Gå til innhold

Ble dere sikret i bil da dere var små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo noen "unge" her inne som sikkert ble det, men jeg er snart 40 og ble faktisk sikret i bil fra jeg ble født. Ikke etter dagens standard, men likevel....

Først var det bag med nett og deretter var det pute, men hadde også en sånn sele som ble festet i beltet så jeg kunne ligge, sitte osv, men ikke kom lengre enn til forseteryggene om det skulle bli en bråstopp....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meh.

Vi hadde ei stasjonsvogn som baksetene var fjernet i. Husker at bikkja og jeg satt baki der, uten noen som helst form for sikring.

Veldig stas var det å få sitte på lasteplanet til pickup'en også.

Foreldrene mine var ikke akkurat kretsmestere i noe som helst som hadde med barn å gjøre.

Skrevet

Tja, med pappa måtte jeg alltid ha på meg bilbelte og fikk ikke lov å sitte foran ,men mamma hadde en kassebil og da satt jeg som regel bak i kassa og lekte .

Er 30 år .

Skrevet

nei vi satt og lå i baksetet.

noen venner av oss hadde varbil, bak der satt vi på gulvet når vi skulle på tur :)

Skrevet

Min søster ble sikret med skikkelig (datidens beste) utstyr lenge før loven tredde i kraft på 70 tallet.

Husker det var ei venninne som hadde gammeldags bil uten, ihvertfall til 1987.

Moren slapp unna å ha sikkerhetsseler baki. Det var stas å sitte på uten belte:D

Men sånn er nå bare barnesinnet, jeg tenker jo ikke slik som voksen.

Skrevet

Født på 80 tallet. Min bror og jeg ble begge sikret etter alle kunstens regler. Veldig viktig å stramme setebeltet etter vi hadde festet det.. Og alt som ble lagt i bagasjerommet ble sikret det også.

Så jeg blir sjokkert når jeg ser barn som blir hentet i kassebil fra bhg og bare går inn og setter seg med masse verktøy og handleposer for å kjøre 1 km hjem..

Greit at den som kjører bilen kjører forsiktig, men du vet aldri når en gamling får hjerteproblemer under kjøring og tråkker gassen i bånn og pløyer rett i siden på deg. Eller om du må bråstopper for elgen som løper rett foran bilen+++

Sikre barna i bilen!!!! Fatter ikke at foreldre synes det er greit å spille russisk rulett med barnas helse og liv! En dag smeller det! Og da skal jeg være sikker på at jeg har gjort alt i min makt for å sikre mitt barn fra unødvendige skader!

Og en annen ting! Hvem i huleste er det som kjører med barnet på fanget? vet dere ikke om refleksen som gjør at armene dine strekker seg rett frem ved et hardt sammenstøt? Da vil jo ungen fly ut av vinduet! En garantert død! Selv om det er snakk om 400meter uansett hvor mye ungen gråter! Spenn ungen din fast på en skikkelig måte!

Jeg har mistet flere i trafikkulykker! Og det er så fort gjort! Hadde beltet vært brukt den ene gangen, ville jeg hatt en person mer i livet mitt! Alle de andre i bilen brukte beltet, bare ikke hun. Og hun døde momentant! De andre lever i beste velgående idag!

Skrevet

Født i 82 og ble ikke sikret i bil i starten. Vi hadde ikke bil selv men besteforeldre hadde. Husker en bilpute som dukket opp da jeg var en 3-4 år gammel men husker også å ha sittet mye på fanget, i samme sele som en voksen.

Har også et minne om noen turer i bak i en stationsvogn hvor jeg satt bak i en sånn hundedel uten noe sete eller noe som helst. Korte turer da, men uansett... livsfarlig!

Skrevet

Jeg er over 30 og ble alltid sikret i bil.

Skrevet

Ble ikke sikret i bil før langt utpå 80 tallet (født i 74)-

Husker spesielt godt ferieturene når baksetet var lagt ned og en madrass dyttet inn slik at vi barn kunne ligge/leke/sitte der.

Skrevet

Født i 74, ble ikke sikret. Lå og sov i bakstet, mamma og pappa røyket også i bilen. Utrolig nok har ingen av oss søsken astma.

Skrevet

Født i -70, og ble ikke sikret. Ingen ble det. Søstra mi er født i -73, og heller ikke hun ble sikret. Jeg satt løst i baksetet, og hun lå i bagvogna ved siden av meg. Mine foreldre brukte heller ikke sele fremme. Det var ikke påbudt, og heller ikke utstyr i bilene til å sikre noen bak. Jeg husker faktisk da det ble påbudt med kjørelys på dagtid. Syns det var merkelig at de måtte kjøre med lys midt på lyse dagen :)

Men dette endret seg litt da min andre søster ble født i -80. Hun ble sikret, men ikke etter dagens standard.

Skrevet

Jeg er født i -74 og sikret fra første dag. Bag med nett første tiden. Etterpå fremovervendt i bilsetet med 5 pkt sele. Selve barnesetet var bare hektet over bilsetet rygg. Pappa sveiset to ringer i karroseriet og bilsetet og festet etteller annet mellom. Skulle visst være "dødssikre" greier ;-)

Min søster som kom i -79, satt bakovervendt, sikkert på en nyere versjon hjemmemekka som meg.

Skrevet

Født i 75 og kan aldri huske jeg brukte seler i bilen. Ikke på bilferier da vi kjørte i flere døgn, heller:)

Her var det tjukk tåke av tobakken til foreldrene mine, som de fyrte opp i samme sekund som da vi startet motoren. Null sikring og var bilsyk alltid.

Spydde ut vinduet for pappa skulle alltid nå ei ferje, så hadde ikke tid til å stoppe:)

He he.. hadde sikkert fått barnevernet på nakken hadde det vært i dag:)

Skrevet

Kan ikke huske at vi ble det.. og jeg er bare 25.. men nå er ikke familien min helt god heller da :P

Skrevet

Min bror som er 35 og jeg som er 30 hadde bilstol. Når vi var helt baby vet jeg ikke hvordan det ble gjort, men var nok nett over vognbagen vil jeg tro.

Skrevet

Jeg og søsteren min ble sikret i babystol (5 punktssele som i dag) fram til vi var ca 2 år. Etter det satt vi mer eller mindre løst baki der. Hang over framsetene og mellom dem for å snakke med mamma og pappa etc.

Da vi ble litt eldre (kanskje en 8-12 år) fikk vi seler i baksetet, men de ble lite brukt....

Kjenner enda at jeg blir kvalm når jeg sitter fastspent i baksetet på en bil. Slik blir det jo ofte når man ikke er vant til det...

Jeg er nå 34 år og søsteren min 30.

Skrevet

22 år, født i 1988. alltid sikret i barnesete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...