Gå til innhold

Bursdag og allergi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..tuppa er bedt i 2 bursdager i januar og har laktoseintoleranse + egg-allergi. Ikke lett å bake kake uten dette!

Det er så mye lettere når det er familie-bursdager, for da blir det jo bakt noe som hun tåler, men denne gang er det barnehagebarn og tuppa vil jo gjerne ha det de andre spiser.. Tenker å ta med egne pølser ihvertfall.

Lurer rett og slett på om jeg skal la henne få det som er av kaker og heller vike unna dersom det er rene varer som krem/bløtekake og vaniljesauser.

Hun spiser sjelden mer enn en bit eller to av et kakestykke, men reaksjonene varier og kan uansett ikke forutses..

Er det noen med allergi-bursdag-erfaringer her, så kom med de! Hva gjør andre? Lage allergi-kake å ha med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har jeg brukt å ringe dit hun skal og høre hva de skal ha. Så lager jeg samme maten hjemme. Man kan lage så å si all mat uten melk og egg :D Vanskeligere for de som skal arrangere bursdagen. De tenker kanskje heller ikke over at de må ta margarin u/melk osv. Derfor alltid tryggest å lage selv :D

Skrevet

Jenta vår har hatt melkeallergi, og eg pleide å ta med all mat til ho for sikkerheits skuld.

Når eg derimot inviterer til bursdag ber eg foreldra gje beskjed om allergiar så eg kan lage slikt som alle tåler.

Skrevet

Jeg skriver alltid på invitasjonene at om noen har allergier så må de gi meg beskjed. Aldri vært noe problem. Lager like fort kake uten melk og egg som med, eller uten gluten.

Får alltid gode tilbakemeldinger på at jeg er lur som skriver det på for da føles det greiere for de med allergibarn å si fra. Også finner vi løsninger sammen.

Skrevet

Jeg har gutt med cøliaki og i bursdagssammenheng ringer jeg og sier ifra og spør om det er noe jeg skal bidra med. Noen ganger sier de at de fikser det, andre ganger må jeg ta med eget. Å ikke si ifra synes jeg iallfall ville vært veldig ubehagelig for arrangøren. Og å la henne spise av det hun ikke tåler gir feil signaler.

Skrevet

Kanskje du kan prate med dem som holder bursdagen og spør om du skal ta med egen kake/muffins uten egg også videre, så kanskje de sier at neida det kan jeg gjøre. Det er lett å lage uten egg og melk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...