Gå til innhold

Utredning på DPS - noen som har vært på det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på utredning på DPS bl.a. pga angst, depresjon, og på grunn av litt problemer med å takle en del av voksenlivets ansvar. Synes det er vanskelig å holde orden på økonomi, orden i leiligheten, komme presist på jobb og lignende, og hadde problemer med å gjennomføre skole og utdanning. Er flere ting også. Er det noen som vet hvordan slik utredning fungerer og hva man gjør? Jeg er redd for få diagnoser og få følelsen av å være psykisk syk :( Jeg har ikke lyst til å være syk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Har du angst og depresjon så er du psykisk syk... Men det gjør ikke noe! Det er faktisk ikke så stor forskjell på å være syk i psyken og syk i kroppen. Begge deler trenger utredning fra spesialister, medisiner, behandling og tid til å leges.

Jeg har vært til utredning på DPS, tatt min skjerv medisiner, gått til annen behandling og tatt tiden til hjelp. Jeg opplevde det som stressende og vanskelig, men også frigjørende ved at andre kunne hjelpe meg med mine problemer. Det var fantastisk å kunne få hjelp til ting og også si ting som jeg ikke hadde delt med noen før.

De kommer til å snakke med deg, hente inn informasjon, klargjøre, fakta. På samme måte som når du er hos legen, bare at det kan føles vanskeligere for deg fordi en del av disse temaene oppleves som skamfulle ut i fra hvordan man opplever det selv fordi man kanskje ikke har levd opp til sitt eget bilde av seg selv. Ikke vær redd for å si akkurat hvordan du har det, ikke vær redd for diagnoser. Se på det som en anledning til å bli bedre og få det livet du ønsker deg.

Jeg trodde aldri jeg kunne bli frisk. Jeg trodde aldri jeg kunne bli "normal". Jeg var så redd. Men nå - nå funker det.

Lykke til!

Skrevet

Det er slettes ikke sikkert du er psykisk syk. Ut fra det du beskriver kan det like gjerne være at du har ADHD. Da sliter man ofte med de problemene du beskriver. Depresjon og ADHD kan ofte forveksles, derfor er det helt nødvendig med en skikkelig utredning.

Lykke til :)

Skrevet

Det varierer nok alt etter hvilken behandler du møter hvordan utredningen foregår. For det første vil de forsøke å kartelle hvilke problemer du har, så vil de i andre omgang se på om de problemene du har er noe de kan hjelpe med eller ikke.

Da jeg hadde min utredning var jeg først på en samtale der vi bare satt og snakket sammen i nesten to timer. Så kom jeg tilbake en uke etterpå, og da gikk terapauten igjennom en massevis av skjema som jeg skulle svare på.

Skrevet

22:47 - adhd er klasifiser som en psykisk lidelse

(Og jeg syns også det kan høres ut som adhd ut i fra hva du beskriver. )

Skrevet

Tusen takk for info! Jeg gruer meg som sagt ganske mye, fordi jeg er redd for at hvis jeg skal snakke om alt som har vært vanskelig hele livet, vil jeg bli "gal". At alt skal komme til overflaten og få meg til å føle meg helt forskrudd.

Jeg synes derfor utredning virker skummelt, for virker som at da skal ALT frem på første møte omtrent. Jeg skulle helst ønske at vi kunne ta ting gradvis inntil jeg ble trygg nok til å åpne meg. Men hvis jeg ikke forteller ting slik det er, så vil jeg sikkert ikke få behandling.

Skrevet

ADHD er IKKE en psykisk lidelse!!

Det er en nevrologisk feil i hjernen.

Skrevet

Desverre har jeg ikke så veldig god erfaring med dps her jeg bor.. Først må¨man ha såkalt kartleggingstimer...jeg kom aldri lenger før jeg ble sendt videre til en annen psykolog og måtte ha nye kartleggingstimer...så ble jeg sendt videre igjen for nye kartlegginstimer hos ny psykolog...og etter å ha brukt masse penger, tid og krefter så orket jeg ikke mer, og bare sa jeg ikke kom tilbake etter alt tullet..

MEN!! De kan være en stor ressurs for deg! Jeg klarte ikke si ifra før det var for sent ang. min behandling der.. Ble tydeligvis ikke tatt alvorlig når de bare sendte meg rundt. Stå på krava. Det er INGEN SKAM å slite psykisk. Det er mange, mange fler som sliter psykisk enn du er klar over. Det skal bare ikke snakkes om :-|

Og du har garantert mange, mange andre fantastiske kvaliteter ved deg, som gjør at dine psykiske problemer blir småplukk i forhold :) Jeg fant min mann oppi all "galskapen" min ;) Og han syntes faktisk at jeg var verdt litt slit :) Bare kjenn etter.. Du har masse godt inni deg! :) IKKE GLEM DET!! *klem*

Skrevet

Høres ut som du har ADHD. Akkurat samme symptomene som meg.

Skrevet

Jeg har aldri trodd at jeg har ADHD, men det er kanskje fordi jeg bare forbinder det med hyperaktivitet? Noe jeg ikke har.

Folk klager på meg når jeg kommer sent, og venner sier hele tiden at jeg må skjerpe meg. Også sårer det meg på en måte, fordi de skjønner ikke at jeg også vil skjerpe meg, men at jeg av en eller annen grunn ikke får det til. Jeg kan også falle ut og ikke få med meg hva folk sier av og til. F.eks. om noen skal fortelle en historie eller en vits, så greier jeg ikke følge det. Er det også et tegn på ADHD?

Skrevet

Det er klasifisert som en psykisk lidelse jo. Og det er nettopp DPS som står for utredningen.

Skrevet

Jeg ble ikke utredet av DPS.

Og vis meg noen fakta der det kommer fram at adhd er en psykisk lidelse.

Skrevet

Altså,nå har jeg lest hele greien og det står ikke at det er en psykisk lidelse?

Skrevet

Du får lese den andre tråden du (?) lagde.

Skrevet

Jeg føler også at jeg er umoden i forhold til alderen, er det også vanlig med ADHD?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...