk frukt til lunsj, middag og så grøt til kvelds igjen. Da spiste han med andre ord mest fast føde, men hadde fremdeles ett rent mmemåltid (en flaske tidlig om morgenen). Ved 10 mnd nektet han å drikke mer mme, så da var det kun fast føde og av drikke var det kun vann, evt utvannet juice, til han ble 12 mnd og kunne få kumelk. Vi valgte altså å ikke gi et andre grøtmåltid før vi hadde begynt med middag og brødskive, rett og slett for variasjonens skyld. Fint for babyen med andre smaker og jeg tror de har godt av å utvikle smakssansene litt. Så jeg ville heller valgt grønnsaks- og fruktmoser nå enn å gi enda mer grøt.
stearin Skrevet 3. januar 2011 #4 Skrevet 3. januar 2011 Jeg startet også med måltid nummer to omtrent en måned etter introdusering. Da var det grøt til lunsj og middag sent på ettermiddagen. Dette funket ikke bra for oss, så nå 2 måneder etter introdusering av grøt. Så slik er matrytmen nå Grøt til frokost + mme Smake litt av mitt brød i lunjstider og evt fruktmos/sviskemos + mme Middag i middagstider + mme Grøt til kvelds + mme Mme gir jeg bare hvis hun vil ha det. Hun får også tilbudt vann til frokost, middag og kvelds, men sjelden hun drikker mye av det. Hun er straks 8 måneder.
stearin Skrevet 3. januar 2011 #5 Skrevet 3. januar 2011 Synes forresten også det er viktig med variasjon, så ville ikke gitt grøtmåltid to ganger om dagen, heller fruktmos eller middag:)
Slash Skrevet 3. januar 2011 #6 Skrevet 3. januar 2011 Hvis ikke de små vil ha mme ved siden av all fast føde... ha melkepulver i grøten. Min vil nemlig heller ikke ha mme når fast føde kom til alle måltidene, og derfor mme i grøten.
Feit no more Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 3. januar 2011 Tusen takk for svar, damer! :-)
mamma til blå 2010 og rosa 2016 Skrevet 3. januar 2011 #8 Skrevet 3. januar 2011 Min er snart 4 måneder og begynte med grøt når han var 3 måneder. Han får ett lite måltid grøt (4 skjeer av den typen som hører til mme pulver) og drikker alt fra 100-160ml mme itillegg til grøten. og til kveldsmat får han 180ml mme med 2 skjeer grøtpulver i melka. Vurderer å begynne med litt middag på ettermiddagen snart. Men ser ikke behovet for kveldsgrøt ennå siden han sover natta igjennom på vellinga
mamma til blå 2010 og rosa 2016 Skrevet 3. januar 2011 #9 Skrevet 3. januar 2011 Min er snart 4 måneder og begynte med grøt når han var 3 måneder. Han får ett lite måltid grøt (4 skjeer av den typen som hører til mme pulver) og drikker alt fra 100-160ml mme itillegg til grøten. og til kveldsmat får han 180ml mme med 2 skjeer grøtpulver i melka. Vurderer å begynne med litt middag på ettermiddagen snart. Men ser ikke behovet for kveldsgrøt ennå siden han sover natta igjennom på vellinga
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå