Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #1 Skrevet 29. desember 2010 Har ei jente på snart 3år og hun holder på å slutte med bleie. Dvs. hun er ikke intr. men vi har nå tatt av henne bleien og dette er 3dagen. Har uhell hele tiden. Er egentlig usikker på om hun ikke gidder å gå på do (gir beskjed om at hun må tisse når hun bader). Idag har hun hatt 4uhell og 2 ganger tisset på do. Må jo legge til at det er jo egentlig vi voksne som vil at hun skal slutte og begynte litt smått med avvenning i sommer (var tørr siste uka i ferien, men begynte å tisse igjen når hun begynte i bhg. igjen) Sa til meg idag at hun ikke ville gå på do, men at det var helt ok å tisse i buksa. Kan godt gå med tissebukse også hun.. Hva tror dere; er det håp, eller skal vi bare kutte ut masinga"? Noen med erfaring, tips å komme med?
Allegodeting Skrevet 29. desember 2010 #2 Skrevet 29. desember 2010 Hm, enn så lenge hun faktisk sier at hun ikke vil gå på do tenker jeg kanskje at hun ikke er klar? Du kunne jo forsøkt å la henne bruke bleier igjen uten å gjøre noe stort nummer ut av det, og så sett an noen uker om hun ønsker å slutte selv? Ellers har jeg inntrykk av at barn som fyller 3 midt på vinteren gjerne venter til vår/sommer med avvenning, det er jo lettere mtp skiftetøy (slipper tre vinterdresser osv..) Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #3 Skrevet 29. desember 2010 hi her Har også lurt på om hun ikke er klar. (men jeg er også av den oppfatning om at det er litt for lettvint å bruke bleie) og at barnet vil etterhvert (uhell) kjenne at nå tisser jeg. Vet ikke om jeg er helt på villspor her, men ser jo at andre plasser i verden er det jo ikke vanlig at "store"barn går med bleier. Og hun var jo tørr i sommer, men nå vil hun ikke gå.. Må gjerne ta på bleie igjen
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #4 Skrevet 29. desember 2010 Da tror jeg ho ikke er klar enda. Sønn min var 4,5 da vi slutta med bleie dagtid. Men hadde klistermerke bok kver gong vi var på do. Så kom natte bleia av 2 mnd etter og ingen natte uhell.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #5 Skrevet 29. desember 2010 Hallo Hi, Apropos - bruker dere bleie om natta? Med mine to har jeg opplevd at det har funka like greit å slutte med begge deler (dag/nattbleie) samtidig, så ikke de blir forvirra av når de kan tisse i buksa og når de må på do.. Ikke alltid like lett. Min datter på 3 har fremdeles et og annet uhell, men det er vel bare sånt man må gjennom. Med gutten min (som nå er 5) løste det seg da barnehagen fulgte opp faste dotider. Lykke til ja.
Tigergutt Skrevet 29. desember 2010 #6 Skrevet 29. desember 2010 Jeg tenker at hun ikke er klar for å slutte med bleie ennå. Vi prøvde å slutte med bleie på datteren vår da hun var 2 år og 9 måneder. Dette var på vinteren, men siden vi var på ferie i varmere strøk, synes vi det passet godt. Hun hadde masse uhell og synes selv at hele greia var noe tull. Etter noen dager med mange uhell valgte vi å ta på bleie igjen. Noen uker før 3 års dagen hennes begynte hun selv å si at hun ville tisse på do. I løpet av 1 uke var hun helt tørr og bleiene var historie. Jeg tenker også at det er slitsomt å slutte med bleier nå midt på vinteren med mange uhell og mye vintertøy?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #7 Skrevet 29. desember 2010 Hvis dere virkelig ønsker bleieslutt, så sett henne på do hver 1,5 timer eller noe sånt, ev før og etter hvert måltid, før dere skal ut, når dere kommer hjem osv. Gi henne klar beskjed om at dersom hun begynner å si i fra før hun må tisse, så slutter dere med disse rutinene. Det har vi gjort med vår på 2,5 år og det har funket.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #8 Skrevet 29. desember 2010 Har en jente som er 2 1/2 og hun sluttet av seg selv når vi sluttet å mase:-) Jobbet med bleiekutt i sommer, men da var hun så vidt 2 år, så når hun ikke ville, så sluttet jeg å mase... Men for 2 dager siden bestemte hun seg og har gått på do både om dagen og om natten siden:-) Problemet med å mase er ofte at de ikke bæsjer, for det er ekkelt å bæsje på seg i forhold til å tisse på seg og det er ikke bra å holde det inne. Kanskje du kan la henne velge? "vil du ha på truse, bleie eller trusebleie (up&go) i dag?" Slik har vi gjort i et halvt år og det funket her:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå