Gå til innhold

Dere med laaaange eller fraværende sykluser....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går det med dere??

Her er jeg på dag 59 i syklusen og har ikke (som jeg vet om) hatt el enda.. Dagene rundt jul har gått ganske raskt, men nå kjenner jeg at dagen går tregt igjen.. Har begynt å tenke på hva jeg kan gjøre fremover.. Leter litt etter private gyn her i området og lurer på om jeg skal bestille vitex fra danmark.. Akkurat nå kan ingenting gjøre vondt verre vertfall..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei æ ha lange og fraværende sykluser før æ tok kontakt md gyn og forklarte at vi ønska å få smått og da satt ho mæ på Provera !!!! Som hjalp å få satt i gang en syklus !!! Om svaret mitt e heilt på jordet må du unnskylde litt vansklig vet jo ikke hva du har prøvd. lykke til

Skrevet

har lange sykluser e også. men har også en rar følelse på at ikke alt er som d skal. kansje syster eller noe. d e no 13 mnd siden fødsel på lillegutten min. og måtte bruke pergotime og ovitrelle for å bli gravid me han.

mens kom på dag 42 etter å ha høynet metformin dosen. men begynte me spotting noe som e unormalt egentlig. åsså har e mellom mens rar smerte på venstre side.

fikk gyn time i mars. syns d va litt lenge å vente så spørs om e skal ringe å høre om d går å få tidligere.

har neppe EL. tester heller ikke etter den.

Skrevet

Hei jeg har ikke hatt mensen på 3 måneder, går snart inn i min 4 måned.

skjønner godt frustrasjonen din, er henvist til ultralyd på sykehuset i slutten av januar. håper de finner ut av noe der. Har aldri vært uregelmessig før, sluttet på pillene i juni i år og hadde 3 vanlige sykluser før den forsvant sporløst ! :S

Skrevet

Dere som skal til lege/gyn, er det fastlege eller er det privat?? Jeg var hos legen min i sept. og fikk bare beskjed om at det var helt normalt at syklusene kunne være litt ustabile etter p-pilleslutt og at jeg skulle komme tilbake nærmere sommeren hvis ikke ting hadde stabilisert seg.. Synes det var innmari lenge å vente jeg:( Kunne godt tenkt meg å få litt bedre oppfølging.. Hva hvis det er noe galt med meg (PCO, tette eggledere osv) Da vil jeg jo få gjort noe med det så fort som mulig.. Hører mange som får pergo for å få fart på el.. Kunne virkelig tenkt meg å prøve det.. Føler jeg ikke får noe støtte fra legen iallefall:(

Skrevet

jeg har heller ikke testet etter EL, men er ganske sikker på at jeg har det fordi det stikker noe voldsomt i siden på magen 1 gang hver måned og får en del hvit utflod. Det kan vist ta lang tid før man får mensen tilbake etter fødsel, det tok et år før veninnen min fikk mensen tilbake etter hun fødte sønnen sin.. jeg fikk mensen med en gang jeg hadde sluttet på p-pillene og hadde den 3 måneder etter hverandre også forsvant den helt plutselig og siden da har den vært borte :S skjønner virkelig ingenting hvor lenge man egentlig må vente på den tanta...

Skrevet

Jeg har gått å mast til fastlegen min i 3 måneder nå og endelig henviste han meg til sykehuset. han syntes det hadde gått lang tid nå og at mensen burde vært på plass igjen. De fleste sier at syklusen kan bli veldig ustabil etter pilleslutt og at vist man går å tenker på å bli gravid hele tiden så kan mensen slutte å komme osv. men Personlig så tror jeg ikke at man kan tenke mensen bort.. og etter et halvt år burde den begynne å komme tilbake.. Begynner også å bli redd for at det er noe galt med meg eller sædkvaliteten til samboern.. blir helt tullete av å gå å undre på dette hele tiden.. Har også lest om de som får pergo kur for å få EL i gang, kunne også tenkt meg å fått det nå :) legen snakket om at jeg kom til å få noe som kunne sette fart på syklusen eller sånn. så håper det er det :) mitt råd er : MAS MAS MAS ring ring ring , mas hull i hodet på legekontoret si at det har gått alt for lang tid nå og at du vil ha det sjekket.

Skrevet

Hei :)

Jeg sluttet på p piller i mai, og har siden den gang hatt mensen en gang (i oktober).. Så syklusene mine er bortimot fraværende, noe som er litt frustrerende! Var til fastlegen min i desember, og hun sa at det skulle ikke ta så lang tid før mensen kom tilbake, selv om det desverre var veldig vanlig etter pille slutt. Følte meg i alle fall godt motatt og tatt på alvor av henne..

Har fått henvisning til gynekolog, som jeg håper jeg får en timeinnkalling til på nyåret.. :) Hadde vært greit med litt action! hehe, ønsker oss liten en spire.. Det er litt vanskelig når kroppen er i dvalemodus.

Skrevet

1000% enig md de andre Mas,mas ,mas maaaaaaaas evt prøv en annen lege !!!!!!! Legg d frem saklig å greit som du gjør d her inne og ikke gi deg, tro mg d er d verdt !! Lykke til !!!

Skrevet

hei hei vitex ka e det?jeg e redd jeg har fått tilbske pco eller et eller anna nu ja???????????????har skrevet et innlegg her.

Skrevet

Har noen av dere prøvd bidronninggele??

Den funka som fly for meg. Trippel dose i 3 uker i starten på hver syklus. Pang, så satt eggløsningen siden ;) Nå har jeg regelmessig syklus på rundt 32 dager og eggløsning hver måned :)

Skrevet

Jeg har super lange sykluser. Altfra 2 til 5 mnd mellom. Har aldri vært regelmessig! Jeg har ikke fått påvist pcos noe jeg synes er merkelig... Men ved ul av eggestokker så de faktisk fine ut.. Med 5 follikler på hver side - ingen cyster.. 5 follikler på hver side er vel ikke så mye egentlig...?

Jeg hadde nesten utelukket at jeg kunne bli gravid, men rett over jul fikk jeg plutselig masse symptomer på at mensen skulle komme, men den kom ikke.. Nå har det gått 6 dager og jeg sitter her med vondt i korsrygg, mensmuringer, metallsmak i ganen, trøtt, snufsete, kald og tissetrengt :P Er litt redd for å håpe for mye :P an jo være noe helt annet for alt jeg vet...

Skrevet

Er på dag 46, de forrige syklusene var på 25-31 og 23 dager. Ikke hatt EL siden flere sykluser. Tror det henger sammen med at jeg ammer. Hadde trappa ned på amminga, fikk mens, men måtte trappe opp amming for at lille skal få i seg noe melk. Dermed koko-syklus. Ingen tegn på at det kan være graviditet; desverre :(

Så prøvinga ligger på is, er bare sex uten mål og mening ;)

Skrevet

Da har jeg byttet lege.. Ett skritt i riktig retning vertfall.. Den forrige følte jeg ikke tok meg på alvor i det hele tatt.. Så da bestiller jeg ny legetime når jeg får brev om at alt er i orden og håper på at den nye legen tar meg mer på alvor..

Når det gjelder bidronninggele så har jeg prøvd dette, men var litt dårlig på å ta det på morgenen..Prøvde i ca to uker før jeg glemte det vekk (glemte å ta med når vi reiste til syden)

Så da lurte jeg på Drømme stress-less, kan jeg begynne på igjen nå og ta trippel dose i tre uker sånn som deg?? Eller burde jeg vente til etter neste ikm (hvis den kommer) Har det noe å si om man begynner midt i??

Skrevet

Jeg hadde syklus på 44 og 67 dager etter pilleslutt i spril og SA i juli. Da jeg gikk til fastlegen i september fikk jeg beskjed om å vente litt til. Hvis det hadde gått mer enn 3mnd siden forrige mens kunne jeg komme tilbake. Så virket som om det var en slags grense for henne. Ellers så fikk jeg den vanlige forkalringen om at det kan gå opptil et år etter pilleslutt før man får normale sykluser igjen.

Nå har jeg heldigvis hatt sykluser på 35 og 37 dager de to siste gangene, så føler at det begynner å stabilisere seg. Legene vil vel ikke bruke ressurser på oss som blir bekymret over lange sykluser etter pilleslutt fordi det er så vanlig. Men jeg er helt enig i at det er bedre å finne ut av om det er noe galt så tidlig som mulig. Må vel bare mase som de andre her sier...

Skrevet

Hm... Det er nok ikke noe i veien for at du kan kjøre på med en gang, tenker jeg. Syklusen din er lang uansett, liksom :P Hehe..

Men sånn praktisk sett, så er det jo greit å begynne ved mensen og, så man kanskje slipper unna så lange sykluser. Er jo ingen garanti for at den virker like godt på deg, som på meg...selv om jeg inderlig håper det :)

Du får nesten føle litt på det.. Evt. om du begynner nå, midt i, så kan du følge med om eggløsning dukker opp, og heller stoppe igjen da. For å ikke bruke en formue på el-tester, så gikk jeg etter sekretene, og tok en test da jeg trodde jeg hadde el-slim..

For meg funket jo bidronninggele på samme måte som pergo o.l. vil jeg tro. Hjalp til med modning av eggene, som da førte til en sabla eggløsning med smerter, svimling, el-slim i mengder og annen hormonell galskap :P Hehe.. fikk litt sjokk. Roet seg heldigvis når jeg stoppa med bidronninggeleen da.

Lykke til ihvertfall!! Håper du finner noe som funker for deg snart, om det så er helsekost eller ny lege!! :)

Skrevet

Det blir en g-test (har planer om å drekke imorra) og eventuelt en el-test på meg imorgen og hvis de begge er negative så prøver jeg litt videre med bidronninggele.. Har hatt en veldig rar følelse i kroppen de siste dagene og hadde jo vært ålreit om det var el, men tør ikke håpe på noe enda..

Ellers så prøver jeg på å teste sekretet, men går litt lei når det tar så lang tid.. Er det samme hele tida.. Så har vel egentlig nå bestemt meg for å teste etter el de dagene jeg tror noe skjer og heller ta en g-test i ny og ne for sikkerhetsskyld.. Er litt treg på å få kommet igang så tar nok en stund før jeg får bestilt den vitexen.. Har lissom et lite ønske om at kroppen skal klare å ordne opp selv også.. Uansett, nå er det straks nytt år og nye muligheter:) Vi skal nok klare å komme i mål alle sammen:)

Skrevet

Jeg fikk meg en fin rutine med å sjekke sekretet før jeg gikk på do om morgenen. En har gjerne litt ekstra også siden en ikke har gått å tørka på det hele dagen :P Haha..hørtes litt teit ut men.. You knooow! :)

Anyway. Ordner seg jo til slutt. Det har du helt rett i!! :)

Skrevet

Jeg lurte på en liten ting.. Vet det er vanlig å vente ett år før man tar kontakt med legen.. Men når syklusen er så ustabil og manglende som min er, kan jeg bli tatt på alvor hvis jeg bestiller legetime nå?? Er 6mnd siden jeg sluttet på pilla og har hatt en mens.. Eller er det bare bortkastet tid og penger.. Jeg har som sagt byttet lege og hadde jo håpet at den nye legen kanskje ville ta meg mer på alvor.. Og hvis jeg skal videresendes til gyn så tar jo det litt tid også.. Har dere andre her vært hos legen?? Når? Og hvordan ble dere tatt imot der?

Skrevet

Jeg sluttet på ppillene i mai -10. Hadde verken EL eller TR, så i sep var jeg hos legen for nte gang, ho skrev henvisning til gyn. Så begynte jeg med akupunktur. Var hos gyn i nov. Har visst 6-8 polypper i hver eggstokk. Jeg hadde visst fin slimhinne, men kroppen klarte ikke å skjønne at den skulle slippe ut egg, så i des begynte jeg med Provera. Skal bruke den 10 dager, og en pause på 18 dager, slik at jeg lager 28 dagers sykluser. 2 dager etter jeg var ferdig med pillene, kom TR, og jeg ble super glad. Nå går jeg bare å håper på EL, har testet meg i 5 dager. Men er jo ikke sikkert kroppen skjønner at jeg skal ha 28 dagers sykluser enda, så lenge jeg bare er på første mnd med Provera, Så jeg får bare fortsette med pillene. Men jeg var overlykkelig når jeg fikk mensen.

Ser ut som ting begynner å komme i gjenge igjen. Får bare håpe at kroppen skjønner at den skal fortsette med mensen etter 3 mnd på Provera...

Det lønner seg å være pågående, og mas på legen. Heldigvis tok legen meg etter hvert på alvor, og det tar gjerne noen mnd før du kommer til gyn.

Lykke til :)

Skrevet

jeg går inn i min 4 måned uten mensen nå, og er henvist til ultralyd på sykehuset i slutten av januar :) gleder meg til å få se om alt står bra til !

har hatt menssmerter i over 2 uker nå så er spent om mensen kommer nå eller om det bare er kroppen som tuller med meg :) 1 gang jeg kjenner menssmerter etter pilleslutt :) sluttet i juni 2010.

Skrevet

Hei

Jeg har tidligere sluttet på p-ring og da tok det 6 mnd før mensen kom. Fikk beskjed fra legen om at det var helt normalt spesielt siden jeg hadde gått så mange år sammenhengende på prev. (10år).

Når jeg nå sluttet i mai for å prøve å bli gravid, kom mensen med èn gang, og var veldig stabil i 3 mnd, før den plutselig forsvant helt. Jeg tok x-antall g-tester, også hos legen, men mensen utebled og testene var neg. Tilslutt fikk jeg henvisning til gyn. og ble anbefalt å gå til privat gyn. både fordi man da får 1 person å forholde seg til, samt at det går mye kjappere å få time. Hos gyn. ble det påvist "snev" av PCO. ingen cyster, men den ene egglederen var noe forstørret noe som forhindrer eggløsning. Hos meg er dette vektbetinget, og jeg får ikke medisiner før jeg har gått ned 10kg, hvis mensen da fremdeles er ustabil vil medisin bli vurdert. Går på Lavkarbo diett, som er veldig gunstig for pco, og bare 3 uker etter jeg starta på dietten var mensen tilbake.

Så for dem som er litt overvektig som sliter med ustabil syklus, kan jeg på det sterkeste anbefale lavkarbo. For mye magefett påvirker hormonnivåene som styrer syklus, og vil rette seg veldig kjapt hvis man beg å gå ned i vekt.

En veldig bra bekreftelse på dette med lavkarbo er blodprøvene jeg tok hos ernæringsfysiolog 1 mnd før timen hos gyn, viste uten tvil at jeg hadde PCO. Jeg hadde alt for mye testosteron i blodet etc. Mens de blodprøvene jeg tok hos gyn ganske nøyaktig 1mnd etter viste at hormonnivåene var fine, så da gjenstod bare den forstørrede egglederen (påvist ved innvendig UL). På den tiden hadde jeg gått ned "bare" 4kg.

Lykke til alle sammen! Håper dere får svar og hjelp slik at 2011 blir året for en liten spire!!

Skrevet

"Så for dem som er litt overvektig som sliter med ustabil syklus, kan jeg på det sterkeste anbefale lavkarbo. For mye magefett påvirker hormonnivåene som styrer syklus, og vil rette seg veldig kjapt hvis man beg å gå ned i vekt."

Dette tror jeg gjelder meg. Har ikke hatt mens på 50 dager.Vekt er viktig, og det meste av fettet mitt sitter rundt magen. Sist jeg ble gravid, hadde jeg gått ned 10 kg. Er nå 16kg+, men det skal til pers nå ved hjelp av lavkarbo. Ammer fortsatt en del, men kan likegodt være vekta...

Skrevet

Jeg venter på å få time hos gynekolog, etter å ha vært hos fastlegen min.. Følte jeg ble godt motatt, så er enig med de andre, skader ikke å bestille ny time og mase litt :)

Har hørt det er vanlig at man venter ca 6 mnd fra man slutter på prevansjon til man blir henvist videre hvis mensen ikke kommer.. Men jeg vet ikke. Virker som det er veldig forskjellig, alt etter hvilken lege man har.

Ble litt inspirert av alle gode tips her jeg :-)

Så nå har jeg bestillt meg bidronninggele og en fempakning med graviditetstester! hehe.. Før eller senere må vel kroppen komme ut av dvalen sin? I tillegg har jeg store planer (som alltid på denne tiden av året...) om å gjenoppta trening og gode kostholdsvaner! Har blitt altfor mye sofa og sjokolade det siste året..

Så da er det bare å sette i gang ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...