Gå til innhold

Handleliste - klær og utstyr


Stoltmamma:)

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Som førstegangsfødene er jeg litt usikker på hva som må handles inn av klær og utstyr, og hvor mye av hver sort man bør ha i hus. Noen som har en "lurt å handle liste" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det lenge siden jeg hadde spedbarn.. men husker at det gikk myyye bodyer.,,flere til dagen.. pyjamaser, strømpebukser.. gulpesmikker, gasskluter osv. Alt det bør du ha mye av når d gjelder klær i alle fall.

Utstyr. Bleier

Sink salve

Baby såpe

våt/tørr servietter

Baby shampoo

ammeinnlegg

brystpumpe

baby olje

Nattbind til deg selv (du blør mye etterpå)

osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Gas-kluter til å vaske babyen med, greit å ha forskjellige farger til ansikt og rumpe etc. Det er anbefalt å vaske med klut og vann istedet for våtservietter.

-Salve til brystvortene, man blir gjerne litt sår til å begynne med, og da er det greit å ha salven klar. Hør på apoteket hva de anbefaler.

-Det er greit å ha en del bodyer, ja, og noen få myke bukser.

-Helsetepper, kan være lurt å ha mer enn ett, for det kan bli litt gulping og noen gang bleier som blir for fulle ;)

-Tynn hjelmlue i bomull. Varmetapet skjer fra hodet, og hvis babyen ikke er kjempevarm, er det godt å ha på for inne-soving også.

- Anbefaler virkelig å ha med ett par små sokker i ull på sykehuset. Babyene blir ofte kald på føttene, forde om de ligger med dyne på seg.

-En god lypsyl/krem til tørre lepper, for amming gjør at man blir veldig tørr på leppene. (Ta med på sykehuset også)

-Nattdrakter til babyen

 

Håper dette kan være til hjelp. Det kommer jo litt an på hvor stor babyen er ved fødsel, og om du ammer eller ikke. Har selv erfart å få baby litt tidligere enn termin, og hun var da litt tynn og klarte ikke å holde på varmen selv. Vi måtte få tak i ull-body og longs, og masse ullsokker. Ei venninne hadde derimot ei jente som var kjempevarm, og måtte bare glemme lue inne samt ull-klær til henne.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, til deg selv bør du handle:

Purelan (puppesalve) smør hver gang du har ammet, selv om du ikke er blitt sår, virker forebyggende.

Kjøp også inn et par 3 gode amme bh'er (gå opp en str i omkrets og en cup i str; eks fra 75c til 80d), uten bøyle, da du sover med bh om natta, MANGE Engangsinnlegg til bh + 2 par innlegg i "ull" til å ha utenpå engangsinleggene, disse forhindrer at du fryser, og forebygger da også brystbetennelse :-)

Store gode truser og nattbind (evt kan du bruke baby-bleier hvis du blør mye den første uka hjemme...)

 

Til baby:

3-4 pakker med bleier i str 1 og 2 (selv foretrekker jeg pampers, de er mer slimline en libero, som er tykke og gir litt hjulbente barn.... Når baby derimot blir større, og sover rundt hele natten (4-6 mnd gml) er libero ypperlige som nattbleier, da de kan holde litervis med veske, uten å gi sår stump

Stellekrem, kjøpes på apotek, husker ikke navnet, men en stor hvit tube med lyseblå kort og noe lyseblå/rosa logo... Beste av de beste

Et par ullbodyer i 56/62 og et par ullstrømpebukser

Ull "djevel" lue er kjekt å ha til å ha under andre typer luer (litt avhengig av hvor du bor, men april kan jo være sur og kald...

2-3 pysjamaser i 56/62

2-3 bodyer i 56/62 (jeg foretrekker de som ikke har knapper i halsen, mer "lag på lag" - greit å ikke måtte presse ned over hodet på babyen

2-3 bukser/sparkebukser

1 hel dress til å ha på i vogna, gjerne med slike brett over votter og sokker

1-2 par ullsokker, bør være "slakke i strikken, så de ikke hindrer blodomløpet, er baby varm på bena, er baby varm på resten av kroppen :-) Sjekk nakketemp mht om baby er for varm....

Anbefaler å ta den store shoppingturen når baby er 3-4 uker gml, da vet du størrelse på baby. Ellers vokste min førstemann vanvittig raskt | mnd, så 4 uker gml passet ikke noe av det som var kjøpt inn i 56.... 68 var da neste størrelse som ble kjøpt. Har handlet inn litt til nr 2 i dag, gutt denne gangen, har kun kjøpt tøy i str 68.

