Gå til innhold

Tvillingfødsel? Går det an...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ganske teit spørsmål sikkert.. Men har bestandig lurt på om man automatisk får ks når man venter tvillinger? Eller må man føde vaginalt hvis alt tilsier at det skal gå bra? Har aldri hørt om noen som har født tvillinger vaginalt nemlig, og da har jeg bare tenkt at det sikkert ikke er vanlig pga komplikasjoner og slikt..

Begynner ikke å spøre en nybakt tvillingmamma, fødte du vaginalt? Hvorfor ikke??

hehe, så da spør jeg her istede;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan fint føde vaginalt og mange gjør det :)

Skrevet

Ingen automatikk i at det blir ks ved tvillinger. Kjenner flere som har født tvillinger vaginalt.

Skrevet

Flere her inne som har født tvillinger vaginalt :)

Husker ei som fødte mens jeg var gravid. Hun fødte først en baby den riktige veien, så kom baby nummer to i seteleie. Hun sa at det var piece of cake, en drømmefødsel. Så hvis du er frisk og barna er friske, er det ingen ting i veien for en vaginal fødsel. Men terskelen for ks er selvfølgelig lavere ved tvillinger :)

Skrevet

Jeg har forstått det slik at de fleste vestlige land forløser barna ved KS. Dette pga økt risiko når barn nr 2 kommer til verden. Kjenner til tvillingforeldre som har fått et skadet barn pga dette.

Skrevet

Hvordan går det med Mary i Danmark? Hun må da snart nærme seg termin, men så er det ingen som vet nøyaktig hvilken termin som er oppgitt. Den egentlige terminen, eller datoen for keisersnitt.

Skrevet

Tusen takk for svar damer;)

Ble lettet over at ingen (hittil) svarte meg med stygge unødvendige svar!:)

Godt og bli svart på en grei måte, uten og føle seg som verdens største idiot etterpå! For det er nok av slike svar på dette forumet har jeg sett!

HI:)

Skrevet

Overhodet ikke et teit spørsmål det! :)

Skrevet

Hvordan er det om man revner mye når den første kommer? Da må det jo være utrolig mye mer smertefullt å føde den siste ungen når det er "åpent sår".

Ikke HI, men en annen som lurer.. :)

Skrevet

Jeg har født tvillinger vaginalt første i hodeleie andre i sete/fot.

Hadde ALDRI gjort det igjen, for oppsto det komplikasjoner for tv 2.

Da tv 1 var født løsnet morkaka som var grodd sammen med tv2 sin morkake han mistet surstoffet.

Hadde gudselov meget god fødselslege som fikk tak i benet hans med armen sin vridd han en halv gang rundt og dratt han ut.

Alt på under 1 min, rakk ikke å vente på rier.

Han kom blå og livløs, men 20 min i kuvøse var nok:-)

Norge er et av få land hvor de anbefaler vaginal fødsel med tvillinger.

Det verste som kan skje er at det hender noe med tv 2 før tv 1 er født.

Gikk kjempebra med meg da, høres kansje dramatisk ut, men for min del var det en drømmefødsel hadde det ikke vært for hvor redd jeg ble for den lille gutten min.

Skrevet

Legge til at jeg revnet jo, men hadde epidural noe jm på det sterkeste anbefaler med tvillinger.

Hilsen 22:56

Skrevet

Ettersom det jeg har hørt, så kan man føde vaginalt hvis den første tvillingen ligger i hodeleie. Da gjør det ingenting om tvilling 2 eventuelt ligger i seteleie. Men, hvis den første ligger i seteleie, da blir det KS.

Skrevet

Jeg hadde mine to i sete ganske tett oppunder fødsel og hadde fått vaginal fødsel.

Så lenge jeg hadde fått et stort barn før trengtes ei heller rtg.

Hilsen tvillingmammaen lenger opp.

Skrevet

Hei!

Jeg fødte mine tvillinger vaginalt, og det gikk helt fint;)

De lå i hodeleie begge to. Jeg ble klipt, men merket ikke det.

Var litt tøft med førstemann, men nr to bare skled ut;)

Jeg kunne velge om jeg ville ta ks, siden jeg tok det med min eldste.

Det er bare 15 mnd i mellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...