Tante Blås Squaw Skrevet 31. desember 2010 #1 Skrevet 31. desember 2010 Er du den som smiler over gjerdet og hilser ved postkassa? Eller den som mistenksomt kikker ut mellom potteplantene i kjøkkenvinduet, overbevist om at naboen er både kriminell og livsfarlig? Jeg leste en plass at Norge ligger på Europa-toppen når det gjelder henvendelser til politiet angående nabokrangel. Det er sutring over stjålne parkeringsplasser og kjefting for gressklipping etter klokka 17 på en søndag. Utrimma buskas, glemt hundedritt, biler på tomgang, bråkete unger, festing - lista er lang. Hvor mye tåler du av dine naboer? Kjenner du dem godt? Er du selv en grei nabo? Vi har huseier som nærmeste nabo - hun holder til i underetasjen og har heldigvis akkurat like bråkete unger som vi har. Fantastisk dame fra Irak. I nabohuset bor et hyggelig par i sekstiåra - de skravler vi mye med. Vi hjelper hverandre, startkabler og hagehjelp og sånt. Ellers så går det en tursti rett forbi huset her, så vi er mye ute og går med ungene. Da blir det landsens hilsing på diverse naboer. Rart hvordan folk blir åpne så fort man er På Tur ;o)
Gjest Skrevet 31. desember 2010 #2 Skrevet 31. desember 2010 Tror jeg er en grei nabo. Jeg bråker lite, forsøpler ikke, klager aldri, måker min egen snø og har sjelden bilen gående på tomgang. Nå bor jeg i ett hyttefelt så mine naboer er hyttefolk som ikke er her så ofte så jeg kan stort sett gjøre som jeg vil;) Det ene naboparet på siden er utrolig greie folk. De er slike folk som inviterer på kaffe og nystekte vafler på veranda, tar med lillesnupp på trilletur, tilbyr seg å hjelpe til med dekkskifte av bil osv. De er blide og alltid i godt humør. De på den andre siden er mutte og prater sjelden. Sitter bare ute og kjederøyker, drikker vin og sier fint lite. Men de spurte en gang om jeg kunne vanne plantene deres i sommer og det gjør jeg. Etter å ha bodd i blokk i Oslo tåler jeg myyyye fra mine naboer. Så lenge det ikke er festing hver natt så er det meste greit for min del. Skal jeg klage på noe så må det være at de er her alt for sjelden. Blir fort litt stille her nede i fjæra;)
Villa Perlesukker Skrevet 31. desember 2010 #3 Skrevet 31. desember 2010 Vi har nettopp flyttet og de som bor rett ved siden av har også 3 barn. Akkurat samme alder. Jentene går på samme trinn og minsteguttene skal begynne i samme klasse forhåpentligvis. Kona er som meg nordfra og i 30 årene. Skikkelig nydelig jente som det bare stråler godhet av og mannen heter det samme som min mann haha... vi har akkurat samme smak ang interiør, vi har de samme møblene, gardiner er like og masse klær er helt identiske... det er helt vilt. Barna går ut og inn hos oss og våre barn er alltid velkomne der. Før jul hadde hun ikke mulighet til å bake så mye til jul så overrasket jeg henne med noe godt på julaften fra meg De andre naboene er også helt fantastiske og jeg håper vi bor her lenge. Aldri hatt så flotte naboer rundt meg. Jeg tåler masse fra mine naboer...fordi jeg vet at de har nok å stri med fra mine barn hahaha.... Jeg vurderer å invitere alle til en nyttårskakefest her neste helg... Nei jeg må si jeg har vært heldig med naboene her altså.....
Tante Blås Squaw Skrevet 31. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 31. desember 2010 Så koselig å lese )
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #5 Skrevet 31. desember 2010 Den som holder seg for seg selv, men hilser og slår av en prat når vi treffes ved gjerdet eller på butikken. Men hagen er stor, terrassen stor og skjermet og huset tilbaketrukket fra villaveien, så her er vi i fred Akkurat som vi liker det.
meg & to små vampyrer Skrevet 31. desember 2010 #6 Skrevet 31. desember 2010 Jeg vet ikke. Vi bor ikke i et strøk med hager eller naboer i samme hus eller helt inntil. Jeg hilser på de som er faste i ene gata her, men vi bor midt i et veikryss, med vei på tre sider liksom... Og jeg kikker ut når det er tre brannbiler og to politibiler + ambulanse hos naboen også.
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 31. desember 2010 #7 Skrevet 31. desember 2010 Vi er i utgangspunktet greie trur eg. Men når vi blir behandla dårleg gidd vi ikkje å anstrenge oss for å prøve å skape eit godt forhold. Har ein nabo som er veldig anstrengt mot oss (sendte oss f.eks. eit uhyre sint brev i posten pga manglande betaling for brøyting, som vi ikkje hadde fått rekning på før, i staden for å snakke med oss), ein nabo som eg er på nikk med i det minste (mannen snakkar av og til med han), og så har vi ein nabo som vi har eit godt forhold til. Stoppar og pratar når vi treffer kvarandre. Dette er eit "gamalt" byggefelt, og vi og vår gode nabo er dei einaste som har flytta hit i løpet av dei siste 15 år, det kan vel ha noko med saka å gjere og. Berre oss som har barn under vgs-alder.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #8 Skrevet 31. desember 2010 Jeg er en kjekk nabo, tror jeg. Snakker med de fleste og er sjelden konspiratorisk;) MEN, om jeg blir tråkka på mer enn en gang, koster det meg ikke 5 flate øre og ringe på døra til naboen og fortelle hva jeg synes om musikken som blir spilt høyt kl 4 på natta, eller når barnevogna til en annen nabo sperrer hele inngangspartiet til stadighet. Først tar jeg det saklig og fint og høflig, men skjer det mer enn to ganger, kommer klørne.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #9 Skrevet 31. desember 2010 Jeg er nok den kjipe naboen som pirker nesa mi oppi alt og ingen ting. Vi har noen særs spesielle naboer som jeg vet BV er koblet inn i. Jeg er da ekstra varsom på hva som foregår i heimen der og rapporterer gladelig videre til BV for at barna ska ha det bra. Ting jeg har rapportert er bla: fyllebråk med barn i hus. vold med barn i hus. ingen innetider for barna. barna er våkne 2-4 om natten. intens barnegråt osv osv.. Jeg får bare være den teite naboen så lenge de bor her!
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #10 Skrevet 31. desember 2010 Anonym 20:55 du er da ikke den "teite" naboen når du melder i fra til bv, så lenge det er sannhet i det du melder om. Vil heller si at du er en god nabo med tanke på at du tenker på barnas ve og vell
Lille-Pernille Skrevet 31. desember 2010 #11 Skrevet 31. desember 2010 Tja.... Tror i grunn jeg er en helt ok nabo. Bor i 4 etg i en blokk hvor det er 2 leiligheter pr etg. Naboene ved siden av er indiske, og forøvrig de eneste fremmedkulturelle i blokka, og de eneste jeg ber passe postkasse og leilighet når vi er bortreist. Har kjent de i ca 1 år. Naboen over har jeg klaget inn til styret pga de røyker ut av soveromsvinduet og kakker aske ned og kaster sneiper som blåser inn til oss med vinden. (har bedt de kutte ut 2 ganger før jeg sendte klage) Naboen under la jeg en lapp til i postkassen da jeg var gravid og spurte pent om han kunne røyke ut av vinduet på andre siden enn soverommet da jeg var veldig kvalm og lå stort i sengen de første mnd. Stakkaren kom med en kjempebukett på døren og lovet å slutte å røyke... Vi har forøvrig hatt en god tone i 10 år. Resten sier jeg bare hei til i trappeoppgangen. Ikke alle svarer, men jeg hilser uansett....
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #12 Skrevet 31. desember 2010 Jeg er en nabo som hilser og vinker. Men som ikke er den som går bort til gjerdet å starter en prat. Jeg er ikke så sosial av meg:)
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #13 Skrevet 31. desember 2010 NABOEN VÅR BOR CA 2 KM UNNA OG HETER ØGLEMOR!!! HURRA..
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #14 Skrevet 31. desember 2010 Jeg får ofte høre at folk setter pris på meg i nabolaget,så regner med at jeg ikke gjør noe galt : ) nabons datter er bestevenn med min datter og moren hennes og jeg er jevngamle. Vi sitter på trappen i alls slags vær og skravler og drikker kaffe og snakker om stort og smått mens jentene leker. det er stille og rolig her selv om vi bor i et boretslag.Vi henter post og hjelper de eldre på butikken.Fint miljø der alle er med på dugnader og alle har foreløpig en god tone såvidt jeg vet.Skulle jo egenetlig kjøpe oss hus men vil ikke flytte herfra! Så vi blir boende noen år til
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #15 Skrevet 31. desember 2010 Jeg har ingen nære naboer, og fordi det har vært store utskiftninger av beboere i de husene som faktisk finnes i nærheta, må jeg nok innrømme at jeg er litt... skeptisk. Kanskje.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #16 Skrevet 31. desember 2010 Vil bare si at jeg har verdens beste naboer. Naboen min måker for oss når vi er borte en helg. Sist det snødde helt sykt mye våknet vi opp klokken 8 til nymåket innkjørsel. Han har snøfreser, men alikevel trenger han ikke å gjøre det. Synes det er så snilt gjort.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #17 Skrevet 31. desember 2010 Jeg tror vi er en kombinasjon jeg. Vi har veldig forskjellig forhold til våre naboer. Nabo 1 - Eldre kreftsyk dame, hennes datter og pakistanske kjæreste (det er litt odd her vi bor med pakistanere, men han er veldig hyggelig) Disse slår jeg av en prat med når vi treffes ute eller på butikken, ellers hjelper jeg henne med å klippe hekken fra tid til annen (hvis ikke riper den opp bilen min) Hyggelige folk. Nabo 2 - Par tidlig i 40årene, to barn, yngste er like gammel som vår eldste. Hilser når vi treffes, vinker når vi kjører forbi hverandre. Faren i huset og jeg treffes i blant på byen og har da nachspiel etterpå. Kona hans er lite begeistret for det, ,men vi har allikevel en grei relasjon. Nabo 3 - Et muggent elsdre par (60åra) med voksne barn (like gamle som meg og min bror) bodd her i 6 år eller noe nå, jeg har bodd her i 23) Vi har veirett over deres eiendom, de er veldig sære på sin eiendom og vil helst gjerde inn alt som er og sette opp "privat vei" silt og slike ting. Snakker greit med fruen i huset, aldri med mannen. Hilser om jeg ser dem på butikken. Ingen direkte god relasjon men vi har da heller INGENTING til felles annet enn tomtegrensene. Nabo 4 - hyggelig eldre ektepar, snakker med dem kun om sommeren når vi gjerne gjør hageting samtidig. De er søte, men har hatt litt issues med både meg og min bror i våre tenåringsperioder med hjemmefester Nabo 5 - pappas beste venn, lillebrors beste venn er hans sønn osv. Vi har et godt og nært forhold, ingen av oss låser døren og går inn og ut hos hverandre uansett om man er hjemme eller ikke (hvis man feks trenger sukker eller sånt, ikke for å låne sofa og tv liksom) Gjør ting sammen om sommeren, barna mine og nevøene til naboen der leker sammen om sommeren. Jeg tror vi er de stille og joviale naboene som egentlig sier lite og har liten kontakt med resten. Men på den annen side, dette er ikke et sånt "bestis med naboen" type nabolag. Aldersforskjellene er store og det er få felles interesser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå