Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #1 Skrevet 29. desember 2010 Si da at en kvinne blir gravid med en muslim i landet han kommer fra, hun flytter hjem til norge igjen og får barnet. Så reiser hun ned til hans land igjen sammen med barnet. Kan ikke da bf komme og ta barnet, trodde at der fikk automatisk far foreldreretten og hvis barnet er i hans land kan han nekte henne ta det med igjen??
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #2 Skrevet 29. desember 2010 Trodde det var slik jeg også. Risky business det å få barn med en muslim, og så attpåtil reise til muslimland med barnet. Tenker automatisk "Ikke uten min datter" jeg.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #3 Skrevet 29. desember 2010 I slike land har det ikke med foreldrerett å gjøre. FAR EIER barnet i slike land, mens mor er den som skal ta seg av dem. Dersom mor ikke er der, så er det kvinnene i familien som har det ansvaret. Men far har eierskapet. Kvinnene bare "forvalter" fars eiendom i det å ta seg av barna....... Joda, han kan fint nekte mor å ta med barna hjem, hvis han vil....
Gjest Skrevet 29. desember 2010 #4 Skrevet 29. desember 2010 I mange muslimske land er det slik at barnet/barna automatisk har samme statsborgerskap som far fordi far er eier av barna og barna skal alltid følge far. Jeg har bodd i et muslimsk land med to norske (etnisk norske) foreldre og da vi skulle reise hjem på begynnelsen av 80-tallet fikk mine foreldre beskjed om at de kunne ta ett barn med seg hjem mens det andre barnet skulle tilhøre den iranske stat. Jeg måtte, i en alder av 4år, bli smuglet ut av landet. Men det er lenge siden. Det kommer mye an på far og om han ikke ønsker barna så er alt ok, men personlig ville jeg vært svært forsiktig med å reise til fars muslimske hjemland med de regide regler som gjelder
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #5 Skrevet 29. desember 2010 Ꮴinterflickan: Mente den iranske stat at du skulle bli igjen, tiltross for at begge dine foreldre forlot landet? Og dere var ikke opprinnelig iranske heller? Hva skjedde med at du var din fars eiendom da? Jeg tviler ikke på historien din ett sekund, men lurer bare på hvordan den iranske stat rettferdigjorde det å holde deg igjen, selv om din far forlot landet.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #6 Skrevet 29. desember 2010 Kommer jo helt ann på hvilket land denne muslimen kommer fra, dersom det er Tyrkia f. eks så er jo det et sekulært land som i tillegg har avtale med den norske stat om at i barnefordelingssaker så er det det som har blitt avgjort i en norsk domstol som gjelder.
Gjest Skrevet 29. desember 2010 #7 Skrevet 29. desember 2010 Det var rett etter revolusjonen og da kunne man bare ta ett barn ut av landet, uansett hvor foreldrene kom fra. Slik jeg har blitt det fortalt. Så jeg ble igjen hos den danske ambassadøren, og hans familie (jeg gikk i klasse med sønnen Thomas og vi var gode venner) og bodde der en god stund til de fikk meg hjem til Norge - en glad, lykkelig og dansk-talende snart 5-åring:) Og det var etter revolusjonen at Iran ble en islamsk stat med de regler vi kjenner i dag. Regler som ikke alltid gir en logisk mening. Før revolusjonen var Iran mer som et vestlig land der jenter gikk på skolen, et yrende næringsliv, masse butikker og restauranter, man kunne gå i de klær man ville osv. Vi kjørte t.o.m slalåm mens vi bodde der;) (begge mine foreldre er etnisk norske - mamma fra Nordland og pappa fra Hedmark)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #8 Skrevet 29. desember 2010 Huff! Så ufattelig vanskelig det må ha vært for dine foreldre! Og deg, som måtte bli igjen. Bra du også kom deg hjem tilslutt da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå