Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #1 Skrevet 30. desember 2010 Hvor mye må man jobbe for å få fødsels penger. Vet man skal jobbe 6 av di 10 siste mnd. Men hvor mye i di 6 mnd da? Er det snakk om 100% eller kan det være noe mindre? Og hvis man ikke greier å jobbe 6 av disse mnd.. Hvor mye er engangsatønaden på? Jeg har bare en 14% stilling på sykehjemmet.. Og er tilkallingsvikar. må vel bare håpe på å få jobbe nok.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #2 Skrevet 30. desember 2010 Du må som du skriver ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og du må ha tjent minst 35 000 kr. Trenger ikke være 100% og heller ikke fast.. Engangsstønaden er på 35 000 kr. Regner med at du jobber hver 3. helg med 14% stilling, husk at det kan ikke gå mer enn 14 dager mellom vaktene dine ellers regnes det ikke som en periode.... Så om du går i lengre perioder uten mer enn helgevaktene dine så risikerer du å ikke få opptjent rett til foreldrepenger...
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #3 Skrevet 30. desember 2010 Så Jeg må da tjene minst 35 000 på di 6 mnd for å få foreldrepenger? Håper jeg klarer det da:) takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #4 Skrevet 30. desember 2010 nav.no Foreldrepenger skal sikre inntekt for foreldre i forbindelse med fødsel. Loven er endret fra 1. juli 2009. Det gir rett til forskjellig lengde på stønadsperiodene, avhengig av om fødselen var før 1. juli eller etter 30. juni 2009. Hvem kan få foreldrepenger? Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt * sykepenger * foreldrepenger ved fødsel og adopsjon * svangerskapspenger * omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet * pleie- og opplæringspenger * dagpenger under arbeidsløshet * arbeidsavklaringspenger (AAP) Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være * lønn fra arbeidsgiver under utdanning * ventelønn * avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste Bruk nav.no, der står det meste av det du lurer på http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #5 Skrevet 30. desember 2010 Du bør helst tjene litt over egentlig, husk at foreldrepenger må du skatte av, mens engangsstønaden er skattefri. Om du ligger helt på grensa kan det lønne seg å ta engangsstønaden istedet..
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #6 Skrevet 30. desember 2010 Ja.. Jeg Syns detta er så vanskelig å finne ut av selv. Jeg har en sønn på snart to år. Men han har jeg vært alenemor til hele tiden. Nå vil jeg og ny samboer ha en til:) derfor lurer jeg fælt på detta her. Hva man kan få osv. Ja jeg har vært igjennom det en gang før. Men NAV er og blir vanskelig å skjønne seg på. Værtfall for meg:)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #7 Skrevet 30. desember 2010 Lønner seg nok og jobbe så mye man overhodet klarer, ca 35000 kroner er veldig lite og overleve på når du har satt barn til verden, med mindre du har en mann som tjener greit og kan forsørge dere alle sammen.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #8 Skrevet 30. desember 2010 Jo mer du tjener jo mer får du(opp til 6G). Tjener du 2000 kr i mnd er det kun det du får om du velger 100% uttak. Du får ikke mer enn du har tjent før. Virker som noen tror det. Du vil også miste de stønader du nå har til særkull ungen når du får ny unge med ny far.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #9 Skrevet 30. desember 2010 Mister jeg stønadene når jeg blir gravid eller når barnet har blitt født? Sikkert dumt spørsmål, men jeg er helt blåst i detta. Har det noe å si for fødsels penger for den nye bebyen at jeg har fått overgangs stønad osv? Teller det noe? Eller ser dem bare på jobb inntekta?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #10 Skrevet 30. desember 2010 Du mister den ekstra barnetrygnen når du har bodd sammen med ny mann i et år. Eller når dere får barnet. Hvis du vil tjene mer penger ringer du rundt til flere sykehjem/hjemmesykepleie og sier du gjerne vil jobbe ekstra, ikke noe problem å få vakter hvis du er litt fleksibel. Går ut ifra at du har utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #11 Skrevet 30. desember 2010 Du mister overgangsstønaden din, når du får ny baby, med ny samboer. Og du mister også den ekstra barnetrygden du har for første barnet. Les linken jeg la ut her over, så kanskje du blir klokere, ellers ringer du nav kontoret ditt.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #12 Skrevet 30. desember 2010 Har du os for det første barnet mister du denne med en gang det nye barnet er født.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #13 Skrevet 30. desember 2010 Ps siden du ikke er gravid enda(?) burde det ikke være noe problem å jobbe som bare rakkeren noen mnd. Husk det er beløpet før skatt som teller.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #14 Skrevet 30. desember 2010 Jeg og samboer har vært sammen i ett år. Men vi flytte ikke sammen før nå i november. Så jeg beholder da stønadene i ett år fra nå når vi flytta sammen. Jeg er utdanna. Men vanskelig når det er så få jobb muligheter her jeg bor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå