Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #1 Skrevet 30. desember 2010 MIn bestemor har hatt brystkreft. Samme med et søskenbarn på min far sin side. Jeg er livredd brystkreft og jeg ønsker ta en gentest for å se om det er stor sannsynlighet for at jeg utvikler dette jeg også. Noen som vet om det fins restriksjoner på hvem som kan få tatt testen? Er det for få tilfeller i min familie eller er det mulig jeg kan få den? Tusen takk om noen vet. Skal ta det opp på legetime i slutten av januar, gidder ikke bestille egen time for dette så derfor jeg er litt nysgjerrig:)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #2 Skrevet 30. desember 2010 det er veldig trikse restriksjoner på dette, og er veldig vanskelig å få satt i gang en runde med testing.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #3 Skrevet 30. desember 2010 Hmm, ok. regnet med det var det. Får bare høre med legen og høre hva hun har å si.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #4 Skrevet 30. desember 2010 Med kun 2 tilfeller av bryskreft i familien høres det jo ikke sannsynlig ut at du ligger i faresonen. Kjenner 2 som har fått tatt den og de har begge hatt veldig mange fler tilfeller. Der har da legene til pasientene anbefalt andre kvinner i familien til å ta testen.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #5 Skrevet 30. desember 2010 i vårt tilfelle, der de ble testet, er det 4 dødsfall som er bekreftet døde av kreft, pga de hadde genet, og rundt 15 stk stk som har hatt kreft...derfor er de blitt testet, og det er veldig mange personer dette dreier seg om...veldig omfattende undersøkelse...
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #6 Skrevet 30. desember 2010 Min mor er anbefalt men hun ønsker ikke ta den.
Lunapuna1985 Skrevet 30. desember 2010 #7 Skrevet 30. desember 2010 Ja, samme her i min slekt... Undersøkelsen tok dessuten mange måneder.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #8 Skrevet 30. desember 2010 Men blir ikke du anbefalt da? Altså når moren din blir det?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #9 Skrevet 30. desember 2010 Vil ikke stjele tråden men. Hvordan tar man disse testene? Har selv en far, 3 onkler, farmor og farfar som har død av kreft. Ønsker selv å teste meg..
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #10 Skrevet 30. desember 2010 man går til fastlegen og sier hvordan ting er, så må ha bedømme om han skal sende videre henvisning.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #11 Skrevet 30. desember 2010 Takk for svar. Men, hvordan foregår denne testingen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå