Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #1 Skrevet 29. desember 2010 Hei Jeg lurer på om noen der ute kunne være så snille å fortelle meg litt hvordan det fungerer med penger når man er i fødselspermisjon? -Hva har man krav på? Fødselspenger, permisjonspenger, foreldrepenger?! Er dette forsjellige stønader, eller er det de samme? -Hvor lenge før termin skal man søke? Og hvordan? Får man et skjema på nav som skal fylles ut? -Hvordan regnes det ut hvor mye man får? Er det så og så mange prosent av mnd brutto inntekt, eller er det gjennomsnitt av siste 3 år feks? -Må man bestemme hvilke uker som skal tas ut av mor, og hvilke som skal tas av far lang tid på forhånd, eller er det slik du bestemmer etterhvert? Huff, blir så forvirra av alt jeg leser rundt omkring, så hadde være supert om noen hadde orket å tatt seg tid til å svare Tenkte jeg skulle ta en tur på Nav og høre med de, men synes det er ok og ha en liten oversikt over hva jeg skal spørre om før jeg drar På forhånd takk for svar
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #2 Skrevet 29. desember 2010 Kan lese litt om det på nav.no, så er det bare å spør hvis det er noe som er uklart http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel og http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #3 Skrevet 29. desember 2010 -Om du jobber mer enn 50% har du krav på foreldrepenger, du velger selv om du vil ha 100% (akkurat samme lønn som du har før permisjonen) i et visst antall uker, eller 80% av lønnen din i litt flere uker. Det riktige ordet er foreldrepenger, men noen kaller det permisjonspenger, altså samme stønad. -Du trenger ikke søke før svangerskapet er ihvertfall halvgått, men det er noen ukers behandlingstid. Du får et skjema på nav som du fyller ut, husk at du må levere terminen samtidig, altså kopi av fødselskortet ditt. -Du får 100 eller 80% av den lønnen du har når du går ut i permisjon. Tjener du veldig forskjellig fra måned til måned kan du søke om at de tar et gjennomsnitt, de vil da ta gjennomsnittet av de siste 6 mnd, det er grunnlaget ditt for foreldrepenger. -Du må fylle inn på skjemaet når du skal ha permisjon, når du skal ha ferie og når far skal ha permisjon. Men dette er ikke bindende, du kan forandre på det etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #4 Skrevet 29. desember 2010 Takk for svar! Ble litt klokere faktisk. Har lest den linken før, men har lest så mye at jeg blir veldig forvirra av alt jeg ser. Har også prøvd den kalkulatoren opp til flere ganger, men kan ikke fatte og begripe at jeg kun har krav på 2000 kr i uka som jeg får opp der. Tjener jo mye mer enn det, og den summen der blir jo ikke nok til å betale huslånet mitt en gang. Ellers dukket det opp et nytt spørsmål i hodet mitt; Fedrekvote/pappapermisjon : La oss si vi velger 46 uker med 100% lønn. 3 uker må tas før barnet blir født, da gjenstår 43 uker i permisjon sammen med barnet. 9 uker MÅ mor ta i forbindelse med fødsel. 10 uker er forbeholdt far. MÅ far ta ut disse ukene? Når må han ta de? I løpet av det første året, eller kan han velge å utsette disse til senere? Om far da velger å utsette, vil det da si at barnet må sendes i barnehage allerede når det er 33 uker?? -Sist vi fikk barn mener jeg og huske far hadde krav på to uker permisjon i forbindelse med fødsel, sammen med mor, men jeg kan ikke finne noe om dette noe sted. Er dette noe de har gått bort i fra, eller fins det fremdeles med liten skrift et eller annet sted? Jeg VET dette innlegget er er rotete, men synes det er så mye som er uklart! Når jeg fikk min førstefødte (6 år siden) gikk jeg på vgs, så fikk da engangsstønad + stipend fra lånekassen, så er helt blank når det kommer til foreldrepenger
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #5 Skrevet 29. desember 2010 nav.no står det meste :-) Du må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd, for å få rett til foreldrepermisjon. De begrepene du nevner er en og samme ting, og kalles gjerne foreldrepenger. søknadskjema finner du under familiefanen, foreldrepenger på nav.no. Både du og far må søke på hvert deres skjema, og du må legge ved bekreftelse på termin (ul papirer), og inntektopplysninger. Far må også ha inntektopplysninger fra sin arb giver med sitt skjema, (inntektopplysnings skjema, finnes også på nav.no , under foreldrepenger) Dere kan også ev søke om graderte foreldrepenger, eller utsettelse av foreldrepenger på eget skjema. du får enten 54 uker med 100 % lønn, eller 56 uker med 80 % lønn, bare vær klar over at fars 10 uker, er innbakt i de ukene, Lønn blir regnet ut fra inntekten arb giver har oppgitt på inntektopplysningene, og omregnet til dagsats for 5 dgr pr uke. Du får kun for ukedager, og lønna vil derfor variere litt i forhold til hvor mange virkedager det er pr mnd. Lønner seg å søke ikke så lenge etter 26 ukers svangerskap. Dere må bestemme hva som skal taes ut når dere sender inn søknaden, men dette kan ev forandres på etterhvert om det skulle være noe spesiellt. Ville tatt turen ned , eller tatt en tlf til nav kontoret ditt, så kan de forklare deg litt nærmere, ev hjelpe deg med skjemaer osv der. Masse lykke til
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #6 Skrevet 29. desember 2010 stemmer at 3 uker før, og 6 uker etter fødsel er forebeholdt mor, det stemmer. 10 uker er forebeholdt far, men han kan ta ut disse 10 ukene hvordan han vil (så lenge det er en avtale med arb giver og gitt beskjed til nav) før barnet er 3 år. Men dere kan ikke ha permisjon samtidig, og det må dokumenteres annen aktivitet på mor, de dagene far skal ha permisjon. Far har krav på to uker permisjon fra jobb i forbindelse med fødsel, men har ikke krav på lønn, det er opp til arb giver å bestemme. Du kan forlenge permisjonen ved å ta ut ferien din, midt i, eller på slutten av permisjonsperioden, samme kan far gjøre. så jeg hadde skrevet feil i ukene, under her skal være 46 uker eller 56 uker. beklager
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå