Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 30. desember 2010 #1 Skrevet 30. desember 2010 Når dere spiller spill alla "Junior Alias", "Junior Geni", "Junior TP" osv med barna deres på 6-7 år +, hvordan gjør dere det da? Nå gjør jeg det slik at jeg spiller litt dummere enn jeg er for å gi barna mine en sjanse til å vinne de også. Enten ved at jeg later som om jeg ikke kan svaret på spørsmålene, eller at jeg med vilje går til et felt der jeg alt har brikke slik at selv om jeg svarer rett, så får jeg ikke ny. Egentlig liker jeg ikke å gjøre det slik, men ellers blir det jo ikke fair i det hel tatt (jeg er jo eldre og vesentlig mye mer kunnskapsrik enn dem), og jeg er redd for å ta fra dem gleden med kunnskapsspill. Nå synes de det er kjempestas å lese spørsmål, forklare, lete etter kunnskaper i eget hode, og lyse opp med et "å, det har jeg lært om på skolen!", og "nå må jeg følge ekstra godt med i timene slik at jeg lærer mye mer!" rett og slett fordi jeg lar dem vinne ca halvparten av gangene vi spiller sammen. Jeg passer på å vinne med små marginer selv også innimellom, de har ikke vondt av å lære seg å være gode tapere, men skulle jeg spilt "skikkelig", så ville jeg jo ha gruset dem hver gang :-/ Hva gjør dere her?
Honningmelon Skrevet 30. desember 2010 #2 Skrevet 30. desember 2010 Jeg hadde nok gjort som du når det er et slikt spill. Du vinner jo overlegent hver gang om du ikke spiller litt dum, og det kan jeg jo skjønne blir kjedelig for dem Men, spiller jeg et spill som Ludo, stigespill o.l så spiller jeg "normalt". For det går jo mer på flaks, og ikke kunnskaper.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 30. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2010 Ja, stigespillet og andre spill spiller jeg normalt på. Enkelte kortspill også, andre "spiller jeg dum" på fordi de krever mer taktisk tenking osv slik at jeg ville slått dem hver gang om jeg ville det. Med spill som Memory osv gir jeg alt og har ikke nubben sjans likevel, hehe...
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 30. desember 2010 #5 Skrevet 30. desember 2010 I slike situasjoner når vi har vært både barn og voksne har vi funnet frem en bunke kort fra "voksen" tp eller geni. Fargene er ofte like eller kan tilpasses.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 30. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2010 Dett var jo lurt :-) Tror vi skal ha noen voksenutgaver liggende et sted, så det skal jeg jammen huske på til neste gang!
Twintipp og himmelblå Skrevet 30. desember 2010 #7 Skrevet 30. desember 2010 Vi er en skikklig spillefamilie.. når det kommer til kunnskapsspill, som juniorgeni så blir det mye "spill" fra de voksnes side. men, veldig lurt tips over her da! Når det gjelder Blåfjell spillet, ludo, airhockey, fotball og hocheyspill som det går mye i her, så gjør vi oss ikke til. Vi har trent mye på å tape og vinne med samme sinn, og at man sier gratulerer til den som vinner, ingen sure miner osv. DET er kriteriet for at spilling i heimen.
Tante Blås Squaw Skrevet 31. desember 2010 #8 Skrevet 31. desember 2010 Her har vi også vært i overkant blonde for at la Felizia vinne da hun var yngre ;o) Men nå er hun 12 år og gruser oss i MarioKart, så nå er det ingen nåde! Moahahahahaha!
Plutselig_gravid Skrevet 31. desember 2010 #9 Skrevet 31. desember 2010 Vi spiller også mye kunnskapsspill osv i heimen Har en gutt på 7 år. Vi har både voksen og juniorutgaven av de fleste spil så vi tar da en bunke med voksenkortene og bruker dem i juniorutgavene Bruker vi kun juniorkortene så hender det at jeg taper med vilje, men ikke for åpenlyst. F.eks ser jeg litt an spørsmålene jeg stiller gutten min hvis han ligger litt dårlig an, leter frem lette spm osv. Men ikke alltid da De har godt av å tape litt også Han er heldigvis ingen dårlig taper så lenge han ikke taper 10 ganger på rad. Når det gjelder kortspill, stigespill osv så "jukser" jeg ikke. Spiller vi noe han er veldig god til, f.eks tv-spill, memory o.l tar jeg gutten min i å spiller dårlig for å la meg vinne hehe.
labine Skrevet 31. desember 2010 #10 Skrevet 31. desember 2010 så bra at han lar deg vinne da det kan jo være litt utfordring å spille dårligere enn man er også
Ksenia & Anjem Skrevet 31. desember 2010 #11 Skrevet 31. desember 2010 Jeg er ikke for å lære barn å jukse når de spiller brettspill. Og sier heller at hvis de ikke kan spille ordentlig, spiller vi ikke mere. Men dette gjelder jo hvis de flytter for mange felt osv. Men i dette tilfellet er jeg helt enig med deg. Blir noe litt annet, da det er soleklart at du som en voksen kan mye mere enn barna.
Gjest Filifjonka Skrevet 1. januar 2011 #12 Skrevet 1. januar 2011 Jeg gjør som Mamma83, bruker spørsmål fra voksenspill når vi spiller kunnskapsspill. Da blir det hele mer rettferdig. I spill hvor flaksen avgjør spiller jeg så godt jeg kan. I Memory konsentrerer jeg meg til det ytterste, men blir knust av 7-åringen hver eneste gang. Jeg har ikke sjans..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå