elskerlivet Skrevet 30. desember 2010 #1 Skrevet 30. desember 2010 Noen som har noen gode tips? Har ei feridg kokt juleskinke her, noen som har gode serveringstips og oppskrifter og dele?
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 30. desember 2010 #2 Skrevet 30. desember 2010 jeg synes at juleskinke blir absolutt best på den svenske måten:) Da lager griljerer man den i stekeovnen. Griljeringen består av 1 ss sirup, 1 eggule, 1 1/2 ss sterk grovkornet sennep, litt potetmel og litt strøkavring. Rør sammen egg, sirup og sennep, tilsett til potetmel til blandningen er såpass "fast" at det ikke renner av juleskinken, men det skal fortsatt være bløtt. Smør det over skinken og strø over strøkavring. Så skal det inn i stekeovnen på ca 225 grader. Tiden varierer litt men er gjerne +/- 10min. Pass på at griljeringen ikke blir sort. Passer best med sennep til, ikke noe saus. Til det er en annen svensk ting(julemat det og) perfekt. Og det er noe som heter janssons frestelse. Det lager du sån her: Til en form på ca 20x30 cm trenger du, ca 16 mellomstore poteter, 2 store eller 3 små løk, 2 bokser ansjos, ca 4-5dl fløte, smør og litt strøkavring Kutt opp potetene i tynne strimler, ca 2-3 mm x 2-3 mm. Kutt opp løken i tynne strimler den og. Legg litt smør i formen, og over det litt potet, så løk og så ansjosfileter, så potet, så løk så ansjos og til slutt potet. Hell over litt ansjosspad og fløten, legg på litt smør rundt omkring og strø over strøkavringen. Stek på ca 175 grader, i 20-40 min ca. Det beror på stekeovnen og hvor stor jansson du har. Du må bare kjenne på potetene om de er ferdige med en prøvestikke. Om du vil ha noe grønt ved siden er rosenkål(forvellet) og eller rødkålssalat godt til
* 5 om dagen * Skrevet 30. desember 2010 #3 Skrevet 30. desember 2010 sennepssaus er veldig godt til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå