Gå til innhold

1000 kr for lite i julepresang pr barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

min samboers barn syns de fikk for lite gaver hos oss. de fikk alle (fellesbarn og bonusbarn) gaver for 1000 kr hver.

hos mor til mine bonusbarn hadde de derimot fått gaver for 5000 kr hver på lillejulaften. noe de gjorde oss tydelig oppmerksomme på på julaften etter at gavene var åpnet. takknemlige? NEI! jeg blir så irritert over denne utakknemligheten deres. de ødelegger julestemningen min. mor og hennes samboer tjener mye bedre enn meg og min samboer. mor og hennes samboer har 4 barn tilsammen, det samme har jeg og min samboer. om de to minste barna til mor har fått gaver for 5000 kr hver vet jeg ikke. de er ganske små, under to år begge to.

hvordan kan jeg lære å heve meg over spydige kommentarer, himmling med øynene, sutring osv?

er det lite med 1000 kr pr barn? hva syns dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke for lite!

Vi alle må jo gi etter evne. Skulle dere ta opp forbrukslån for å tilfredsstille barna kanskje?

Når barna bikker 8-10 år setter de raskt krav til gavene. Det er venner som setter standarden. Umulig å ikke komme borti dette.

Driiiit i det. Eller sett dere ned å snakke litt om penger med barna uten å utlevere økonomien helt.

Skrevet

Jeg gir ikke for mer enn 1.000-1.500 kr til hver av barna mine nå som de begge er under 5 år, men senere vil de nok ønske seg dyrere ting, og da får de nok dyrere gaver. Men syns ikke det er lite, men heller ikke mye.

Skrevet

hva??? Fytti for noen bortskjemte drittunger!

Mine foreldre er skilt, og jeg får IKKE gaver for 6000kr totalt av foreldrene mine for å si det sånn, det har jeg aldri fått!

Hvis din samboers eks har råd å bruke 20.000kr på ungene, så vær så god altså. Men ingen kan forvente at dere skal punge ut det samme.

Hvis noen unger hadde "klaget", himlet med øynene, vist misnøye med gaven fra meg så hadde jeg sagt klart i fra at det ikke blir noen gave neste år om de ikke tar seg sammen og er takknemmelige for det de får.

Skrevet

Nei, det er ikke for lite! Hva i alle dager skal små barn med så mye penger?

Det er julaften, hadde vært annerledes hvis det var en konfirmasjon vi snakket om.

5000 til alle barna på julaften høres idiotisk ut spørr du meg.

Skrevet

Det er tydeligvis på tide at disse barna får seg en leksjon i økonomi!

Du sier ikke noe om alderen på bonusbarna, men det kan være greit å fortelle dem hvor mange timer dere f.eks. må jobbe for å tjene inn 1000 kroner ev hva de ellers ville forsake for å få dyre presanger.

Vi har så absolutt råd til å gi så dyre presanger, men det kommer vi ALDRI til å gjøre. Rett og slett fordi jula ikke handler om bare dette.

Skrevet

øøøh, jeg brukte i år 200 kr pr barn her i huset. jeg har 3 barn. jeg er av den oppfattning at når de er så små så skjønner de ikke så mye av detr uansett. de ble overlykkelige over å få bilbane (de 2 eldste på 2 og 3 år fikk sammen) og minsten på 7 mnd fikk ett "musikkleke." de får jo så mye ellers i året at jeg skjønner ikke vitsen med å bruke en formue på julegaver. det er tanken som teller! :) syns det er helt utrolig hva folk bruker på julegaver jeg!:P

men heldigvis har vi alle forskjellige meninger!:)

Skrevet

etter mange år med dette drittet begynte jeg å lure på om jeg tok feil. men kanskje det ikke er "så lite med 1000 kr" likevel. blir mektig irritert på unger som ligger å vrir seg på gulvet og sutrer. min samboers barn er nå 11 og 13.

kan det være noe annet de prøver å fortelle oss?

HI

Skrevet

1000 kr er veldig bra.Jeg har satt en max grense på 1000 kr pr barn.Må tenke på at de forlanger no bare mer og mer.Hvordan skal man klare å toppe det om man gir 5000 kr på julften når de er så små? skal de få 50000 kr til konfirmasjon da elelr? helt sykt latterlig.Egentlig syns jeg uner under 10 år ikke trenger for mer enn 500 hver men jeg har altså havnet på 1000 kr og syns det er i overkant.

Skrevet

Det virker som disse barna ikke har lært verdien av penger.

Skrevet

Jeg ville satt meg ned med barna det gjelder og tatt en skikkelig prat, det der hadde jeg ikke akseptert!

Ikke en anklagende prat, men for å få alt fram på bordet og for å forklare visse ting angående forskjellige folks økonomi.

Det der syns jeg er det verste med jula, barn som skal ha og ha og som blir som små bortsemte drittunger. Jeg så antydninger hos min snart 4-åring nå i jula, men det tror jeg (og håper) hadde mest med at han var det eneste barnet og fikk all oppmerksomheten hele tiden. Han ble nesten en annen unge stakkar, oversjefete og nesten litt ufordragelig.

Skrevet

Oi oi oi, det var bortskjemte barn det. Hva i alle dager er det de får som koster så mye da? Jeg har også så store barn, men de vet godt at penger ikke vokser på trær. at det er noe man må jobbe for og at man bare har en viss sum hver mnd som skal rekke til alt.

Bonusbarna dine er så store at det går ann å snakke med de om slikt, fortelle hvordan ståa er.

1000 kr pr barn er IKKE lite.

Skrevet

Vihar heldigvis ikke det problemet her i huset, tror vi gir ganske likt til ungene både meg og min mann og de andre foreldrene til ungene. (vi har to barn hver, ingen felles)

Ungene har fått for ca 1000kr hver. To av barna fikk gave sammen, siden den var dyrere enn hva jeg hadde kjøpt til en og ungene var kjempe fornøyde.

Er det veldig dyre ting ungene ønsker seg har vi sagt ifra at de får ønske seg penger og kjøpe det selv. Mi eldste blir straks 8år, og hun ønsker seg penger til pc. Hun har litt penger selv og hun håper hun får nok penger til bursdag slik at hun kan kjøpe seg. Jeg syns ungene har godt av dette, at de faktisk lærer at ting koster penger og ikke minst at de må ta vare på det de har.

Vi gir heller ikke helt likt til ungene hver jul og bursdag, det kommer litt ann på hva de ønsker seg.

Hadde ungene klaget etter hva de fikk, hadde jeg revurdert folkeskikken jeg hadde prøvd å lære de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...