Gå til innhold

Hvordan vasker dere ull?

dollypopp *tvillinggravid*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt jeg vasker i maskinen blir hullete. Fikk en del nytt Janus til jul og vil gjerne ha det helt lenge. Vasket en genser og stilongs for hånd med Milo etter en oppkast runde nå, men det lukter fortsatt:-(

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er det nok noe i maskinen din, i selve trommelen, som river opp ulla.

Jeg vasker alt av ull i maskin, inkl. Nøstebarn. Ull-vask 40 grader tar det meste, men ved store flekker og mat og sånt som har satt seg fast, gnir jeg med galle-såpe først.

Nå vet jeg dog at min maskin er veldig skånsom mot ull, har også vasket Nøstebarn-ull på ullvask 30 grader hjemme hos mamma, og da tovet det ganske mye :(

Men det er jo ikke noe problem med superwash da.

Skrevet

Vi vasker det i maskinen. Det går fint på ullvask og 30 grader. Ingen hull og ingen toving her i gården, ikke på nøstebarn-ull heller.

Bruker den nøstebarnullsåpen da..

Skrevet

Bruker Milo når jeg husker å kjøpe det, ellers blir det vanlig vaskemiddel.

Funker fint :o)

Har du prøvd å legge plaggene i en vaskepose?

Skrevet

Synes det er rart om det ligger noe inni der siden det bare er ullet som blir hullete. Men maskinen er noen år, så kan jo være den ikke er så grei med dette ull programmet.

Har ikke prøvd vaskepose, kanskje det er en idé.

Skrevet

All ull blir vasket i maskin.

Bruker helt konsekvent Milo vaskemiddel og Milo sitt skyllemiddel med Lanolin. Ingen huller. Redd det er maskinen din som lager problemene.

Skrevet

Et tips om det blir hull i klærne er å legge klærne inni et putetrekk/dynetrekk og å vaske det. Da beskytter du klærne.

Jeg vasker litt for hånd og noe i maskinen. Kommer litt an på hvor skitten det er og hvor mye jeg har som skal vaskes. Bruker den blå Milo og vasker på 30 grader, ullprogram.

Det fra Nøstebarn har tovet seg litt, men ikke så mye og passer fortsatt. Devold er like fint etter mange runder i maskinen.

Skrevet

Husk å droppe vanlig mykemiddel også.

Det kan også lage små hull.

Kjøp i så fall mykemiddel for ull.

Skrevet

Da får vi kjøpe oss ny maskin til neste vinter. Da har vi 2 å vaske ull for.

Så får jeg håndvaske så lenge. Får helle i ekstra med Milo, så kanskje lukten forsvinner..

Skrevet

Her vasker vi janus-ull og joha-ull på vanlig 40-gradersvask, uten at det blir hullete.

Nøstebarnull (som vi har myyye av) vasker jeg for hånd med nøstebarns egen ullsåpe mens barna bader. Da sitter jeg likevel på badet, og får vært litt effektiv samtidig-ikke noe stress! Da får jeg bort absolutt alle flekker (flekker går ikke av på ullprogrammet på maskinen min), og sentrifugerer forsiktig i vanlig maskin etterpå. I ny og ne vasker jeg de på ullprogram med litt lanolinsåpe. De holder seg kjempegodt, og har ikke tovet mye! Vi bruker kun ull på vinteren, og ulla er like fin nå som nr. 2 har arvet alt etter eldstemann.

Skrevet

Her vasker vi janus-ull og joha-ull på vanlig 40-gradersvask, uten at det blir hullete.

Nøstebarnull (som vi har myyye av) vasker jeg for hånd med nøstebarns egen ullsåpe mens barna bader. Da sitter jeg likevel på badet, og får vært litt effektiv samtidig-ikke noe stress! Da får jeg bort absolutt alle flekker (flekker går ikke av på ullprogrammet på maskinen min), og sentrifugerer forsiktig i vanlig maskin etterpå. I ny og ne vasker jeg de på ullprogram med litt lanolinsåpe. De holder seg kjempegodt, og har ikke tovet mye! Vi bruker kun ull på vinteren, og ulla er like fin nå som nr. 2 har arvet alt etter eldstemann.

Skrevet

Er det HM ull da? For det blir hullete bare du ser på det.

Skrevet

Vasker all ull i maskina.

Behandlet ull vasker jeg på vanlig ullprogram på 30 grader (vaskes ikke bedre på 40 grader, og man sparer strømm om man bruker 30 istedetfor) men jeg reduserer sentrifugeringen.

Nøstebarn ulla, vasker jeg på ullprogram på 30 grader. Går helt fint det.

Min maskin vasker så skånsomt på ullprogram at jeg må vaske så lite av gangen for at det skal bli helt rent, derfor tar jeg det heller på vanlig program.

Skrevet

Ta å kjenn med fingertuppene på absolutt alle hullene inni maskina di.. Jeg gjorde det etter eg ble så forbanna da flere plagg plutselig begynte å få hull! Da viste det seg at det var små kvasse kanter inni enkelte av hullene! gubben henta et dor og fikk banka det kvasse ned igjen! :)

Skrevet

Vasker ull på ullprogram med Milo i vaskemaskinen. Kjører da 30 eller 40 grader :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...