Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #1 Skrevet 1. januar 2011 I mangel på bedre ord, er han spesielt flink for alderen? Jeg synes han er så smart på mange måter. Storebroren var ikke så tidlig ute med sånne ting (han var ganske treg), iallfall ikke som jeg husker.. Lillebror "prater" i telefonen. Han har en leketelefon som han holder til øret og prater i. Han klapper, vinker, viser hvor stor han er, kan sortere ting - slik at det som er likt ligger sammen. Han skjønner hvordan han skal skru på korker på flasker, Han tar også fjernkontrollen, retter den mot tv'en og trykker. Han sier mamma, pappa, hei, takk takk. Motorisk er han tidlig ute, han krøp da han var 3 mnd, krabbet da han var 5,5 mnd, satte seg opp da han var 6,5 mnd og reiste seg langs møbler da han var 6,5. Nå krabber han i racerfart, reiser seg opp overalt og går langsmed ting, slipper taket og klarer å stå uten å falle. Jeg mener ikke å skryte eller noe, bare interessant å høre om det er "normalt" at de kan så mye så tidlig...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #2 Skrevet 1. januar 2011 Ikke vanlig nei. Nesten sånn at jeg ikke helt tror deg;). Så veldig flink gutt du har da isåfall:)
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #3 Skrevet 1. januar 2011 Litt før snittet, men ikke så veldig uvanlig. Du føler nok bare det fordi broren var treg.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #4 Skrevet 1. januar 2011 Min gutt var akkurat som din. Mulig de var tidlig ute. Min gutt gikk og løp ved 9mnd. Ved akkurat fylte 3år kunne han sykle tohjulsykkel uten støtte. Men han var sent ute med språk. Alle barn er forskjellige - og like flinke til sitt. Nå er gutten min 5år og utmerker seg ikke noe ekstra enn andre på sin alder. Han er bare verdens beste:)
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #5 Skrevet 1. januar 2011 Høres ut som min ! Jeg har et innlegg her på anonymforum nå, overskriften er ca: Har jeg en unormalt aktiv 1 åring? Da kan du lese at du har noe å glede deg til Han er nok spesiellt tidlig ute ja! Flink
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #6 Skrevet 1. januar 2011 Det er underlig hvordan alle på nettet har så tidlig utvikling. I ei bok jeg har, som nøye tar for seg barns utvikling, står det om milepæler i barns utvikling (gjennomsnittlig): barn sier "Brr" ved 7,5 mnd. De kommer med bablelyder, like stavelser (dadadada) ved 10 mnd. De kommer med bablelyder, ulike stavelser (umengoka) ved 10,8 mnd. Mamma/pappa: ikke spesifikk bruk ved 10,1 mnd. Mamma/pappa: korrekt bruk: 14,0 mnd. Dermed følte jeg at dattera mi på 9 mnd lå godt an, siden hun har sagt "dadadada" i flere måneder nå. Men i forhold til HIs sønn er hun jo langt bak. Jeg vet det går an å utvikle seg så tidlig fysisk, for vi har en "superbaby" i barselgruppa som trolig kommer til å gå lenge før de andre. Men jeg har ikke opplevd noen baby på 8 mnd som kan si flere ord på en bevisst måte.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #7 Skrevet 1. januar 2011 Jeg har en lillebror (J) på 18 mnd, var var veldig tidlig ut med ALT ift min samboers fetter (D) som nå er 20 mnd. (altså to mnd eldre enn min lillebror) J har nå åtte tenner, mens D har tre.. J var unormalt sterk da han ble født, og løftet hodet da han var syv uker gammel. Han sparket ifra når han fikk noe under beina veldig tidlig, så tidlig at JM trodde det bare var spasmer. Han snudde seg fra mage til rygg så tidlig at jordmødrene på helsestasjonen ikke hadde sett lignende i sine karrierer.. D har ligget langt etter med alt dette. J gikk og løp da han rundet 9 mnd, mens D ikke gikk uten å slippe seg før han var 14 mnd. D lærte seg derimot i tidlig alder å lage lyder når det humpet i bilen, "bjeffe" til familiens to hunder, gjenta gurglelyder når man ler til han.. Det jeg vil frem til er at alle barn er forskjellige, noen er tidlig ute på det fysiske, mens andre er mer på det "psykiske"- i mangel av bedre ord. Men det virker som om din baby er en sterk baby, og "tidlig ute" med ting som tar litt lenger tid for andre å lære =) Kos deg med det, det er fantastisk å se de små vokse opp =)
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #8 Skrevet 1. januar 2011 Min var også sånn,og en flinkere (ikke for å skryte...eller jo )! Han var feks bare 6uker gammel første gang han snudde seg. Før han var et år,kunne han prate masse! Og han begynte tidlig og skjønne...han var vel ca 6,5mnd gammel første gang han sa et ord,og kunne gjenta det hvis vi spurte. Nå er han 1,5år,og han sammenlignes med 2-3åringer i barnehagen. Helt utrolig! Han prater som en foss! Sier setninger. Leker godt sammen med andre,kan masse forskjellige bilmerke, forskjellige dyr og dyrelyder osv osv... Håper han fortsetter denne utviklingen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå