Gå til innhold

Ang. "ønskeliste" på føden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått beskjed om at det kan være lurt å skrive en ønskeliste til føden, hvor man skriver ned evt ønsker som spesiell mat eller drikke, hvem som skal være der, ang besøk litt senere, stilling man vil prøve, om man ønsker epidural, lystgass, morfin eller andre sånne ting, evt om man ønsker badekar. Har allikevel ikke heeelt skjønt hvordan jeg skal "gå frem" for å skrive denne listen, skal jeg bare skrive ned noe jeg kommer på feks ønsker IKKE epidural, vil ha badekar om tilgjengelig, jatakk til lystgass osv .. ? også legge listen i mappen min med resten av sv.skapspapirene mine? eller..?

Dersom du skrev en sånn liste, hva hadde du med? jatakk til tips !!! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrev ikke liste eller brev. Ingen jeg kjenner har skrevet brev. Er bare her inn jeg har hørt om dette

Skrevet

jeg fikk beskjed om at det kunne være lurt da jeg var på omvisning på føden, men det er en stund siden nå så jeg husker rett og slett ikke lengre hva de syntes at man burde skrive der... Har også hørt det flere steder men så var det det med hukommelsen igjen da! ;-p

Skrevet

Jeg hørte om slikt brev fra min venninne. Hennes jordmor anbefalte å skrive slike ting ned.

Min venninne hadde veldig uflaks med jm på føden, så det brevet hjalp ikke så mye.

Skrevet

Jeg skrev en slik liste. Jordmor på føden sa at dette var en lur ting, men at de ikke alltid kunne ta hensyn til alt på listen. Hvis det var spesiell mat du ville ha, eller om du ville ha badekar osv. Dette måtte de vurdere ut fra personell og andre fødende.

Men om det er noe spesielt som kan påvirke fødselen så tar de hensyn til dette. Jeg var utsatt for seksuelt misbruk i barndommen og var redd for at dette kom til å smelle i fjeset på meg under fødselen. Dette skrev jeg litt om og de tok masse hensyn til dette. De var ekstra forsikitge og forsikret seg om at min metale tilstand var i orden.

Skrevet

Jeg fikk ikke komme på sykehuset før riene var så ille at babyen snart var ute, så da var det ikke mye vits i en slik liste:) Man vet jo ikke hvordan fødselen bli. Jeg hadde iallefall ikke peiling, og en liste ville ikke hjulpet noe uansett. Tror man bare må ta det som det kommer. Jeg greide iallefall ikke å velge noen stilling bevisst og sånt, og ingen var på rommet før pressriene begynte, så da hadde det ikke hjulpet om jordmoren visste ønskene mine av den grunn heller. Ikke noe traumatisk opplevelse altså, bare ikke noe jeg kunne forestillet meg eller hatt ønsker om på forhånd uansett.

Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig med slike lister. Du er jo selv til stede og kan informee om hva du vil/ikke vil. Og dessuten så forandrer ofte ønskene seg undervegs i forhold til hva du trodde du ville på forhånd.

Skrevet

Jeg har heller aldri hørt om noen som har slik liste, ... bortsett fra her!

Det jeg tenker er at man heller burde være mentalt forbered på fødselen, så godt det lar seg gjøre. Fordi man vet som regel ikke hva man ønsker før man er i situasjonen. Hvis du ønsker badekar nå, så er det ikke sikkert du orker tanken på det en gang når riene kommer...hehe!

Skrevet

Jeg har skrevet et slikt "ønskebrev" alle 3 gangene jeg har vært gravid. Fikk tilsendt skjema fra sykehuset (St Olavs hospital i Trondheim) da jeg skulle inn på ordinær ul, og der kunn man skrive ønsker/tanker om fødselen på en egen side på skjemaet som inneholder alle mine personlige opplysninger etc.

1. gang hadde jeg jo ikke peiling, men de 2 siste gangene har jeg visst at det sskulle være/blir ks, og da har jeg satt ned noen tanker, ideer, ønsker som jeg har hatt om forløpet.

Det er tydelig at disse "brevene" er blitt lest av de som har møtt oss på føden, for de har fått med seg mye av det vi har ønsket.

Nå har jeg f eks skrevet at jeg vil ha en sjekk før fødselen i forhold til amming. Slet med en foreferdelig soppinfeksjon sist, og måtte slutte med ammingen etter 5 uker. Nå ser jeg at jeg allerede har tendenser til infeksjon nå når jeg er halvveis, og vil gjerne eventuelt ha behandling i forkant. Dessuten har jeg skrevet litt om hvordan jeg vil at de skal forholde seg til at jeg ønske å amme, som at de ikke skal gi noen form for tillegg før vi er blitt spurt.

Jeg har også skrevet at jeg ønsker at kateteret blir satt inn etter at jeg har fått spinalbedøvelsen, og at vi gjerne ønsker å filme/ta bilder under ks, da vi ikke har fått lov til dette tidligere, men vet at andre har fått det...

Ved første fødsel (før vi visste at det ble ks) skrev jeg noe om at vi ønsket litt dempet belysning på føderommet, ikke mer folk der inne enn absolutt nødvendig, at jeg ikke ville ha barnet rett opp på magen, at far ikke hadde noe spesielt ønske om å kutte navlestrengen etc.

Skrevet

Ser ikke helt poenget med å skrive en sånn ønskeliste. Man kan jo snakke og ytre ønsker underveis.

Skrevet

Du kan søke på ønskebrev på nettet, så finner du sikkert flere eksempel.

Og ikke innstill hodet ditt på at det er et nederlag hvis du skulle trenge epidural forresten... Det er en god/himmelsk bedøvelse hvis du skulle trenge det. Riene kan bli svakere, men da får du riestimulerende pluss at å stimulere brystvortene kan gjøre rier sterkere.

Jeg skrev ønskebrev og det skjønte jeg var ganske vanlig på fødeavdelingen i Skien. Spesielt for førstegangsfødende, hehe... ;-) Men du blir godt ivaretatt selv om du ikke har noen liste.

Jeg kan gi deg et tips om noe som jeg syntes var greit å ta med seg forresten :) Jeg tok med sportsdrikk og blanding med salte nøtter. En svetter en del underveis. Ellers er der annen mat på fødeavdelingen tenker jeg. Det kan du spør om på omvisning før fødsel. Hvis du ikke har fått omvisning på fødeavdelingen/barsel, så vil jeg anbefale deg det. Jeg hadde nytte av det :)

Forresten, husk å ta tissepauser. Tiss tiss. En full blære kan sperre litt for bebisen.

Lykke til! Å bli mamma er STORT.

Skrevet

En ting til...

hvis du ikke liker jordmoren eller hun ikke hører på deg. Så be om å få en annen jordmor. Eller få mannen din til å be om ny jordmor. Du er sikkert opptatt med ditt.

Skrevet

Å tisse kan være vanskelig under fødsel. Jeg fikk ikke til, for hver gang jeg rørte på meg fikk jeg en ri. Så ikke vær redd for å spørre om de kan sette kateter så du får tømt deg :)

Klyster er visstnok også ganske fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...