Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #1 Skrevet 2. januar 2011 Holdt på siden to dager før nyttårsaften med kraftig hoste, feber og vondt i øret. På legevakten i natt sa de at jeg bare skulle slappe av og ta tiden til hjelp, men jeg kan jo ikke ligge slik i flere dager til! Blir gaaaal! Og ikke minst, det gjør vondt. Kan man ikke få penicillin eller antibiotika eller noe annet som hjelper? Kan jo ikke ta noen form for hostesaft som virker heller. Prøvd Bisolvon, men den fungerer lite! HJELP!
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #2 Skrevet 2. januar 2011 Hvis det er virus hjelper det fint lite med antibiotika. Men ja man kan få antibiotika når man er gravid.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #3 Skrevet 2. januar 2011 Ja, det kan man. Å jeg har fått det mange ganger. Å jeg må bestandig ha penicilin når jeg blir syk. Blir ALDRI frisk ellers.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #4 Skrevet 2. januar 2011 Jeg har vert syk i 2 uker (er 15 uker), begynte med spy, så forkjølelse, slapphet, så feber, nå har jeg bihulebetennelse. Fikk antibiotikakur på fredag, så har blitt litt bedre, kan iallefall stå oppreist uten å føle jeg skal dø.. Er meget lei nå, har vert på jobb nesten hver dag i tillegg... Snuppa har vert/er syk, trur hun også må få seg en time til legen stakkar! Men hun har ikke hatt feber siden sist uke, men har fått det igjen nå, så lurer på om det er noe galt med henne:(
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #5 Skrevet 2. januar 2011 Vet ikke om det er virus, men tror det er en kraftig forkjølelse bare, og det er vel ikke virus. Og siden den er smittet til meg fra min sønn, så er det ikke virus tror jeg. HI
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #6 Skrevet 2. januar 2011 Mener du at virus ikke smitter? Det hadde vært en drømmeverden.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #7 Skrevet 2. januar 2011 Ja, jeg begynte som deg. 1 uke før jul fikk jeg omgangsyken, og lå i 5 dager. Var så vidt oppe på lillejulaften og julaften (hadde 14 mennesker her så jeg hadde ikke så mye valg, men fikk endel hjelp av min mamma) Så gikk det 3 dager, så begynte kaktusen i halsen og utviklet seg til det jeg sitter med nå. Vondt i alle ledd og høres ut som om jeg har kols. Øret mitt er vondt og snørr flyter avgårde....og lillegutt likedan. Han har holdt på slik du sier din lille jente har hldt på, så jeg tror det er helt normalt nå. Tror dette er årets forkjølelse, for jeg har hørt om flere som har hatt det. Det som er så slitsomt er at jeg er i uke 36, og sliter med å puste og får vondt i magen hver gang jeg hoster, og det er hvert minutt!!! Nå er jeg dritt lei, og vil ha antibiotika jeg og, så jeg kan komme meg opp av senga, og slippe denne skallebanken....
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #8 Skrevet 2. januar 2011 Jeg mener ingenting jeg....Trodde det var vanskeligere å bli smittet av virus enn bakteriell sykdom. Men som jeg skreiv, så TRODDE jeg at det var slik. Har ingen anelse....
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #9 Skrevet 2. januar 2011 Du tar nok feil.. Forkjølelse i likhet med influensa er nettopp virus og smitter veldig lett. Bakterielle infeksjoner derimot smitter ikke så lett... Du kan alltids komme deg til legen og få tatt en sjekk og en blodprøve i morgen, men slår ikke blodprøven ut (crp - det stikket du får i fingeren) er det ikke noe poeng med antibiotika for da er det en virusinfeksjon.... Husk at legene også er blitt mye mer restriktive med bruk av antiobiotika pga faren for resistens så derfor gir de ikke antibiotika om det ikke er strengt nødvendig..
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #10 Skrevet 2. januar 2011 Ok. Da vet jeg det. Men i og med jeg har ørevondt (mulig ørebetennelse) må det jo være noe bakterielt? Syntes det er veldig rart man skal ligge i 5-6 dager med feber på ca 39-40 uten å få hjelp når man er høygravid. Hadde jeg ikke vært gravid, hadde jeg bare gitt blaffen, men jeg syntes det er relativt hardt nå som jeg er gravid, og vil komme meg så fort som mulig til fødsel. Har gått på antibiotika 1 gang før, for 14 år siden pga infeksjonsfare i en avkjært fingertupp, så de ser jo fort at jeg ikke er "antibiotikamisbruker"
Lunapuna1985 Skrevet 2. januar 2011 #11 Skrevet 2. januar 2011 Ja, jeg har holdt på med kraftig influensa de siste 10 dagene nå. Har fått både weifapenin 650mg og apocillin 660 mg. Er i ferd med å bli bedre heldigvis. Du kan lese om de i Felleskatalogen..
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #12 Skrevet 2. januar 2011 Ørebetennelse trenger ikke nødvendigvis å være bakterielt nei, og man er generelt veldig restriktive med å gi ut antibiotika mot ørebetennelse pga faren for resistens.. Som sagt, få en sjekk igjen hos legen og be om å få tatt blodprøve (crp), men er den negativ eller lav (under 50) er det virus og ingen poeng i antibiotika... Finnes ingen hjelp å få mot virus, så da må du bare holde ut og la det gå sin gang... Husk å ta febernedsettende jevnlig når du har feber for det er ikke bra for babyen at mor har feber.... At du ikke har tatt mye antibiotika har ingenting med saken å gjøre, det er all antibiotikaen alle sammen bruker som er problemet fordi bakteriene blir mer motstandsdyktige og således kan man aldri ha brukt antibiotika men likevel bli smittet av en bakterie som er motstandsdyktige mot antibiotika...
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #13 Skrevet 2. januar 2011 Du har ikke bare influensa om du har fått antibiotika da antibiotika har null effekt på virus som jo en influensa er. Du må ha fått bakteriell infeksjon et eller annet sted sekundært til influensaen....
Lunapuna1985 Skrevet 2. januar 2011 #14 Skrevet 2. januar 2011 De fant merkelig nok ikke streptokokker selv om halsen har vært sår og vond i mange dager. Mistet stemme og slitt med å spise. Crp var forhøyet, men ikke voldsomt mye. Ørespreng, tett nese, feber, vondt i kroppen, ikke sovet pga problemer med pust pga hals som tetter seg er andre symptomer jeg hadde... Uansett var trådstarter sitt spørsmål om man kunne få pencillin når man er gravid. Og jeg er gravid og har fått disse to typene. Og det står ingenting om at det ikke skal gis til gravide i pakningsvedlegget.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #15 Skrevet 2. januar 2011 Jeg har vært veldig syk i svangerskapet. Og dessverre måtte jeg på 3 penicilinkurer i løpet av de 9 månedene. Både fastlegen og legen på føden fortalte meg at det gikk helt fint. Jeg var veeeeeldig skeptisk, men alternativet var verre. Så jeg følte jeg måtte velge mellom pest og kolera
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå