Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #1 Skrevet 31. desember 2010 En nabo som bor her Lar bikkja stå ute hele tiden .den er aldri inne.Det er en schafer på ett år.Jeg får så vondt av den .den står å bjeffer seint å tidlig.Også har jeg prøvd å gå forbi huset for å se om bikkja har hunde bur men de bor på en topp og jeg klarer ikke å se inn i hagen.Regner med at den står ute i dag også selv om det er nyttårsaften.De som eier bikkja er utlendinger .Og han typen som noen ganger går tur med bikkja ser ikke helt god ut..Er redd for å ringe på å prate med de.Kanskje de juler meg opp.vet jo aldri med sånne folk.Bare kjenner på meg at det ikke er så bra.Skjønner ikke hva folk skal med dyr når den bare står ute-.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #2 Skrevet 31. desember 2010 Det er nok det ja. Problemet er at man ikke kommer langt med å melde dem for det. Blir ikke sjekket engang. Her, i kaldeste nordnorge, har jeg en nabo som gjør det samme- og nei det er ikke en husky som tåler å være mye ute, men en liten blandingshund nesten uten pels. Skjer ingenting enda man har klaget til mattilsynet og politiet. Desuten er en annen nabo meldt for å fremdeles ikke ha tatt inn sauene sine i vinter, og enda så ulovlig det er har han ikke enda blitt sjekket opp, flere uker senere. Dyr har ikke rettigheter.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #3 Skrevet 31. desember 2010 Om hunden ikke har noe sted å søke ly når det er ute og er ute 24 timer i døgnet uansett vær og vind så er det dyreplageri. Hunder kan fint være ute, men de skal ha mulighet til å gå under tak og hunder som ikke tåler mye kulde skal taes inn når gradestokken tilsir at det blir for kaldt for hunden. Om du er bekymret så ta en telefon til Mattilsynet.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #4 Skrevet 31. desember 2010 Hvis han står og bjeffer hele tiden så er vel det et tegn på at han ikke er helt fornøyd med tilværelsen. Noen dyr kan fint være mye ute, men da bør de ha et hundehus med tak og varme hvor de har mulighet til å søke ly og legge seg inn for å slappe av. Synes ikke du skal ringe på nei, det er ikke sikkert de setter pris på at du bryr deg. Hvis du virkelig mener at hunden har det vondt så kontakt dyrebeskyttelsen med en bekymringsmelding.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #5 Skrevet 31. desember 2010 Ja det er synd vi ikke har noe dyrevern i norge..kommer ingen vei..jævla møkka folk hva skal de med dyr.I usa har de dyrepoliti..På tide at det hadde kommet hit også..gammel dagse er vi på mange måter
Tante Blås Squaw Skrevet 31. desember 2010 #6 Skrevet 31. desember 2010 Seriøst, HI? "De som eier bikkja er utlendinger .Og han typen som noen ganger går tur med bikkja ser ikke helt god ut..Er redd for å ringe på å prate med de.Kanskje de juler meg opp.vet jo aldri med sånne folk." Seriøst?! En normal person ville da banke på, presentere seg og spørre om lov til å ta med bikkja på tur, ikke sitte hjemme med en drøss fordommer og klage via nettet. Er det rart det er mye nabokrangel i Norge!
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #7 Skrevet 31. desember 2010 Schäfere har enorm energi og har stort behov for å være sosiale med familien sin, så ja, dette vil jeg si at er dyreplageri.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #8 Skrevet 31. desember 2010 Ta kontakt med dyrebeskyttelsen eller politiet. Stakkars hund...den har det ikke noe godt stakkars:( Og på nyttårsaften så er jo dyrene livredde, og hvis han i tilegg står ute:(((
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #9 Skrevet 31. desember 2010 Det er ikke alltid like såre enkelt og det vet sikkert du også, Hjemmetråkkende Squaw. Noen ganger får man en uggen følelse av andre mennesker, utlendinger, nordmenn, samer eller hva de måtte være, og da er det ikke alltid like lett å manne seg opp og trø over gjerdet til naboen. Og når det gjelder velferd til dyr eller barn, som ikke kan gjøre noe selv og forsvare seg, så ringer man de rette instansene om man ikke ønsker å havne i trøbbel. Det er ikek alle naboer som er like snille og greie og noen ganger er det best å skygge unna, men man kan fortsatt hjelpe. Du svarer ofte bra, Hjemmetråkkende Squaw, men her synes jeg at du trådde litt feil. 16:03
Tante Blås Squaw Skrevet 31. desember 2010 #10 Skrevet 31. desember 2010 Jeg ser ikke hvordan man kan "havne i trøbbel" ved å ringe på hos naboen og presentere seg, og be om å få ta med bikkja på luftetur. Utlendinger eller ikke. Hva forventer dere at Dyrevernet eller Mattilsynet skal gjøre da? De har henda fulle med saker der vi snakker om virkelig grov dyremishandel, tror dere virkelig de har tid til å sjekke småting? Om det er så fælt å ringe på - ta med en kompis. Vær blid.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #11 Skrevet 31. desember 2010 Og hva skal jeg si når jeg ringer på ..Hei.har bikkja de det bra..hvorfor står han ute hele tiden??
