Gå til innhold

inspirert og sjokkert. ang vaske barnets mann med såpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder innlegget ang en 9 åring som kaller moren sin "dumme hore" eller lignende. Flere sier de ville ha vasket munnen med såpe, salt eller pepper. Helt sjokkert jeg..

Hva den dagen barnet mobber noen? I mine øyne er det langt verre enn et barn som bryter ut av seg noen ord han antagelig ikke forstår hva betyr engang. Hvilken straff vanker da? Straffen må stå i samsvar med handlingen og jeg syns flere her overreagerer kraftig. Uansett hadde jeg aldri tydd til fysisk straff.

Dere ekstreme; gjelder dette all banning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da... overskriften er såklart FEIL;)

HI

Skrevet

Hehe, skjønte ikke helt den overskriften, nei;)

Jeg synes det høres helt forferdelig at et barn på 9 år kaller moren sin en hore! En niåring burde vite at det IKKE er greit. En niåring har sperrer for hva man kaller folk, uansett om barnet kan flere banneord.

Hadde min 9-åring kalt meg hore hadde jeg sagt klart og tydelig ifra at sånt ikke går an å si, og at jeg ble såret av det. Barnet mitt måtte ha gått på rommet og sittet der ei god stund.

Å vaske barnemunn med såpe trodde jeg var mer et uttrykk, det er vel ingen som gjør sånt?

Dessuten..jeg vil nesten gå så langt som å si at normale, oppegående 9-åringer ikke sier slikt til foreldrene sine. Skjer det flere ganger ville jeg som mor ha oppsøkt hjelp fra pp-tjenesten el.

Skrevet

Hahah, bra overskrift. Men helt enig - det hører gamle dager til... Jeg kalte min pappa en jævla kuk en gang, og fikk en smikk på kjeften... Jeg gjorde det dog ikke igjen... Jeg var da 7 år gml, og visste utmerket vel hva en jævla kuk var...

Selv ville jeg ha indratt enorme mengder med goder som straff...

Skrevet

Kjenner en kvinnelig lærer jeg som vasket munnen på en elev med såpe når språkbruken hans ble over alle støvleskaft.

Skrevet

Her i huset banner verken store eller små og ja,hadde mitt barn kalt meg for noe så grovt som jævla hore så hadde jeg vasket munnen med såpe !

Ang mobbing ,det er heller ikke lov og barnet måtte ha bedt offeret om unnskyldning + at det hadde blitt en straff i tillegg .ala mistet en leke,tv ol..

Men tror og håper mine barn ikke blir noen mobbere da vi som foreldre har sterke meninger om dette og at det ikke er akseptert her i huset .

Skrevet

Jeg er enig med deg stort sett. Men tror det var ment som mer enn en utrykk.

Ellers tror jeg en normal 9 åring kan i ren frustrasjon kalle sin mor hore uten at det betyr det er noe feil med han/henne. Tror de færreste på den alderen vet eksakt hva ordet betyr. Jeg jobber i barneskolen og barn kan kalle hverandre utrolig mye stygt. De med større søsken er gjerne verst, og det betyr ikke at de mener det de sier.

Skrevet

Selv om det fins verre ting barn kan gjøre, er det veldig viktig å ha en viss respekt for foreldrene. Barna skal ikke ha lov til å mobbe sine egne foreldre. Det er fælt med barn som dasker mora si flere ganger til dagen, og skjeller henne ut.

Skrevet

Eneste som skjer er at de får en vond smak i munnen ,ser ikke hva som er så galt med det ?

Skrevet

Dere er klar over at å gjøre noe slikt faktisk er ulovlig idag? Fysisk avstraffelse er det klare regler mot idag, og hadde mine elever fortalt meg at de hadde blitt utsatt for slikt hadde tlf til barnevernet kommet raskt.

Skrevet

Så måten en som foreldre får respekt på er å vaske munnen med såpe, eller salt/pepper som en foreslo?

Må en gjøre dette for å få respekt har en allerede tapt! Da vil barna være redd deg i ettertid. det kan ikke forveksles med respekt!!

Skrevet

Det snakkes om at bara ikke får mobbe sine foreldre, og at barna skal ha respekt for sine foreldre, men i 2010 bør faktisk alle foreldre vite at det også forventes at voksne skal ha respekt for barn. Det betyr ikke at det er greit å kalle sine foreldre for jævla horer, selvfølgelig vil det komme reaksjoner på det, men det betyr at det ikke er greit å vaske munnen til barna med såpe, salt eller pepper. Tenk deg selv, ville du ikke følt det som et overgrep dersom noen vasket munnen din med salt og pepper fordi vedkommende reagerte på noe du sa?

Det kan være gruelig vanskelig å vite hvordan man skal håndtere stygg munnbruk, og det er ikke alltid like morsomt når man må forklare barna hva det er de faktisk sier - og hvorfor dette er så feil å si. Jeg blir gjerne rød i toppen og sinna, men fysisk avstraffelse er både feil og ulovlig.

Skrevet

Såpevaskeren her :

Jeg er nok litt strengere enn de fleste foreldre i dag .

Jeg syns det er alt for mange barn i dag som er bortskjemte,frekke og late og mine barn skal IKKE bli en av de barna ...

Mine barn skal ha respekt for voksene ,dette gjelder både foreldre ,lærere, politi og de eldre .

De må takke for maten ,spørre om å få gå fra bordet ,snakke pent ,åpne dører for folk ,gi fra seg sete til de eldre og uføre ,gjøre det godt på skolen ,få en bra og høy utdannelse ol.

Alt dette blir krevd av de fra de er små .

Tilbake får de ett tonn med kjærlighet ,forståelse,alt av matriale gode ,flotte ferier,åpent hus for venner osv.

Jeg har ikke noe tro på at barna skal forstås ihjel ,hjelpes med alt ,få alt de vil osv ..

Her i huset blir det krevd at barna tar ansvar ,hjelper til og er høfflige .

Så jeg tror aldri barna mine kommer til å kalle meg hore eller lignende .

Skrevet

De fleste gjør nok stort sett det samme som deg så tror ikke du trenger helligjøre deg selv;)

Likevel er det en forskjell på å oppdra høflige barn og det å oppdra tjenere.

Det at du, om ditt barn kalte deg hore, ville vasket munnen med såpe kan vitne om at du ikke har noe imot fysisk avstraffelse. For det går faktisk under det, og det er ulovlig. En annen ting er at det neppe gjør at respekten for deg øker, heller at redselen for deg blir større.

Skrevet

Jeg fikk selv vasket munnen min med zalo da jeg var åtte år og kalte min far en "jævla kukk" (husker det spesielt godt fordi det bare glapp ut av meg, og den sjokkfølelsen jeg fikk av å si det var nesten straff nok).

Jeg sa det aldri igjen, så det funka. Men jeg er nok tvilende til om jeg vil ta ibruk samme metode på mitt barn.

Skrevet

pft, heller at ungen får salt/pepper på tunga en gang og lærer at slike ting sier man bare ikke til voksne folk enn at ungen skal bli ufin i språket og bli sett på som en ugangskråke og bølle på skolen, for unger som banner blir ikke kjærkomment tatt imot i skolen! Og foreldrene er de som får skylda, så det er like greit å stoppe det med en gang enn å la det utvikle seg til en vane!

Og BTW, respekt er noe man gjør seg fortjent, ikke noe en automatisk får ved å være til, og ungen må faktisk jobbe litt for respekten han også.

Skrevet

Litt morsom historie oppi alt:

En jeg kjenner fikk bestandig høre at hvis han sa stygg ord kom munnen til å bli svart. Han som andre glapp jo ut noe sånt som jævla kjerring i 6-7 års alderen. Hell i uhell så hadde ha sittet å sittet å spis på en svart kjærlighet like før. Mora sa bare stilt å rolig at nå måtte han gå å kikke seg i speilet for munnen var svart. Han strigråt såklart, ba om unnskyldning gang på gang og enda i voksen alder banner han ikke. Denne opplevelsen sitter godt i

Skrevet

når jeg var 10 sa jeg høyt og tydelig jævla fitte til min mamma.Min mormor tok ett bestemt tak i nakken min,dyttet meg frem til vasken og skurte munnen min med grønnsåpe!

Jeg sa aldri jævla fitte igjen så noen hørte det.

Blir mine barn for frekke i kjeften så kan jeg godt finne på å vaska munnen deres.

Skrevet

Et barn blir ikke ufin i språket av å si et slikt ordt èn gang. Det går an snakke med barna faktisk.

Selv om du ikke tolerer slik språkbruk tolerere ikke den norske stat slik avstraffelse. Betyr ikke det noe for deg?

Er også uenig i det siste avsnittet ditt. Uansett hva mine barn kaller meg respekterer jeg dem. Nå har jeg et stort barn og et lite og har aldri blitt kalt noe slikt, men om så skjer tar vi det når det kommer.

Slik som du skriver(22:38) kan jeg jo forstå at du har problemer med språket og må ty til det fysiske for å hevde deg. Er jo ofte slik det er.

Skrevet

Hei 22.24, jeg tenker som deg og har lurt på om det er bare jeg som gjerne skulle hatt tilbake litt av gamle dagers disiplin.

I min barndom fikk jeg også vasket munnen min med såpe et par ganger og syntes faktisk ikke det var så ille. Det var jo bare såpe..

Skrevet

Ja, barn lærer jo veldig mye av å bli utsatt for tvang og vold. De lærer bl.a. ofte at oppdragermetoder de selv ble utsatt for er helt greie å benytte på egne barn.....

Det er ulovlig å utsette barn for slike ting, og det er dessuten meget en meget mislykket måte å få "dannende" barn. Dannede mennesker vasker ikke munnen til barn med såpe eller salt og pepper eller utsetter de for andre former for tvang. I verste fall lærer de en overdreven respekt/frykt for voksne og kan dermed lettere bli utsatt for overgripere.

Skrevet

22:24 aka såpevaskeren her .

Bra det er flere som er enig med meg .

Som ikke skriker ut om bv og barnemisshandling så fort man tar i ungen sin .

Hver dag ser jeg foreldre som bøyer seg baklengs for ungene sine og som ikke TØR å oppdra ungene sine i frykt om hva alle andre mener og at det er sååå synd på barn som blir irretesatt.

Har noe pøbler i gata her som bla har knust vinduet vårt ,prøvd å sette fyr på skogen bak her ol ,jeg gleder meg til den dagen jeg tar de gutta på fersken ....

Skrevet

Noen som har sett det Dr.Phil klippet der en mor tar chillisaus i munnen på sønnen? Av og til hjelper det kanskje å ta et skritt tilbake å se situasjonen med andre øyne.

Skrevet

Noen her som syns at fysisk avstraffelse e greit, så har dokker neppe sett den filmen (klippet ) fra dr Phil om moren som straffa sønnen sin med tobasco, tvang han til åha det i munnen men ho sto å brølte til han, og han fikk ikkje spytte ut, eller svelge ned...

Han blei åsså satt i badekaretog fikk en kald dusj, mens mora fortsatte å kjefte, pga av en bagatell, og at han ikkje hadde hørt på læreren sin på skolen....!!!! Gubben klarte ikkje se filmen, og eg grein meg gjennom.... Fytti rakkern altså...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...