 

Kanskje en gulpeklut eller 3 (koppehånduk eller liten hånduk funker like bra). Da jeg skulle ha 1 mann, hadde jeg på råd fra venninner hamstret inn en hel haug kluter og smekker. Viste seg å være helt unødvendig, da min datter ALDRI gulpa.

 

Du vil også helt sikkert få en del tøy i gave den første tiden :-) Kan lønne seg å bytte noe av dette opp i str 68 eller 74, da de som sagt vokser veeeldig fort første tiden. Selv oppdaget jeg at jakke/genser/sett med hette var en uting... ble bare varmt for baby og klumpete i vogna...

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode råd! Jeg er også førstegangsfødende, og har ikke handlet inn noe ennå...har termin 5. april, og føler jeg har god tid, men jeg har kanskje ikke det..

Er det flere som har termin rundt denne datoen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har termin 3.april og har heller ikke handlet inn noen verdens ting. Er førstegangsfødende og synes det høres ut som at man trenger veldig mye! Vanskelig å vite alt man skal handle, så det var fint med disse gode tipsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det viktigste er vel stellebord, vogn, seng og bilsete...eller hva tenker du? Syns det er så mye å velge mellom, så det er ikke så lett;) Men det ordner seg vel!

Moro at vi har termin så nært;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin 25 april, venter mitt første barn - en datter! :)

 

Vi har handla inn og ordnet det meste, mye fordi jeg ikke vet hvor mye jeg orker da jeg blir større...og fordi vi rett og slett ikke klarer å vente :D

 

Når det kommer til klær, så har vi litt i 50 - litt mer i 56 og mest i 62-68. Men likevel ikke nok til at vi kan kjøpe litt mer da det nærmer seg :)

 

Syns også at det har vært greit å kjøpe litt etter litt, slik at man ikke må ut med alt på en gang - for da blir det fort noen kroner på en gang!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erfaringen vår var at vi fikk store mengder klær, så vi hadde ikke mye vi brukte. Men vi kjøpte et par bodyer og et par sparkebukser til å starte med. Vi opplevde også at ungen ikke ble skitten i tøyet (gulpet lite), så valgte å se det an før vi handlet mer.

Vi kjøpte inn seng m utstyr, vogn og stellebord og et par helsetepper i forkant. Ikke stort mer faktisk.

 

Denne gangen har jeg supplert med ellteluer, som er veldig gode luer på et lite hode. Vi brukte også soft med, eller hva det heter - sånne gas-kluter man kjøper på apoteket til rompevask. Vi hadde store mengder kluter, og har supplert med flere. Erfaringen sier at de små, myke fra prinsess er bra. Det samme er smekkene derfra, store og gode - og billige!

 

Og som jeg alltid sier til de som bor noenlunde sentralt: butikkene er oppe også etter fødsel:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Venter nr 3 nå - enig i det som er sagt tidligere om at man ikke trenger så mye klær, i og med at man får utrolig mye. De første par ukene holder det med noen ganske få (ull)bodyer og pysjer, et par myke bukser og ullsokker (viktig å holde småføttene varme!), og et par gode luer. Kanskje en i tynn ull og en litt tykkere. Et strikkesett til å ha utenpå der igjen og en dress i fleece eller ullfleece er også bra. Ellers er de "store" tingene: Bilsete, vogn, seng og stelleplass selvfølgelig viktig. Og en badebalje.

 

Et par gode tepper (helseteppe og/eller tynne ulltepper), vognpose, dyne og sengetøy til seng eller vugge, kanskje et godt lammeskinn til å ha i senga/vogna. Noen vet allerede før fødselen hva slags type bæresele de vil bruke, og kjøper det. For andre er det ok å vente og se.

 

Til deg selv: Myke, lune klær som du føler deg vel i! Husker at jeg hadde kjøpt en HVIT joggebukse da jeg skulle ha barn nr en. Man blør stort sett utrolig mye i dagene (og mange i flere uker) etter en fødsel. Tro meg, hvitt er ikke fargen man føler seg trygg i : ) Varme sokker, amme-bh (kanskje det holder med to før du vet hvordan kroppen din blir, så kan du kjøpe flere når du vet mer presist hva slags størrelse du trenger). Ammeinnlegg i ull og papir. Ellers tror jeg du kan ta ting som det kommer! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...