Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #1 Skrevet 29. desember 2010 min samboers barn syns de fikk for lite gaver hos oss. de fikk alle (fellesbarn og bonusbarn) gaver for 1000 kr hver. hos mor til mine bonusbarn hadde de derimot fått gaver for 5000 kr hver på lillejulaften. noe de gjorde oss tydelig oppmerksomme på på julaften etter at gavene var åpnet. takknemlige? NEI! jeg blir så irritert over denne utakknemligheten deres. de ødelegger julestemningen min. mor og hennes samboer tjener mye bedre enn meg og min samboer. mor og hennes samboer har 4 barn tilsammen, det samme har jeg og min samboer. om de to minste barna til mor har fått gaver for 5000 kr hver vet jeg ikke. de er ganske små, under to år begge to. hvordan kan jeg lære å heve meg over spydige kommentarer, himmling med øynene, sutring osv? er det lite med 1000 kr pr barn? hva syns dere andre?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #2 Skrevet 29. desember 2010 Jeg kommer fra en familie der foreldrene gir gaver for rundt 200 kroner for hver barn, og andre slektninger for 100 kroner. Beløpet har vært det samme siden jeg var tenårng, nå er jeg snart 40. Jeg har lest undersøkelser som sier at det er folk som har dårlig råd som mener de må kjøpe de dyreste presangene, og at folk som har grei inntekt kjøper gaver mer symbolsk. Ma må jo gjøre som man synes er best og som man har råd til, da. Er det mange barn så klart man ikke kan kjøpe like dyr gave som hvis det bare et ett barn. Jeg har kjøpt for 1000 kroner til mitt eneste barn denne julen, og jeg køpte for 500 kroner til stebarnet tidligere, da man i fars familie kjøper dyrere julegaver enn i min familie. Ifjor kjøpte jeg ikke så dyr gave til barnet mitt, hadde kke råd da. Jeg er ikke konsekvent heller, men jeg blir ikke styrt at noen eller overvåket av utakknemlige drittunger. Det er ikke dyrheten i julepresangen som bestemmer hvor gos oppvekst man har, og hjemmefra bør man ha bagasje som sier at det er menneskelige verdier som er viktige, ikke ting.
junijente fikk julijente Skrevet 30. desember 2010 #3 Skrevet 30. desember 2010 Hver familie må få lov til å kjøpe gaver etter egen lommebok, men det blir litt ekstra vanskelig når det er mine, dine og våre barn. Her har verken vi eller barnets mor hatt veldig god råd, noe som har begrenset problemene en del. Mannen min har i enkelte tilfeller også gitt beskjed til mor dersom vi har planlagt å kjøpe dyrere gave enn vanlig, gjerne med en begrunnelse om hvorfor. Etter at jeg ble ferdig på skolen og begynte å jobbe har vi selvsagt fått bedre råd, men også et barn til, som også koster... I år kjøpte vi gaver til barna til ca 1000 kr hver (stesønnen min fikk en merkebukse kjøpt på salg og noe penger). Vi hadde sikkert hatt råd til å kjøpe dyrere gaver om vi gjerne ville det, men ser rett og slett ikke noe poeng i det. Hvor mye stesønnen min får fra mora vet vi ikke helt, og det har nok variert en del. Et par ganger har gutten fått gaver fra mora som var tydelig dyrere enn det han fikk fra oss, i tillegg til at hun særlig en periode kjøpte alt mulig til ham (men stort sett helt bortkasta ting som var billige på nett). Gutten syntes nok da at han fikk lite fra oss sammenlignet med mora, og ga uttrykk for dette uten å klage e.l. (han var nok for liten til det). Vi forklarte for ham at vi ikke la oss opp i hvordan mamma brukte pengene sine, men at vi heller prioriterte å gjøre aktiviteter sammen med ham i stedet for å kjøpe mange dyre ting til ham, og det var en forklaring han forsto og godtok. Jeg vet ikke hvor gamle stebarna dine er, men det høres ut som de er gamle nok til å få høre at dere faktisk ikke har så god råd som mora og samboeren, og evt at dere prioriterer pengene annerledes, f.eks på felles opplevelser o.l. (dersom dere gjør det, en forklaring om prioritering er uansett lov). I forhold til spydige kommentarer, klaging osv har jeg gått over til å si at selv om du får lov hos mamma får du ikke lov her, og så ikke bry meg mer, men håpe han en gang om noen år forstår hvorfor vi var så strenge/masete/kjipe som vi var...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #4 Skrevet 1. januar 2011 Samboeren min lå på 500,- til ungene sine i bursdagsgave og i julegaver da vi kom sammen, så økte han til 1000,- det var lenge liggende der. Så økte han til 1500,- uten å konsultere meg, jeg synest det er sykt mye særlig da vi ikke har verdens beste råd. Han har tre fra før, og vi har 2 barn sammen. Våre barn er små, og hans barn er store, de vet hva ting koster, men de har ikke begrep om penger, våre har ikke begrep om hva ting koster. I år er vi blakke, hans barn fikk 500,- spenn hver, i penger, de feiret med sin mor. Vi kjøpte ikke julepresang til ungene våre. De fikk så mye av familie på begge sider, at de ikke manglet noenting. De fikk modellkitt av oss i julestrømpen som de har lekt med i hele jula. Ellers så fikk de rikelig med gaver fra besteforeldre, onkler og tanter.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2011 #5 Skrevet 1. januar 2011 Glemte å legge til at far bør snakke med dem om sånn oppførsel, og verdien av penger, pris på gaver etc. De har godt av å lære å oppføre seg, og de har godt av å lære litt om verdien av penger. Jeg har hatt en del runder med stebarna, de snakker ofte om ting som det er jo så lite, koster nesten ingenting, det er bare 200 kroner, er jo ingenting etc. Jeg sier at når jeg går på jobben og tjener 200,- per time, så tar skattemyndighetene 30%, og da har jeg igjen 140,- Faste utgifter som bolig, strøm, forsikring, bil, tv, internet etc utgjør 70% av min inntekt etter skatt så da har jeg 42 kroner igjen til andre ting for hver time jeg jobber, og enda ikke begynt å spise mat, eller fått klær på kroppen. Kanskje sitter jeg igjen med en 10-20,- kroner til ting utenom det aller mest nødvendige, så om man ser på at man faktisk er på jobben i 10-20 timer for å få 200,- kroner, så er ikke det lite penger, det er annerledes når man må jobbe for pengene selv. De har ikke bgrep! Grunnen til at de ikke har begrep er fordi ingen forteller dem, og lærer dem. Jeg ble selv lært, og kommer til å lære mine barn.
Wopi Skrevet 12. januar 2011 #6 Skrevet 12. januar 2011 Vårt fellesbarn fikk julegave for 200 kr! Hun er bare 4 mnd, en så vi kjøpte lekematte som hun trengte. Min eldste (8 år), fikk gave for 700 kr. Ingen sure miner her i gården, og hva pappaen til eldste kjøpte for, vet jeg ikke. Men nok litt mer enn meg. Men jeg hadde blitt kjempesint hvis hun hadde vært utakknemlig!
Wopi Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Vårt fellesbarn fikk julegave for 200 kr! Hun er bare 4 mnd, en så vi kjøpte lekematte som hun trengte. Min eldste (8 år), fikk gave for 700 kr. Ingen sure miner her i gården, og hva pappaen til eldste kjøpte for, vet jeg ikke. Men nok litt mer enn meg. Men jeg hadde blitt kjempesint hvis hun hadde vært utakknemlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå