Gå til innhold

Nok et NAV spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden mai vær helt eller delvis sykemeldt p.g.a ryggsmerter. Har nå blitt gravid og begynt å bli plaget med bekkenet. Håper selvfølgelig å blir helt friskmeldt, men ser at sjansen er liten for at jeg kommer tilbake i 100 %. Skal føde i juni. Det er jo slik at man etter 1 års sykemelding blir satt ned til 66 % lønn. Gjelder dette også hvis jeg blir sykemeldt for noe annet? Vil dette ha noe å si for hvor mye jeg får utbetalt når jeg har permisjon? Dette med bekkenet er jo svangerskapsrelatert, og ryggen min er jo en helt annen sak. Ryggen har blitt bedre og var på vei tilbake til full jobb, men har nå måttet gå ned igjen p.g.a bekkent. Kjenner at dette henger over meg til enhver tid, blir jo helt nervøs.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går jo ut i permisjon tre uker før termin, hvor langt over 12 mnd har du vært sykemeldt på det tidspunktet?

Skrevet

I følge nav.no skal du jo egentlig ha foreldrepenger i forhold til inntekten du har når du går ut i permisjon. Men siden det blir veldig galt i ditt tilfelle, iom at du mister 34% av inntekten, kan du be om at de regner gjennomsnittsinntekten din i stedet, og da får jo den siste måneden minimalt å si.. Men sjekk med nav du:) Tror neppe du ender opp med bare 66% av inntekta hele permisjonstiden...

Skrevet

Jeg kan si det siste innlegge over er tull!!!!!

Jeg havnet i den samme knipa, og sliter kraftig nå med at ingen ting blir og gå rundt!

Jeg var sykemeldt og gikk over på AAP gunnet bekkenløsning, men det hadde ikke noe og si at jeg va sykemeldt på annet gunnlag. Så det skje etter 1 å med sykemelding.....

Jeg sjekket litt og snakket en del med mange foskjellige og prøvde faktisk ALT for å få kabalen til og gå opp. Men det klarer jeg ikke og jeg blir nå sittende med 66% av sykemeldingslønna i permisjonen.

Jeg vil annbefale deg og IKKE gå over på AAP... ta heller ut permisjonen når du har vert sykemeldt i ett år... ikke gå over på AAP!

Dette er mitt råd til deg..... har nettopp hvert igjennom dette selv og plages mye :(

Lykke til og pass NØYE på hvilke valg du gjør... det kan få kreftige konsekvenser i forhold til permisjonspenger!

Skrevet

Men hva som skal til for det året skal "brytes" opp? Må jeg jobbe så så lenge med 100 % ?

HI

Skrevet

Du må jobbe sammenhengende i 26 uker for å igjen ha rett på sykepenger.

Hun over har helt rett.

Du bør heller begynne rett på permisjonen når du har vært sykemeldt i 1 år.

Skrevet

Kan jeg ta ut ferien min da?

HI

Skrevet

Men 100 % sammenhengende? Jobber jo rundt 40 %- 50 %, og har bare i kortere perioder vært sykemeldt 100 %.

HI

Skrevet

Ja det kan du,men det enkleste er jo å begynne permisjonen 4 uker tidligere og så heller ta ut ferie i permisjonen og dermed utsette permisjonen... Da har du jo fått feriepenger i løpet av sommeren og har penger til ferien, tar du den ut før sommeren får du jo ingen feriepenger før senere...

Skrevet

Så lenge du er sykemeldt går sykepengeperioden. Spiller ingen rolle om du er sykemeldt 5% eller 100%.

Ja du kan ta ut ferie om det er greit for arbeidsgiver og du har oppspart det.

Skrevet

For det første, så blir du ikke satt ned til 66 % lønn, bare etter ett år med sykemelding,

Du mister sykepengene etter 248 dager, og da må du ev ha søkt Arbeidsavklaringspenger, for å få videre betaling.Og det er ca 66 % av lønna.

Og for det må du fylle kravene for å få.

De 248 dagene med sykepenger kan ha tilbakevirkende kraft 3 år tilbake (de blir lagt sammen så langt tilbake, om du ikke har jobbet minst 26 uker uten sykemelding i mellom.)

Sykepengedagene løper gså som hele dager, selv om du er bare delvis sykemeldt, bare så du er klar over det.

Sykepenger regnes som lønn, når det skal beregnes foreldrepenger.

Var jeg deg, ville jeg undersøkt med nav kontoret om når max datoen din for sykepenger er, og snakket med de, om hvordan du skal gjøre det videre.

Lykke til

Skrevet

Ja, takk for alle svar... Må nok ta meg en prat med NAV-dama :-) Ønsker jo ikke å sitte med 66 % lønn i 1 år.... Har absolutt ingen mulighet for det....

Skrevet

Jippi!!! Var innom NAV nå på slutten av dagen , og dama der kan fortelle meg at min maxdato for sykepenger er 7.juni :-) Jeg går ut i permisjon 30.mai :-) Så da ordnet det seg!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...