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #12 Skrevet 31. desember 2010 Mener du at HI, som nabo, skal lufte hunden hver dag? Seriøst? Og du vet nok like godt som meg at alle naboer er ikke snille og noen kan faktisk lage et aldri så lite helvete om man trår feil. Det er jeg sikker på at du både har hørt og lest om. Jeg har ringt Mattilsynet ang. naboer som holdt to hunder på veranda 24 timer i døgnet. Mattilsynet kom, de sjekket og de tok med seg begge hundene. Bedre løsning enn det får man ikke. Å lufte hunden en gang løser ingen ting. Dyr som ikke har det bra må ut av hjemmet og da må man kontakte de instansene som har myndighet til å gjøre det. 16:03
Tante Blås Squaw Skrevet 31. desember 2010 #13 Skrevet 31. desember 2010 Dette har jeg gjort selv, derfor foreslår jeg det. Du trenger bare presentere deg og si at "jeg skal ut og gå en tur, lurte på om jeg kunne ta med hunden deres? Jeg syns det er så koselig å gå tur med hund."
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #14 Skrevet 31. desember 2010 Jeg tør ikke å ringe på å spørre om å gå tur med den.hunden er nok veldig stri..og jeg er ikke vant til hunder.nei det tør jeg ikke.....
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #15 Skrevet 31. desember 2010 Absolutt dyreplageri. Det er bra å bry seg. Jeg ringte mattilsynet/dyrevernsnemda angående en hund som var stengt inne i ett mørkt rom hele dagen, satt i vinduet og kikket ut, var veldig tynn og utsultet på menneskelig kontakt. Jeg pleide å gå bort å kose med den gjennom den lille sprekken i vinduet. Jeg ringte og de kom for å sjekke det ut. Gutten som eide hunden var ikke helt god, flydd rundt i nabolaget med hagle etc. bare 17 år og hadde ADHD, men hadde dårlig oppfølging. Men altså så mente dyrevernsnemda at hunden hadde det greit, men hunden hadde fått dårlig for, så gutten fikk beskjed om å kjøpe bedre for. Gutten var våken hele natten og sov hele dagen, derfor var hunden inne i dette rommet på dagen... Så de lot han få lov å holde på, men at de skulle holde ett øye med dem. Synes de burde tatt fra han hunden jeg da.... Men så flyttet gutten og hunden, det var visst en far inne i bildet her som visstnok hadde hunden litt.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #16 Skrevet 31. desember 2010 Hunder er meget sosiale skapninger og skal ikke stå alene hele tiden. De skal også ha et sted å søke varme og ly. JA dette er dyreplageri og det er supert at du bryr deg.
ellen-propellen Skrevet 1. januar 2011 #17 Skrevet 1. januar 2011 Om noe er dyremishandling eller ikke står her: http://www.lovdata.no/all/hl-20090619-097.html Her står det også at man har plikt til å melde fra om mistanke om mishandling. Altså,om du ikke ringer mattilsynet så bryter du loven HI. Du kan såklart være anonym.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #18 Skrevet 1. januar 2011 Du kan også gå inn på mattilsynet sine sider og sende en mld, der kan du også være anonym. Der kan man enkelt laste ned en brosjyre om hva man burde gjøre. Ser man dyr i nød så er man pliktige til å hjelpe/melde ifra.. Det er flott at du bryr deg og du taper ingenting på å melde ifra. Det er som er så dumt er at det mest sannsynlig ikke blir gjort så mye.. Slik som hun over her skriver om nemda stemmer i de fleste tilfeller. De er kjente og berykta for å bare gi advarsel på advarsel. Det har jeg også sett i ganske ekstreme tilfeller Dyrevernsloven i norge har så mange flytende paragrafer og den ene overkjører den andre og alle kan tolke de forskjellig.. Det mattilsynet og nemda er kjent for er å tolke de så det blir minst mulig arbeid og kostnader. Ser det er noen som anbefaler å ringe dyrebeskyttelsen men de (jeg er m i dyrebeskyttelsen) kan desverre ikke gjøre noe selv om de vil For dem har ikke loven i hånd.. De har ikke makt til å gjøre noe hvis ikke eier vil. Så det du burde gjøre er å ringe både mattilsynet og nemda, flere ganger. Gjerne få flere til å ringe, bra med mange henvendelser. Du kan også kontakte dyrebeskyttelsen for råd og opplysninger og de står sikkert klare til å hjelpe hunden hvis den blir hentet ut. Det som er så idiotisk er at det er eieren som må bestemme hva som skal skje med dyret, når det har blitt så galt at dyret må hentes så burde ikke eier få bestemme. Men det koster minst å avlive Ble et langt svar men dette er noe som engasjerer meg veldig! La oss håper på et nytt og bedre 2011. Bli med på å støtte dyrebeskyttelsen og andre som jobber for at dyr skal få bedre rettigheter i Norge! La oss håpe dette blir året som politikerne hører etter
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #19 Skrevet 1. januar 2011 Hva mattilsynet gjør eller ikke gjør,har tid til og ikke tid til,engasjerer seg i eller ikke engasjerer seg i er tydligvis ulikt i landet. Her jeg bor har det vært flere tilfeller av liknende saker som HI beskriver,og mattilsynet har fulgt godt opp og endret situasjonen for hunden. Men om de har tid/vilje/kapasitet osv vet man ikke før man har kontaktet dem!
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #20 Skrevet 1. januar 2011 Så godt å høre at noen har positiv erfaring også At det fungerer som det skal noen plasser. Men det er jo en veldig fokus på å få dyrevern ut av mattilsynet og det er en grunn til det. For på de fleste plasser så er det ikke så bra
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #21 Skrevet 1. januar 2011 Syns noen her sier det er forbudt å ha sauer ute om vinteren. Er det virkelig det? Sauer har tykk ull, i motsetning til melkekyr for eksempel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå