stearin Skrevet 30. desember 2010 #1 Skrevet 30. desember 2010 Jenta mi er 1 år og 3 måneder når hun evt. blir å begynne i barnehage. Hun er 10 uker prematur og jeg er redd for at det blir for mye overstimulering når hun går på barnehage fulltid, dessuten kommer hun også til å være svakere enn de andre barna regner jeg med, dermed tror jeg hun kommer til å være syk mer eller mindre hele året. Og siden jeg skal begynne på videregående har jeg ikke "råd" å være så mye borte fra skolen. Jeg har mulighet å ta opp fag som privatist, men får jeg tiden til å lese med en ettåring i hus? Er ikke bekymret for at hun kommer til å kjede seg om vi er hjemme, for vi har jo mulighet til å dra på åpen barnehage, sangstunder osv. Har virkelig ikke lyst å sette henne i barnehage når hun er bare 1 år, som 2 åring tåler hun mer, og da tror jeg ikke det med overstimuli er noe å bekymre seg for. Men hva ville dere gjort? Er det lett å lese hjemme når man har småbarn? Eller er det håp i det hele tatt..
Anonym' Skrevet 30. desember 2010 #2 Skrevet 30. desember 2010 Hva med dagmamma? Da blir hun ikke eksponert for så mange barn (smittefare), og tempoet er roligere da det sjelden er mer enn 4 barn til sammen hos en dagmamma. Det går an å lese hjemme med småbarn, men det krever sitt! jeg har holdt på med studier (videreutdanning) i begge mine fødselspermisjoner. Men - du får jo da ikke fulgt undervisningen, og jeg anbefaler på det sterkeste at du så langt som mulig får med deg denne selv om du er privatist. Da får du inn MYE pensum "gratis". Det er skikkelig tungt å studere helt på egenhånd uten input fra foreleser. Jeg gjorde dette i høst, da jeg var fjernstudent på UiO, og bor et annet sted. Men - alt går! Ønsker deg lykke til!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #3 Skrevet 30. desember 2010 hadde tatt henne i barnehagen, lettere for deg å lese og morsommere for henne å være i barnehage enn hjemme med en mor som leser.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #4 Skrevet 30. desember 2010 Ja, dagmamma er jo en mulighet! Men koster ikke det litt? Med dagmamma kunne jeg jo også kanskje vært på skolen og fulgt med der. For jeg har vært oppe i privatist eksamen en gang, og det klarte jeg ikke. Hadde ikke lest nok hjemme.. Takk for tips ihvertfall:) Skal sjekke opp priser på dagmamma så får kanskje jenta mi roligere hverdager!
Anonym' Skrevet 30. desember 2010 #6 Skrevet 30. desember 2010 Du får kontantstøtte når du bruker "hvite" dagmammer også, og det hjelper jo i tilfelle veldig godt på. Denne får vi nå foreløpig frem til barna er tre år (til måneden før de fyller tre, mener jeg å huske fra sist...). Velger du barnehage får du ikke kontantstøtte, men barnehage har makspsir ca. 2300,- i måneden. Sikkert veldig variabelt fra sted til sted hva dagmammaer ønsker i betaling per måned. Forhør deg med folk du kjenner, og heng opp lapp i nærbutikkene dine. Lurt å be om referanse Om du velger dagmamma, er det jo ikke et problem å senere gå over til barnehage, i tilfelle. Sjekk også om det finnes egne tillegg/stønad til barnepass for deg som skal gå på videregående. Dette vet ikke jeg noe om, men NAV vet nok Igjen, lykke til - både med studier og barnepass!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå